Nastavlja se promet Sueskim kanalom nakon što je oslobođen kontejnerski brod Ever Given koji je gotovo tjedan dana blokirao plovidbu najkraćom rutom između Europe i Azije. Kontejnerski brod ponovno može ploviti, a promet tim kanalom se nastavlja, priopćila je u ponedjeljak Uprava Sueskog kanala (SCA).
Svjedok Reutersa rekao je da je brod Ever Given u pokretu, a egipatska televizija objavila je da je pozicioniran u središtu kanala. Najmanje 369 plovila čeka tranzit kroz kanal, uključujući desetke kontejnerskih brodova, tankera s naftom i ukapljenim prirodnim plinom, rekao je šef SCA-e Osama Rabie.
SCA je objavio da će ubrzati prolazak konvoja. "Nećemo potratiti ni sekunde", rekao je Rabie za egipatsku državnu televiziju. Trebat će do tri i pol dana da se uspostavi redovita plovidba, a izvor iz Sueza naveo je da će kroz kanal moći prolaziti više od 100 plovila dnevno.
Nije isključena ljudska pogreška
Kontejnerski brod od utorka je blokirao Sueski kanal generirajući gubitak više milijarda dolara zbog 'prometnog čepa' nekoliko stotina brodova koji su čekali da se oslobodi najkraća trgovačka ruta između Azije i Europe.
Egipatske vlasti ne isključuju tehničke probleme ili ljudsku pogrešku kao uzrok nasukavanja golemog teretnog broda. Šef SCA-e rekao je u subotu da snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja broda.
"Tako složeni problem podrazumijeva nekoliko čimbenika. Može biti da je došlo do nekog tehničkog problema ili ljudske pogreške. Ne mogu utvrditi točan uzrok sve dok se istraga ne privede kraju", rekao je Rabae.
Sueski kanal dug je 190 km i njime prolazi 10 posto međunarodnog komercijalnog pomorskog prometa. Sueski kanal, otvoren 1869. godine, jedan je od glavnih egipatskih izvora prihoda, uz turizam i novčane doznake iseljenika. Gotovo 19.000 brodova prošlo je kroz Suez prošle godine, a Egiptu je lani donio 5,61 milijardi dolara.
Velike štete za reosiguravatelje
Blokada Sueskog kanala vjerojatno će reosiguravateljima prouzročiti nekoliko stotina milijuna eura gubitaka, procijenila je u ponedjeljak agencija Fitch Ratings. Brod Ever Given, dugačak 400 metara i težak 200.000 tona, prošlog se utorka zaglavio u kanalu zbog pješčane oluje i snažnih vjetrova koji su utjecali na vidljivost, blokirajući put stotinama brodova koji su čekali prolaz najkraćim brodskim putem između Europe i Azije.
Promet je danas nastavljen, a Fitch procjenjuje da će blokada smanjiti zaradu globalnim reosiguravateljima, ali ne bi trebala bitno utjecati na njihove kreditne profile. Cijene reosiguranja u pomorskom prometu i dalje će rasti, drži agencija.
Vozarine za tankere s naftnim proizvodima gotovo su se udvostručile od blokade, koja je poremetila globalne opskrbne lance i zaprijetila skupim kašnjenjima kompanijama, već pritisnutima ograničenjima uvedenima kako bi se suzbila pandemija koronavirusa.
“Konačni iznos gubitaka ovisit će o tome koliko će vremena spasilačkoj tvrtki trebati da u potpunosti oslobodi Ever Given i kada će se normalizirati brodski promet, ali Fitch procjenjuje da bi gubici lako mogli dosegnuti stotine milijuna eura.”
Na udaru zbog prirodnih katastrofa
Vlasnik i osiguravatelji Ever Givena također se suočavaju s potraživanjima u ukupnom iznosu koji se mjeri u milijunima dolara, čak i ako se promet brzo normalizira, rekli su prošlog tjedna izvori u sektoru.
Veliki udio gubitaka vjerojatno će reosigurati globalni panel reosiguravatelja, priopćio je Fitch, dodajući da će to pojačati pritisak na njihove poslovne rezultate u prvoj polovini godine. Globalni reosiguratelji već su na udaru zbog prirodnih katastrofa poput zimskih oluja u SAD-u i poplava u Australiji, kao i gubitaka povezanih s pandemijom Covida-19, podsjeća Reuters.