KRUZERI BJEŽE IZ DALMACIJE: /

Što to ima crnogorski gradić kojem se okreću turisti, a Dubrovnik i Split nemaju...?

Image
Foto: Grgo Jelavić/PIXSELL

Godina 2017. bit će prva nakon niza godina u kojoj se neće nastaviti rast dolazaka brodova i broja putnika u najveće hrvatske luke.

28.2.2017.
20:22
Grgo Jelavić/PIXSELL
VOYO logo

Iako se činilo kako se problemi kruzing turizma na Mediteranu, koji prolazi turbulentne godine zbog ispadanja luka sjeverne Afrike i Turske s uobičajenih ruta, neće previše osjetiti na hrvatskom Jadranu, izgleda da ćemo to ipak itekako osjetiti.

Bit će ovo godina prvih 'minusa'. Prema sadašnjim najavama tijekom ove godine samo u dubrovačkim lukama Gruž i Stari grad trebalo bi biti otprilike 56 tisuća gostiju s kruzera manje. U Splitu će ih, prema najavama, biti oko 15 tisuća manje. Zadrani će imati veći broj brodova, ali s jednakim ili manjim brojem putnika u odnosu na prošlu godinu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Crnogorski Kotor je novi hit

Kruzeri sada hrle prema Kotoru u Crnoj Gori. Taj je grad postao pravi hit među kruzerima - lkani je imao rast od nevjerojatnih 42,9 posto. Kotor će ove godine imati čak 41 uplovljenje više i oko sto tisuća putnika više nego lani. Tako će crnogorski gradić ugostiti oko 600 tisuća putnika s 529 brodova na kružnim putovanjima i postati treća luka za kruzere na Jadranu, iza Venecije i Dubrovnika.

Kotor je luka izvan EU-a i brodarskim kompanijama odgovara uplovljavanje u nju radi tax-free trgovine na brodovima jer tamo nema EU-carine i poreznih propisa koji vrijede u Uniji, pa je to zapravo bescarinska zona, neka vrsta izvoza iz EU-a. Takse su manje, gorivo, alkohol i cigarete jeftiniji pa je to veliki mamac za kompanije, piše Slobodna Dalmacija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim toga, tamo je dopušteno korištenje jeftine teške nafte koja je u lukama Europske unije zabranjena jer se u EU-u mora koristiti gorivo s 0,1 posto sumpora', rekao je Siniša Luković koji je dobro upoznat s kruzer turizmom u Crnoj Gori.

Kruzeri traže alternative Splitu i Dubrovniku

Podatak da je sve češća luka uplovljenja brodskih kompanija iz Europe Drač u Albaniji, pokazuje da se sve više traži alternativa Dubrovniku i Splitu. Taj je grad sve traženiji za kratkotrajni izlazak iz voda EU-a kako bi se kruzerima omogućila bescarinska trgovina.

'Dubrovnik se odredio prema maksimalnom broju putnika od 8000 ljudi dnevno i svim brodovima koji su u top-terminima tražili uplovljenje iznad toga broja ponudili smo alternativne termine ako ih ima. Istodobno, imamo mjesta za prihvat tri kruzera, ali činjenica je da je manje kružnih putovanja koja uplovljavaju u Dubrovnik ove godine', rekla je Kristina Laptalo iz dubrovačke Lučke uprave te objašnjava kako je lani u luci Gruž bilo 800.300 putnika u 533 ticanja brodova na kružnim putovanjima, dok će ih ove godine biti 744 tisuće u 474 uplovljenja, odnosno 56 tisuća manje.

Smanjenje u dubrovačkom starom gradu još je veće - lani je bilo 106 uplovljavanja s 33 tisuće putnika, dok će ove godine, prema sadašnjim najavama, biti 61 ticanje broda s oko 20 tisuća putnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Velik financijski gubitak

S obzirom na to da gosti s kruzera u Dubrovniku troše u prosjeku 40 eura dnevno, grad bi mogao izgubiti oko 2,2 milijuna kuna, samo po toj osnovi.

Split, koji je po broju svih putnika u Gradskoj luci treća luka na Mediteranu s ukupno 4,7 milijuna putnika godišnje, lani je imao 280 uplovljenja kruzera s oko 280 tisuća putnika. Ove godine zasad ima ugovorena 234 uplovljenja te 31 za koje se čeka formalna potvrda.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To predstavlja pad od oko 10 posto u odnosu na 2016. godinu, odnosno 15 tisuća putnika manje nego lani te zaradu manju od oko milijun eura. Istraživanja su pokazala da kruzer-gosti potroše oko 70 eura dnevno na izlete, kupnju i ugostiteljstvo tijekom izlaska u Split.

'Pad dolazaka je radi "Costa Crociere" koja je jedan svoj brod iz Mediterana preusmjerila na Karibe, pa su njegova uplovljavanja rjeđa u Splitu i u Dubrovniku. No, imamo zato tri njihova kruzera koji dolaze prvi put, tako da će biti ukupno 14 uplovljavanja manje od te kompanije', rekao je kapetan Vjekoslav Grgić, rukovoditelj Lučkog operativnog centra u Splitu.

Manji broj kruzera u svakom će slučaju donijeti veliki gubitak. Naime, kada se najavljenom manjem broju kruzera pribroji zbog toga manji broj turističkih izleta, iznajmljenih autobusa, vodiča, ručkova i ostalog što je kao zarada pratilo njihov dolazak, jasno je da će Split i Dubrovnik izgubiti milijune.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
bomba
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo