"Putnici na brdovitom sjeveru Crne Gore više ne moraju strahovati od vožnje kroz ‘crnogorski klanac smrti'. S trogodišnjim zakašnjenjem ova zemlja, kandidatkinja za prijem u EU, sada konačno može otvoriti tzv. kinesku autocestu: više od milijarde eura potrošeno je na izgradnju prve, 4,1 km duge dionice od luke Bar do Srbije. Nova autocesta je ‘početak trajne veze Crne Gore sa svijetom', rekao je premijer Dritan Abazović na otvaranju", bilježi Rheinische Post, a prenosi Deutsche Welle.
List nadalje piše da ova autocesta predstavlja enormno olakšanje i uštedu vremena prije svega za stanovnike nepristupačnog dijela zemlje, ali i za turiste iz Srbije.
"No radost zbog završetka prve faze izgradnje je zasjenila zabrinutost zbog visokih troškova. Radi ovog prestižnog projekta mala država je bila gotovo na rubu bankrota i skoro upala u kinesku dužničku zamku. Kao vapaj za pomoć je zvučao apel tadašnjeg zamjenika premijera Dritana Abazovića u proljeće 2021. upućen Europskom parlamentu da pomogne Crnoj Gori u refinanciranju kredita ‘kako bismo mogli prekinuti kineski utjecaj'".
Još dugo će morati nositi teret svog duga prema Kini
"Kineska Exim banka stavila je na raspolaganje kredit u visini od gotovo milijardu dolara uz naizgled nekomplicirane i velikodušne uvjete: prva rata trebala je biti uplaćena tek u ljeto 2021., nakon završetka dionice koji je prvobitno bio planiran za 2019. godinu", piše njemački list. Ali je, navodi autor, pandemija koronavirusa dovela ne samo do kašnjenja građevinskih radova, nego je također uzrokovala pad ove zemlje, koja je jako ovisna o turizmu, u duboku financijsku i gospodarsku krizu.
"Bruxelles je u početku pokazao rezervu prema molbama Crne Gore za pomoć, ali je na kraju pomogao da se sklopi povoljniji kreditni aranžman s Deutsche Bank, francuskom Société Générale i dvjema američkim bankama. U kolovozu 2021. Crna Gora je ipak uspjela otplatiti prvu ratu od više od 60 milijuna američkih dolara i također drugu ratu početkom godine. Unatoč restrukturiranju duga, ova zemlja, kandidatkinja za članstvo u EU-u, još će dugo morati nositi teret svog duga prema Kini", zaključuje Rhenische Post.