Od ukupno 6,7 milijuna kuna uloženih u predsjedničku kampanju, samo je 2,8 milijuna pokriveno donacijama, a u preliminarnim izvješćima još nema prijavljenih vlastitih sredstava niti donacija stranaka prema njihovim kandidatima i kandidatkinjama, upozorio je Gong.
- Najveći donator Grabar-Kitarović za RTL.hr: 'Ona je jedina prava sljedbenica Tuđmanovih ideja'
- Reakcije na financijska izvješća kandidata: 'Ne možeš potrošiti nula kuna, to je fejk'
Donatori Kolinde Grabar-Kitarović su najbrojniji, oni Zorana Milanovića najizdašniji, a najizdašniji donator do sad je portal Index.hr koji je Dariu Juričanu donirao maksimalnih 200.000 kuna svojeg oglasnog prostora. Osim izdašnim popustima, mediji se do sada nisu uključivali u političke kampanje i kao službeni donatori, primijetio je Gong.
Kao i da najveću razliku donacija i troškova ima Miroslav
Škoro, 1,9 milijuna kuna, koji je taj minus prema
vlastitim izjavama pokrio iz vlastitih sredstava, mada u
izvještaju još to ne navodi. Razliku troškova i donacija od 1,2
milijuna kuna u kampanji aktualne predsjednice, smatraju,
najvjerojatnije je pokrio HDZ, no za tu potvrdu treba pričekati
finalno izvješće nakon izbora.
Gong podsjeća da prema novom Zakonu o financiranju
političke promidžbe stranke nemaju limite za transfere prema
kandidatima i kandidatkinjama niti moraju prikazati izvore svojih
financija. Ako je stranka, primjerice, uzela kredit za
financiranje kampanje kandidata, to ćemo doznati tek u godišnjim
izvješćima stranaka.
S obzirom na to da vlastita sredstva još nije prijavio nijedan kandidat ili kandidatkinja, trenutno 57 posto u predsjedničku kampanju uloženog novca dolazi iz nepoznatih izvora.
''Jasno je da je novim Pravilnikom napravljen korak naprijed
prema cjelovitijoj slici izbornih kampanja na društvenim mrežama,
ali i dalje ima velikog prostora za napredak. Samo je pet
kandidata i kandidatkinja uopće prikazalo troškove
oglašavanja na društvenim mrežama. Iako su u Facebookovoj
Galeriji oglasa vidljivi politički oglasi Grabar-Kitarović i
Škore, na primjer, tih troškova nema u predanim preliminarnim
izvještajima'', napominje Gong.
Dodatno, ''iako je u novom obrascu izvješća o troškovima izborne
promidžbe predviđeno polje za 'Naziv društvene mreže' i sve
se mreže moglo navesti odvojeno, većina je kandidata i
kandidatkinja mreže bilježila zbirno tako da još nije moguće
ustanoviti koliko je novca zasad otišlo kojoj kompaniji i te
podatke nije moguće usporediti s podacima objavljenim od strane
samih društvenih mreža'', upozoravaju iz Gonga nakon
pregledavanja preliminarnih financijskih izvještaja o
donatorima, troškovima i medijskim popustima u predsjedničkoj
kampanji.
Svi podaci iz preliminarnih financijskih izvještaja o donatorima,
troškovima i medijskim popustima u predsjedničkoj kampanji
dostupni su u Gongovoj
pretraživoj bazi podataka, kao i interaktivna vizualizacija preliminarnih
izvještaja.