Iako se činilo kako se problemi kruzing turizma na Mediteranu, koji prolazi turbulentne godine zbog ispadanja luka sjeverne Afrike i Turske s uobičajenih ruta, neće previše osjetiti na hrvatskom Jadranu, izgleda da ćemo to ipak itekako osjetiti.
Bit će ovo godina prvih 'minusa'. Prema sadašnjim najavama tijekom ove godine samo u dubrovačkim lukama Gruž i Stari grad trebalo bi biti otprilike 56 tisuća gostiju s kruzera manje. U Splitu će ih, prema najavama, biti oko 15 tisuća manje. Zadrani će imati veći broj brodova, ali s jednakim ili manjim brojem putnika u odnosu na prošlu godinu.
Crnogorski Kotor je novi hit
Kruzeri sada hrle prema Kotoru u Crnoj Gori. Taj je grad postao pravi hit među kruzerima - lkani je imao rast od nevjerojatnih 42,9 posto. Kotor će ove godine imati čak 41 uplovljenje više i oko sto tisuća putnika više nego lani. Tako će crnogorski gradić ugostiti oko 600 tisuća putnika s 529 brodova na kružnim putovanjima i postati treća luka za kruzere na Jadranu, iza Venecije i Dubrovnika.
Kotor je luka izvan EU-a i brodarskim kompanijama odgovara uplovljavanje u nju radi tax-free trgovine na brodovima jer tamo nema EU-carine i poreznih propisa koji vrijede u Uniji, pa je to zapravo bescarinska zona, neka vrsta izvoza iz EU-a. Takse su manje, gorivo, alkohol i cigarete jeftiniji pa je to veliki mamac za kompanije, piše Slobodna Dalmacija.
Osim toga, tamo je dopušteno korištenje jeftine teške nafte koja je u lukama Europske unije zabranjena jer se u EU-u mora koristiti gorivo s 0,1 posto sumpora', rekao je Siniša Luković koji je dobro upoznat s kruzer turizmom u Crnoj Gori.
Kruzeri traže alternative Splitu i Dubrovniku
Podatak da je sve češća luka uplovljenja brodskih kompanija iz Europe Drač u Albaniji, pokazuje da se sve više traži alternativa Dubrovniku i Splitu. Taj je grad sve traženiji za kratkotrajni izlazak iz voda EU-a kako bi se kruzerima omogućila bescarinska trgovina.
'Dubrovnik se odredio prema maksimalnom broju putnika od 8000 ljudi dnevno i svim brodovima koji su u top-terminima tražili uplovljenje iznad toga broja ponudili smo alternativne termine ako ih ima. Istodobno, imamo mjesta za prihvat tri kruzera, ali činjenica je da je manje kružnih putovanja koja uplovljavaju u Dubrovnik ove godine', rekla je Kristina Laptalo iz dubrovačke Lučke uprave te objašnjava kako je lani u luci Gruž bilo 800.300 putnika u 533 ticanja brodova na kružnim putovanjima, dok će ih ove godine biti 744 tisuće u 474 uplovljenja, odnosno 56 tisuća manje.
Smanjenje u dubrovačkom starom gradu još je veće - lani je bilo 106 uplovljavanja s 33 tisuće putnika, dok će ove godine, prema sadašnjim najavama, biti 61 ticanje broda s oko 20 tisuća putnika.
Velik financijski gubitak
S obzirom na to da gosti s kruzera u Dubrovniku troše u prosjeku 40 eura dnevno, grad bi mogao izgubiti oko 2,2 milijuna kuna, samo po toj osnovi.
Split, koji je po broju svih putnika u Gradskoj luci treća luka na Mediteranu s ukupno 4,7 milijuna putnika godišnje, lani je imao 280 uplovljenja kruzera s oko 280 tisuća putnika. Ove godine zasad ima ugovorena 234 uplovljenja te 31 za koje se čeka formalna potvrda.
To predstavlja pad od oko 10 posto u odnosu na 2016. godinu, odnosno 15 tisuća putnika manje nego lani te zaradu manju od oko milijun eura. Istraživanja su pokazala da kruzer-gosti potroše oko 70 eura dnevno na izlete, kupnju i ugostiteljstvo tijekom izlaska u Split.
'Pad dolazaka je radi "Costa Crociere" koja je jedan svoj brod iz Mediterana preusmjerila na Karibe, pa su njegova uplovljavanja rjeđa u Splitu i u Dubrovniku. No, imamo zato tri njihova kruzera koji dolaze prvi put, tako da će biti ukupno 14 uplovljavanja manje od te kompanije', rekao je kapetan Vjekoslav Grgić, rukovoditelj Lučkog operativnog centra u Splitu.
Manji broj kruzera u svakom će slučaju donijeti veliki gubitak. Naime, kada se najavljenom manjem broju kruzera pribroji zbog toga manji broj turističkih izleta, iznajmljenih autobusa, vodiča, ručkova i ostalog što je kao zarada pratilo njihov dolazak, jasno je da će Split i Dubrovnik izgubiti milijune.