Hrvatska i Kina otvorile su u srijedu novo, ambiciozno poglavlje gospodarskih i trgovinskih odnosa, nakon razgovora dvojice premijera koji su ih ocijenili "plodonosnom prekretnicom".
Odnosi Zagreba i Pekinga dosegli su višu razinu nakon što je kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation izabrana za graditelja Pelješkog mosta.
Dvije zemlje potpisale su šest sporazuma, uključujući željeznicu, poljoprivredu, digitalne tehnologije i turizam. Još četiri potpisat će u četvrtak i petak u Dubrovniku na summitu 16+1.
VEZANE VIJESTI
- Edi Kučan je novi direktor 3. maja: Bivši šef brodogradilišta Percan i dalje u zatvoru
- Sindikalci traže hitnu odluku Plenkovića: 'Vlada već dvije godine ne želi riješiti problem Uljanika'
"Potpisali smo memorandum o puno ozbiljnoj, transparentnijoj i lakšoj suradnji između trgovačkih društava, transferu kapitala iz Kine u Hrvatsku, ali dvosmjernom transferu, i mogućnosti da i kapital iz Hrvatske bude investiran u Kini. Otvara se mogućnost jednom povjerenju i puno jačem i ozbiljnijem transferu, investicijskom i proizvodnom. Otvaramo mogućnost i razgovore oko drugih velikih instrastrukturnih projekata svjesni činjenice da kineska kompanija gradi Pelješki most", kazao je ministar gospodarstva Darko Horvat.
Istaknuo je kako Hrvatska u ovom trenutku s Kinom ima bilateralnu gospodarsku razmjenu negdje na razini milijarde eura, u puno većem deficitu s hrvatske strane spram kineskih proizvoda.
"Dobili smo obećanje kineskog premijera i ja bih rekao pružena je ruka jednom balansu, svjesni činjenice da će do njega teško doći. Ali otvoriti u budućnosti ovu izvoznu perspektivu hrvatskim kompanijama, ako se to počne u sljedećih nekoliko mjeseci događati, mislim da smo ovim summitom napravili ono što smo upravo željeli", rekao je ministar.
Horvat je potvrdio da se kineskim tvrtkama nudi izgradnja nizinske pruge Rijeka -Zagreb.
"Za nas žila kucavica, jedan veliki logistički hub, kakva bi mogla postati luka Rijeka, nakon toga jedna moderna željeznička konekcija ka Zagrebu i Budimpešti,. Taj se projekt mora dogoditi, kineska strana pokazuje interes. Da li će to biti jedan dugoročni koncesijski ugovor ili neki drugi model, ministar Butković u ovom trenutku je u vrlo intenzivnim pregovorima."
Horvat je u razgovoru za RTL otkrio kako su danas dobili jasan signal da postoji interes kineskog nacionalnog brodogradilišta da investira u Uljanik i 3. maj.
"Pravi razgovori tek počinju, a siguran sam da ćemo tijekom sutrašnjeg dana imati i konkretne brojke."
Na pitanje znači li to da bi Kinezi mogli postati strateški partner koji će spasiti Uljanik, ministar gospodarstva kratko je kazao: "Ne krijemo čijenicu da smo ih pozvali."