Crna statistika s cesta, prema kojoj Hrvatska zauzima 4. mjesto po broju smrtno stradalih među državama Europske unije, natjerala je Ministarstvo prometa na novi pravilnik. Prijedlog je ograničiti promet teretnim kamionima.
Već pet nedjelja stanovnici Turnja prosvjedom usporavaju promet na pješačkom prijelazu na kojem je pod kotačima kamiona život izgubio njihov desetogodišnji susjed.
"Ova prometnica zapravo nema alternativni pravac, nego je jedini pravac. Nama je cilj ta zaobilaznica koja će donijeti alternativni pravac da se zaobiđe ovaj dio D1", kaže Iva Latas.
I obilaznicu su im obećali, ali ne prije 2021. U međuvremenu, Ministarstvo je u javnu raspravu poslalo prijedlog Pravilnika o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta za teretna vozila s masom iznad 7 i pol tona.
"Mišljenja smo kako će se Prijedlogom Pravilnika unaprijediti sigurnost cestovnog prometa, a što se prvenstveno temelji na preusmjeravanju prometa teških teretnih vozila na ceste sa boljim tehničkim karakteristikama."
Tim pravilnikom teretni promet će se s 49 dionica premjestiti na alternativne i kvalitetnije pravce, no D1 između Karlovca i Plitvica ovim prijedlogom opet nije obuhvaćen.
Zato su mještani Plitvica podržali stanovnike Turnja pokrenuvši peticiju da se i ovaj pravac uvrsti u ograničenja.
"Ako uspijemo to zajedničkim snagama, napraviti, ja mislim da bi to pomoglo i prijevoznicima i svima ostalima", kaže Iva Latas.
No, cestovni prijevoznici na uvođenje ograničenja ne gledaju blagonaklono.
"Jer ćemo dobiti znatno veće troškove od nekih 45 do 50 posto za iste relacije koje danas vozimo", kaže Vladimir Jurčec, potpredsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika.
Stručnjaci kažu kako bi država trebala pomoći mjerama poput smanjenja trošarina i cijena autoceste. No, potrebna je i njihova prilagodba, po uzoru na zapad.
"Ti kamioni se nazivaju noćni jahači i oni prometuju radi manjeg opterećenja, manjeg intenziteta prometa, povećanja sigurnosti, apsolutno cijelu noć voze", kaže prometni stručnjak Robert Spudić.
Veće korištenje autocesta cilj je i Ministarstva, no za to Hrvatske autoceste moraju pronaći kvalitetniji sustav naplate cestarina. Iz HAC-a kažu kako na tome rade s konzultantima, ali novosti još uvijek nema.