HDZ je, prema procjeni, na pretkampanju i kampanju, odnosno od 15. listopada do 26. studenoga, s javnom objavljenim popustima i bez PDV-a, na oglašavanje trebao potrošiti 9,7 milijuna kuna, a Kukuriku koalicija 9,2 milijuna kuna, izvijestili su na konferenciji za nevladine organizacije GONG i Transparency International Hrvatska (TIH).
Pri tome su također napomenuli da prikazani iznosi ne
predstavljaju iznose koje su stranke i nezavisne liste stvarno i
platile za troškove oglašavanja jer je moguće da ne sadrže sve
popuste.
Od ostalih sudionika izbora, prema procjeni vrijednosti oglasnog
prostora, milijunski iznos još su prešli HSS s 2,5 milijuna kuna
i Nezavisna lista Milana Bandića s 1,2 milijuna kuna.
Predstavnici udruga rekli su da se kod HDZ-a i Kukuriku koalicije
razlikuje procijenjena vrijednost oglasnog prostora od troškova
koje su ti izborni sudionici naveli u fonacijskim izvještajima,
dok kod ostalih sudionika izbora nema značajnijih
odstupanja.
GONG i TIH nisu iznijeli kolika je razlika između procijenjene
vrijednosti kampanje i iznosa koje su HDZ i Kukuriku koalicija
naveli u svojim fonacijskim izvješćima, ali navode da je riječ o
milijunskim iznosima.
Drže da je razlika u procijenjenom iznosu vrijednosti kampanje i
službenih izvješća proizlazi iz toga što su HDZ i Kukuriku
koalicija vjerojatno od oglašivača dobile popuste na količinu
oglasa. Smatraju da cjenici i popusti po kojima su dogovarane
cijene oglasnog prostora predstavljaju moguće "sive zone".
Izvršni direktor GONG-a Dragan Zelić stoga je pozvao izborne
sudionike da objave po kojim su cjenicima i uvjetima dobili te
popuste kako se ne bi, kako je rekao, ispostavilo da je to netko
drugi platio.
TIH i GONG drže da stranke ne bi smjele imati popuste na količinu
oglasnog prostora.
"Predsjednik TIH-a Nikola Kristić ustvrdio je da
netransparentnost cjenika i popusta dovodi do toga da podatci
nisu provjerljivi i onemogućuje kvalitetan nadzor financija
kampanja.
Udruge su ocijenile da su stranke ostvarile vidljiv napredak u
transparentnosti financiranja izbornih kampanja. Također su
pohvalile Državno izborno povjerenstvo (DIP) ocijenivši da to
tijelo postavlja prihvatljive standarde transparentnosti
financiranja kampanja.
TIH i GONG od nove vlasti očekuju da odmah krenu u poboljšanje
zakonskog okvira u smislu transparentnosti cjenika i uvjeta pod
kojima su dogovarane cijene oglašavanja kao i jačanje kapaciteta
tijela nadležnih za provedbu i nadzor izbornih aktivnosti.