Hoće li nakon Megglea svoju proizvodnju u Hrvatskoj ugasiti i British American Tobacco (BAT), jedan od najvećih proizvođača cigareta na svijetu. To je pitanje koje si ovih dana zabrinuto postavlja oko 1600 zaposlenih u Kanfanaru i Slatini i još 400 kooperanata koji u Podravini i Slavoniji za BAT uzgajaju duhan.
BAT-u za desetak dana istječe obaveza koju je preuzeo 2015. godine kupivši od Adrisa Tvornicu duhana Rovinj - da će proizvodnju u Hrvatskoj zadržati najmanje pet godina. Tih pet godina sada istječe i BAT je spreman na odlazak premda je u međuvremenu u svoje pogone u Hrvatskoj skoro pet milijardi kuna i udvostručio broj zaposlenih. No, ne treba zaboraviti da BAT ima tvornicu i u Vranju u Srbiji.
Nadaju se da ovo neće biti posljednja berba za BAT
Što bi odlazak BAT-a iz Hrvatske značio za uzgajivače duuhana u Podravini i Slavoniji, kazali su sami neki od njih za RTL Direkt. Dok beru duhan u Slatini, strahuju od vijesti iz Kanfanara.
Mihael Čolak ima plantaže duhana veličine 25 nogometnih terena. Za tjedan dana, kad se osuše - ukupno 70 njegovih tona kreće za Istru. Kristijan Kuzman šalje svojih 40 tona. Obojica zaključuju da odlazak iz Kanfanara za njih znači kraj, misle da bi to bila katastrofa.
Osim otkupa duhana, velik problem je što je ovaj stroj i stotine drugih strojeva za obradu duhana sufinancirao BAT, odnosno direktno je dao kredit proizvođačima, svi se nadaju da ovo neće biti posljednja berba za BAT. Kuzman otkriva kako ima četiri takva kredita i da su u velikim problemima i brigama, ne zna kako će to vraćati.
'Je li ovo igra BAT-a za manje poreze?'
Spekulacije o mogućem odlasku BAT-a prvi put su se pojavile u lipnju ove godine. Od tada nitko iz tvrtke službeno to nije potvrdio, niti demantirao. Mihael, Kristijan i još 200 njihovih kolega plantažera pisali su premijeru prošli tjedan.
"Ministar Marić vodi razgovore s predstavnicima BAT-a i iznaći ćemo rješenje", kazao je predsjednik Vlade Andrej Plenković. A ministar financija Zdravko Marić je rekao: "Nadamo se da će BAT prihvatiti argumente da je Vlada radila na unapređenju poslovanja.
A zašto uopće pregovaraju s ministrom financija, a ne ministrom gospodarstva ili ministricom poljoprivrede? Zato što je glavni problem što BAT-ovci misle da plaćaju prevelike trošarine.
"Je li sve ovo igra BAT-a kako bi se izborili za bolju poziciju i manje poreze? Pa u svim državama svijeta se porezna politika uređuje tako da vodi računa o onim koji doprinose pa bi tako i BAT volio znati što ih očekuje u budućnosti", kaže Zlatko Pleša iz Hrvatske gospodarske komore u Virovitici.
'Odlaze zbog nečeg što se može promijeniti'
Pleša ističe da je BAT već napustio svoja dva velika pogona u Engleskoj i Njemačkoj u proteklih 10 godina. Ako odu iz Kanfanara drugi investitori će vidjeti da država ne želi popustiti - smatra ekonomski analitičar Vuk Vuković.
"Ja bih to usporedio sa slučajem Meggle koji je otišao zbog tržišne odluke. Ovi odlaze zbog nečeg što se može promijeniti i tu je ta temeljna razlika", smatra Vuković.
Od duhanskih trošarina lani se u proračun slilo šest i pol milijardi kuna. Čak 2000 radnih mjesta izravno ili neizravno ovisi o pogonu u Kanfanaru. Te će brojke vjerojatno biti ključne u pregovorima BAT-a i Vlade, zaključuje se u prilogu RTL Direkta.