Nakon što smo doznali da je prizemljena cijela eskadrila ruskih transportnih helikoptera Mi-171, ispostavilo se da to nisu jedini helikopteri ratnog zrakoplovstva koji ne lete.
Više od trećine letjelica trenutačno je na tlu do daljnjeg. Od 47 helikoptera, trenutačno ih iz nekoliko razloga leti tek 13. Čudan trenutak za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.
Ministarstvo obrane za RTL je potvrdilo da je u petak osposobljen i peti ruski Mi-171 helikopter i to nakon što je prizemljena cijela eskadrila. Na svih deset helikoptera, kojima su u međuvremenu prevezene stotine vojnika i pacijenata, uočena je ista tehnička greška u sustavu hlađenja motora, nastala tijekom remonta ovih letjelica u Rusiji. Na još tri helikoptera izvode se redovni radovi, a na preostala dva reklamacije koje rješavaju ruski stručnjaci.
Što se tiče starijih modela Mi-8 koji su remontirani prije nekoliko godina, leti ih osam od ukupno 14, a oni također, uz vojne svrhe, služe i za hitne medicinske letove, gašenje požara i potrage i spašavanja.
- Prizemljeno 10 vojnih helikoptera: 'Ima zabrinjavajućih podataka, koji bi bili problem ako se nastave'
- Novi detalji o padu vojnog helikoptera! Pojavio se svjedok koji je sve vidio, evo što je rekao
Istodobno, i dalje ne leti nijedan od 15 izvidničko borbenih Kiowa Warriora. Cijela eskadrila prizemljena je do daljnjeg nakon tragične nesreće u kojoj su prošlog mjeseca u jednoj Kiowi poginula dvojica pilota. Službena istraga koja je još u tijeku, zasad ne ukazuje na tehnički kvar, nego prenizak let i udarac u površinu mora.
Trenutačno ne leti nijedan od osam Bell 206B helikoptera na kojima se provodi pilotska obuka... Ne zbog kvarova, nego je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo procijenilo da je ostalim pilotima potrebna pauza nakon tragične smrti dvojice njihovih kolega.
Nabava novih borbenih aviona i dalje ostaje najvažniji, najskuplji, ali i najneizvjesniji projekt HRZ-a. Iako točne brojke Ministarstvo obrane na naš upit ne želi otkriti, izvjesno je da hrvatsko nebo trenutno čuvaju samo 4 od 12 MiG-ova 21.
Zrakoplovi stari pola stoljeća remontirani su 2013., a krajnji rok trajanja istječe im 2023. Nakon fijaska s poništenim natječajem za izraelske F-16, očito je da aktualna Vlada do kraja mandata neće stići raspisati novi natječaj, to pada na leđa iduće Vlade.
Hrvatska je sredinom siječnja tek zatražila nove ponude za zrakoplove od sedam država, u igri su novi američki F-16 i švedski Gripen, a među rabljenima izraelski, grčki i norveški F-16, zatim francuski Rafale i Eurofighter kojeg nudi Italija. Isti ponuđači kao i prvi put, vidjet ćemo hoće li idući natječaj proći s više sreće i političke volje.