Ministar Butković u priopćenju navodi kako se, prema izvješću nadležnoga operatora HAC ONC-a, usporeni promet na A1 neposredno prije ulaza u tunel Sv. Rok dogodio zbog nužnih radova sanacije revizionog okna (šahta), koji su bili najavljeni i planirani upravo onda kada su i obavljeni.
Uprava HAC-a odgovara za organizaciju prometa
To s aspekta sigurnosti cestovnoga prometa apsolutno podržavam i razumijem, poručuje ministar, no je li bilo mogućnosti na neki drugi način organizirati promet tim dijelom autoceste, budući da je pojačani promet u smjeru sjevera bio očekivan, pitanje je na koje odgovor treba dati Uprava tog poduzeća.
Izražavajući razumijevanje za građane koji su bili prisiljeni čekati u kilometarskoj koloni, Butković je obećao da će se, ako se nesumnjivo utvrde propusti operatora, Ministarstvo potruditi da se takvi i slični slučajevi više ne ponove.
"Osim nepotrebnoga gubitka vremena na putovanju prometnicom čija je svrha, uz sigurnost, brže prelaženje udaljenosti, takvi se prometni zastoji ni u kojem slučaju ne uklapaju u pozitivne poruke koje Hrvatska odašilje kao idealna turistička destinacija. Ništa manje nisu dobre niti za transport putnika i tereta, što posljedično negativno utječe na hrvatsko gospodarstvo, zato ubuduće treba pravodobno planirati i prevenirati takve situacije", koliko je god to tehnički izvedivo, naglašava Butković.
Ljutiti putnici čekali satima
Podsjetimo građani koji su se na uskršnji ponedjeljak autocestom vraćali s mora u unutrašnjost zemlje zapeli su u prometnom krkljancu pred tunelom Sveti Rok. Ondje su neki stajali i dva sata, u koloni dugačkoj desetak kilometara. U HAC-u tvrde da je kolona nastala jer je zbog radova u tunelu bio zatvoren jedan prometni trak. Bijesni putnici i vozači koji su nam se javili nigdje u tunelu nisu vidjeli radove, radnike niti strojeve.
“Kad sam vidjela kolonu smračilo mi se, a kad sam čula da je kaos nastao zbog radova kojih zapravo nije bilo, poludjela sam. Tamo nije bilo nikakvih radova ni radnika, tek nekoliko čunjeva koji su, kako sam kasnije čula, postavljeni zbog nekakvih šahtova. Nisam platila cestarinu da bi čekala u koloni i onda kada ne moram. Ovaj put je samo zato jer je u pitanju nečiji nemar i neodgovornost”, napisala nam je čitateljica koja se od 18,30 do 20 sati vozila dionicom Dalmatine pred tunelom Sveti Rok. Kako procjenjuje, u to vrijeme kolona pred tunelom u smjeru unutrašnjosti bila je duga čak desetak kilometra.
HAC tvrdi da je sanacija završena, a kažu da su i najavili mogućnost kolona
Iz HAC-a se pak opravdavaju da radove na sanaciji u tunelu Sv. Rok, s obzirom da se radi o izvanrednom događaju, nije bilo moguće odgoditi zbog sigurnosti korisnika. U vezi brojnih komentara korisnika kako tamo nije bilo vidljivih radova ni radnika, HAC tvrdi da je sanacija završena, ali je u tijeku proces stvrdnjavanja betona, pa stoga promet nije bilo moguće pustiti u punom profilu. Ističu da su unaprijed putem medija i na internetskoj stranici sredinom prošlog tjedna najavili radove i mogućnost stvaranja kolone kod tunela, te žale što se stječe dojam kako su radovi sanacije nepotrebni i da se izvode uvijek u krivo vrijeme.
Radovi se mogu izvoditi isključivo u razdoblju nakon zimske službe i do početka ljetne turističke sezone, stoga iz HAC-a pozivaju korisnike da prije svakog odlaska na putovanje provjere stanje na cestama na web portalu www.hac.hr i besplatnom info telefonu 0800 0422.
Ništa od povrata cestarine
U vezi upita o povratu cestarine zbog zastoja, HAC navodi da Pravilnikom o cestarini, općim uvjetima korištenja i propisima nije predviđen besplatan prolaz ili umanjenje cestarine zbog izvođenja radova na autocesti. Cestarina se naplaćuje za prijeđene kilometre autoceste i naplaćena je sukladno korištenim kilometrima, poručuje HAC.
Taj slučaj komentirao je i prometni stručnjak Željko Marušić, koji smatra kako se radi o "sumraku stručnosti i organizacije". Kad građane na Uskrsni ponedjeljak, a općepoznato je da se tada "pola Hrvatske" s obalnog vraća na kontinentalni dio, zateknu kilometarske kolone zbog radova na šahtovima u tunelima, postaje jasno da su se nužne promjene u resornim ministarstvima u svrhu povećanja kvalitete rada svele na "sjaši Kurta da uzjaši Murta", kaže Marušić.
Nestručnost i neodgovornost
Koliko treba biti nestručan i neodgovoran pa građanima koji su, primjerice, iz Splita platili 174 kune da autocestom ugodno za tri i pol do četiri sata stignu do Zagreba, priuštiti da satima čekaju u koloni, potroše više goriva, živciraju se i na kraju stignu kasnije nego da su se besplatno vozili državnom cestom D1, pita Marušić.
Ocjenjuje da su na najodgovornije resorne pozicije u prometu, političkim ključem i kadroviranjem postavljene osobe koje u pravilu nisu radile ni dokazale se u struci niti realnom poslovanju, pa vjerojatno ne shvaćaju u čemu je problem. Da nije tako, resorni bi ministar još prije dva mjeseca sazvao koordinaciju, u kojoj bi bili i čelnici HAC-a, i pitao što do sezone treba napraviti da autoceste kvalitetno funkcioniraju, te zatražio stručan i terminski definiran plan provedbe, navodi Marušić.