Smanjene su trošarine i marže, a korekcija pomaknuta sa jednog na dva tjedna, no cijene goriva idućeg će tjedna vjerojatno opet rasti. Ako bi se korekcija primijenila danas, Eurosuper bi rastao za 71 lipu i bio 14,20 kuna po litri, dok bi oba dizela rasla za gotovo kunu i pol te bi bili 14,52 kune, odnosno gotovo 11 kuna po litri, piše Dnevnik.hr.
Posljedice se osjete na svakodnevici, možda i najviše na cijeni hrane.
"Jedan veliki dio kućanstava ima i preko 50 pa i 60 posto troškova hrane, a kada na drugoj strani pribrojimo još troškove kućanstva, svega onoga što su režije i energija, dolazimo i do 80 posto mjesečnoga troška. Upravo to je najveći udar na standard", kaže sindikalist Krešimir Sever.
Cijene u Hrvatskoj rastu gotovo tri posto brže od prosjeka EU
Svjestan je toga i ministar financija Zdravko Marić, koji doduše na sastanak eurogrupe u Luksemburgu donosi dobre vijesti - Hrvatska ispunjava sve kriterije za ulazak u Eurozonu.
"Velika mi je čast i zadovoljstvo da kao ministar financija danas ovdje branim naše boje, ali nažalost čini mi se da će od svih tema koje su danas i sutra pred nama ova jedina imati pozitivan ishod", rekao je ministar Marić.
A kako cijene u Hrvatskoj rastu za gotovo tri posto brže od prosjeka Unije, traže se novi potezi. Idući bi mogao biti usmjeren prema uzdržavanim članovima obitelji, i to zato što su to od ministra tražili studenti.
"Taj limit je u jednom trenutku u dosadašnjim ciklusima porezne reforme podignut s 13 na 15 tisuća, kada se netko smatra, a kada više ne smatra uzdržavanim članom obitelji, i studenti su od nas tražili da se taj limit još poveća", rekao je Marić.
INA bilježi veću dobit nego lani, ali građane čeka novi skok cijena goriva
Dok traže dodatne načine za ublažavanje rasta cijena, Vlada bi možda mogla baciti dodatni pogled prema naftnim tvrtkama, jer njima ide dosta dobro. INA je prošle godine ostvarila dobit od 1,23 milijarde kuna te isplatila 980 milijuna kuna dividende svojim dioničarima. Ove godine je, pak, samo u prvom tromjesečju ostvarila dobit od 587 milijuna kuna - znatno više nego godinu dana ranije.
Bez obzira na to, analitičari očekuju daljnji rast cijene goriva te kažu da Hrvatskoj prijeti začarani krug.
"Dosada su energenti generirali inflaciju, sada će i sam rast cijena zapravo poskupljivati cijeli naftni, distributerski i proizvodni biznis tako da ćemo ući u začarani krug i pitanje je kako izaći iz njega", rekao je energetski analitičar Ivan Brodić.
Vidi se to i iz posljednje studije Europske investicijske banke, koja kaže da bi broj hrvatskih tvrtki koje će bilježiti gubitke te biti u riziku da ne mogu plaćati svoje obaveze mogao do kraja godine značajno porasti, baš kao što bi sve više obitelji moglo završiti ispod granice siromaštva.