Incident s nedostupnim govornim uslugama HT-a pokazao je da su mreže unatoč unapređivanju uvijek podložne problemima, te da treba unaprijediti povezivanje sustava hitnih službi na javne komunikacijske usluge, kazali su za Hinu iz HAKOM-a.
Navode kako je HT elektronskim putem i u propisanom roku izvijestio HAKOM (Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti) o, kako kažu, sigurnosnom incidentu, u sklopu kojeg su prije dva dana bile nedostupne njihove fiksne i mobilne govorne usluge, iz te agencije dodaju da je to obveza operatora, te da je također obvezan o tome izvijestiti i korisnike, što je HT i učinio.
Komentirajući ocjene ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića da je to bila problematična sigurnosna situacija, iz HAKOM-a osim spomenute dvije činjenice na koje je taj incident ukazao, smatraju i da sustav hitnih službi za povezivanja na javne komunikacijske usluge treba unaprijediti tako da uvijek budu dostupni putem numeracije koja je poznata korisnicima.
"HAKOM će kao regulator za operatore elektroničkih komunikacija dati svoj doprinos da se postigne dogovor o optimalnom rješenju i implementira otporniji sustav", poručuju iz tog regulatora, u kojem smatraju da je potrebno pronaći način unapređenja sustava hitnih službi na temelju analize incidenta i sagledati čitav taj sustav u okviru općenito povećanih potreba kibernetičke sigurnosti, kako bi unapređenje spriječilo ponavljanje slične situacije, ali i predvidjelo neke nove prijetnje.
Problemi su neizbježni?
Na pitanje jesu li takve poteškoće i očekivane u složenim sustavima poput telekoma te znaju li ima sličnih primjera iz drugih zemalja, ili se to rijetko događa, iz HAKOM-a odgovaraju da su različiti problemi u visokoautomatiziranim sustavima, u kojima softver odrađuje velik dio posla, uvijek mogući, pa i neizbježni i u Hrvatskoj i u drugim državama.
"Važno je da poteškoće traju što kraće, odnosno da operatori vode brigu o funkcionalnosti i sigurnosti svojih mreža, za što su im propisane i obveze", kažu iz HAKOM-a.
O pravima korisnika u takvim situacijama, koji su se zbog kvara u HT-u i nedostupnosti poziva dosta žalili i negativno komentirali po društvenim mrežama i drugdje, HAKOM objašnjava da prema važećim propisima operatori moraju obeštetiti korisnika za svaki kvar trajanja preko 24 sata umanjenjem mjesečnog računa, sukladno danima bez usluge ili na neki drugi način.
Za svaki kraći kvar, u domeni je njihove poslovne politike kako će se korisnicima ispričati za neugodnosti, ali ako korisnik smatra da mu je na bilo koji način nastala određena šteta zbog nemogućnosti korištenja javnih komunikacijskih usluga, štetu, zbog nenadležnosti HAKOM-a po tom pitanju, može dokazivati jedino pred mjerodavnim sudom.
Osim poteškoća u HT-ovim mrežama, iz HAKOM-a su na upit komentirali i nedavno 'pucanje' mreže telekom operatora A1 Hrvatska, zbog čega su korisnici par sati bili bez interneta i to (kako su objasnili iz te tvrtke) zbog globalnih razloga, a nedavno su se spominjali i hakerski napadi.
"Operatori uredno i pravovremeno prijavljuju nastale značajne incidente/poteškoće, pa tako i kibernetičke napade, koji su na žalost negativna pojava razvoja digitalnog društva. Budući da se radi o globalnom problemu, RH provodi mjere kao i druge zemlje EU i šire, a kao što smo već naveli, operatori imaju i obvezu pravodobnog i prikladnog obavještavanja svojih korisnika u slučaju značajnog incidenta koji je imao štetne učinke na korištenje usluge", kažu iz HAKOM-a.
Zaključno iznose da tijekom 2020. mogu izdvojiti tri značajna kibernatička napada u mrežama operatora, pri čemu ne navode u kojim mrežama, kada su se dogodili i kako je to riješeno.