KAKO POSLODAVCI UCJENJUJU RADNIKE: /

Daju im stimulaciju, ali ništa od bolovanja: 'Operirala sam karcinom i ostala bez dodatka na plaću'

Image

Bonusu se u većini trgovačkih lanaca, ne mora nadati onaj radnik koji je zbog zdravstvenih razloga neko vrijeme bio odsutan

13.6.2019.
20:53
VOYO logo

Posljednjih dana veliki su se trgovački lanci pohvalili isplatom nagrade za dobre rezultate poslovanja svojim radnicima. Iz "Peveca" su krajem prošlog tjedna izvijestili da su isplatili stimulaciju radnicima u ukupnom iznosu većem od dva milijuna kuna, iz "Podravke" da su za djelatnike osigurali po 1000 kuna neto, a iz "Lidla" da će uz plaću za svibanj njihovi zaposlenici dobiti i izdašnih 4000 kuna, piše Slobodna Dalmacija. Valja podsjetititi da se poslodavcima od studenog prošle godine ne oporezuju isplate tzv. nagrada za radne rezultate do 5000 kuna, zahvaljujući zakonskim izmjenama koje je donio ministar financija Zdravko Marić.

U pojedinim se trgovinama spomenuta nagrada isplaćuje jednokratno, a u drugima svaki mjesec, kao svojevrstan dodatak na plaću ili stimulacija. Za primjer, "Konzum" je objavio kako svojim djelatnicima isplaćuje 350 kuna svaki mjesec, uz plaću, i to od prosinca prošle godine. Kod ostalih se trgovaca mjesečni bonusi kreću, kako doznajemo, u rasponu od 200 do 400 kuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
POTRESNA PRIČA HRVATSKE SOBARICE: /

'Dovode Srpkinje jer mi više nećemo trpiti taj teror za bijednih 4.000 kuna, mnoge žene su oboljele'

Image
POTRESNA PRIČA HRVATSKE SOBARICE: /

'Dovode Srpkinje jer mi više nećemo trpiti taj teror za bijednih 4.000 kuna, mnoge žene su oboljele'

Ništa od bonusa ako je radnik bio na bolovanju dulje od tri ili osam dana

U Sindikatu trgovine smatraju kako je sve to "lijepo i krasno", ali da su vrlo sporni kriteriji po kojima se nagrade isplaćuju radnicima, piše Slobodna Dalmacija. Problem je, naime, što se bonusu, u većini trgovačkih lanaca, ne mora nadati onaj radnik koji je zbog zdravstvenih razloga neko vrijeme bio odsutan s posla ili, pak, roditelj koji je koristio rodiljni dopust.

Image

"To što neki trgovci rade je zbilja strašno - ako je, naime, radnik bio na bolovanju dulje od tri ili osam dana, kako nam kažu naši članovi, ne mora računati na bonus. Pojedini poslodavci su toliko rigorozni da kao kriterij za isplatu nagrade uzimaju i dane godišnjeg odmora. Jedna prodavačica, članica našeg Sindikata, požalila nam se kako je zbog odlaska na zakazanu operaciju karcinoma štitnjače ostala bez ovog dodatka na plaću. I sad, lako je ako poslodavac tu nagradu isplaćuje po mjesecima, pa će radnik koji iz opravdanih razloga nije bio taj mjesec na poslu ostati bez nekoliko stotina kuna. Ni ovo rješenje, naravno, ne opravdavamo, no radniku je ono definitivno prihvatljivije nego da ostane bez 4000 ili 5000 kuna koje neki poslodavci jednokratno isplaćuju samo zato što je 15 dana bio na bolovanju", Rozana Duplančić, izvršna tajnica u splitskom regionalnom uredu Sindikata trgovine Hrvatske (STH).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministrova odluka u praksi izaziva negativne efekte

Predsjednica STH, Zlatica Štulić, ističe kako nema trgovca koji nije postavio ograničenja radnicima za dobivanje ove nagrade; pojedini su bili malo fleksibilniji, pa su "dopustili" radniku nešto duže razdoblje ostanka na bolovanju kojim, također, može ostvariti bonus, dok su drugi prilično rigorozni. Štulić kaže da je odluka ministra financija u osnovi trebala biti pozitivna, međutim, u praksi izaziva negativne efekte.

Stalno nas zovu članovi koji su frustrirani jer se boje otići na godišnji odmor što je njihovo zakonsko pravo ili, pak, ostati kod kuće s bolesnim djetetom jer neće dobiti bonus. Zbog svega što se događa na terenu, smatramo da bi bilo bolje da umjesto spomenute nagrade poslodavci ovaj neoporezivi iznos do 5000 kuna dijele kao trinaestu plaću koju bi onda dobivali svi radnici, osim, naravno, onih koji duže razdoblje vuku bolovanje - smatra čelnica Sindikata trgovine.

Trgovci skrivaju kriterije za podjelu nagrada

Od deset velikih trgovaca kojima su novinari Slobodne Dalmacije poslali upite da se izjasne o načinu, odnosno kriterijima podjele dodatka na plaću svojim radnicima, očitovalo se njih šest - "Lidl", "Tommy", "Pevec", "DM", "Muller" i "Konzum". Iz "Tommyja" su odgovorili kako isplate radnicima realiziraju mjesečno, kao dodatak na plaću. Iz Tommyja kažu da neovisno o ovoj mogućnosti, prošle godine su, tvrde, podigli plaće radnicima u trgovini (ionako već iznadprosječne u branši) prosječno više od 20 posto.

Image

Hrvatske kune 20.01.2019., Zagreb - Hrvatske kune. Photo: Igor Kralj/PIXSELL

"Povećali smo ukupnu masu izdataka za plaće i naknade radnicima za više od 50 milijuna kuna. Mogućnost neoporezivih isplata radnicima koristimo maksimalno, u skladu s internim aktima društva, a nagrađujemo selektivno kvalitetne zaposlenike koji imaju radni učinak iznad prosjeka i koji ostvaruju zadane ciljeve", poručuju iz "Tommyja". Iz Lidla nije stigao konkretan odgovor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Uz osnovna primanja "Lidlovih" zaposlenika, koja su na svim razinama iznad tržišnog prosjeka, Lidl Hrvatska svim svojim radnicima osigurava i niz drugih pogodnosti kao što su božićnica, uskrsnica, darovi za djecu povodom blagdana, te povodom rođenja djeteta i prvog dana škole...", stoji u Lidlovom odgovoru.

U "Pevecu" navode kako neoporeziva davanja isplaćuju u obliku stimulacije "kad se ostvare uvjeti za istu", ne uz mjesečnu plaću. Uz već spomenutu stimulaciju za 2018. u iznosu preko dva milijuna kuna, krajem godine planiraju nagraditi i pet najboljih maloprodajnih centara. Iz DM-a su, pak, podsjetili na svoju dobru praksu - djelatnicima, naime, svake godine isplaćuju dvije stimulacije u iznosu mjesečne bruto plaće. Trgovački lanac "Muller" iskoristio je mogućnost neoporezive isplate u maksimalnom iznosu, a djelatnicima je ona uplaćena u obliku jednokratne premije za što su, ipak, trebali ispunjavati određene uvjete. U "Konzumu" stimulaciju u iznosu od 350 kuna isplaćuju kao dodatak uz mjesečnu plaću, pri čemu, kao i ostali trgovci, u obzir uzimaju "efektivan rad, odnosno prisutnost na radu u prethodnom mjesecu".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sudeći po odgovorima, jasno je da trgovci skrivaju kriterije za podjelu nagrada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo