VELIKI PROIZVOĐAČI SU SE PREKASNO UKLJUČILI U UTRKU: /

Samo je Pfizer uspio izbaciti cjepivo na tržište

Image
Foto: PIXSELL

Među vodećim proizvođačima, samo je Pfizer u suradnji s njemačkim BioNTechom uspio na tržište izbaciti cjepivo protiv COVID-19

23.2.2021.
9:11
PIXSELL
VOYO logo

Lani su u globalnu utrku za razvoj cjepiva protiv koronavirusa ušla i tri najveća svjetska proizvođača – francuski Sanofi, britanski GlaxoSmithKline (GSK) i američki Merck.

Međutim, Merck je krajem siječnja objavio kako u potpunosti napušta svoj program razvoja cjepiva nakon što njegova dva kandidata tijekom kliničkih istraživanja nisu uspjeli stvoriti imunosni odgovor koji bi bio snažniji od onog koji stvaraju oporavljeni od bolesti COVID-19.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ne odustaju od razvoja lijeka

No, Merck ne odustaje te je kompanija u priopćenju kompanija navela kako će se sada fokusirati na razvoj lijeka protiv te bolesti. Inače, Merck se relativno kasno uključio u utrku, što je neobično s obzirom da kompanija ima veliko iskustvo u cjepivima, prenosi Poslovni dnevnik.

Image
VELIKO OTKRIĆE: /

Nekima je dovoljna samo jedna doza cjepiva; 'Djeluje kao turbo punjenje antitijela, čak i kod zaraznijih sojeva virusa'

Image
VELIKO OTKRIĆE: /

Nekima je dovoljna samo jedna doza cjepiva; 'Djeluje kao turbo punjenje antitijela, čak i kod zaraznijih sojeva virusa'

Sanofi i GSK udružili su snage u razvoju cjepiva protiv koronavirusa, no nakon što su klinička ispitivanja pokazala da njihov kandidat ne daje dobre rezultate, uočili su grešku u formulaciji. Reformulirani kandidat mogao bi biti spreman krajem godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovogodišnje tržište cjepiva će izgledati potpuno drukčije. Prošle godine Merck, Sanofi, GSK i Pfizer dominirali su svjetskim tržištem sa svojim cjepivima protiv gripe, upale pluća, HPV virusa i herpes zostera.

Među vodećim proizvođačima, samo je Pfizer u suradnji s njemačkim BioNTechom uspio na tržište izbaciti cjepivo protiv COVID-19.

Nijedno cjepivo nije imalo odobrenje

Predviđa se kako će Pfizer ove godine utrostručiti svoje prihode u segmentu cjepiva. K tome, prodaja Moderne i Novavaxa nadmašit će Merckove, GSK-ove i Sanofijeve prihode od cjepiva. Štoviše, čak i Johnson & Johnson i AstraZeneca, s mnogo jeftinijim COVID cjepivima od približno 2,5 eura po dozi, imat će veće prihode nego što su neki iz vodeće četvorke ostvarili prošle godine.

Te prognoze jasno se odražavaju na burzi. Tijekom 2020. cijena dionica Novavaxa jurnula je više od 6400 posto. Moderna je na burzi vrjednija preko 850 posto, a BioNTech više od 190 posto. S druge strane, cijena dionica GSK-a, Sanofija i Mercka pala je između 13 i 30 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stručnjaci podsjećaju kako prije pandemije nijedno cjepivo temeljeno na mRNA tehnologiji nije imalo regulatorno odobrenje. Još u svibnju izvršni direktor Mercka Ken Frazier je izjavio kako je ideja o razvoju cjepiva za samo 12 do 18 mjeseci “vrlo agresivna”.

Međutim, manje od godinu dana kasnije izgleda da je mRNA tehnologija zauvijek izmijenila industriju cjepiva. Za startupe najveća globalna zdravstvena kriza u gotovo stotinu godina bila je velika prilika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ubrzanje razvoja tehnologije

Peter Hotez, stručnjak za cjepiva na medicinskom fakultetu Baylor ističe kako su Moderna, BioNTech i Novavax imali više toga za dobiti. “Oni koji su uletjeli u to nisu bili veliki proizvođači. To su bile kompanije zainteresirane za ubrzanje razvoja tehnologije”, kaže Hotez.

Naime, prvo odobrenje cjepiva temeljenog na mRNA tehnologiji došlo je – zahvaljujući pandemiji – četiri godine prije Moderninih projekcija. Pandemija je također ubrzala program proizvodnje cjepiva u Johnson & Johnsonu, koji je na tržište ušao 2011. kroz akvizicije, nakon prijašnjih partnerstava sa nizozemskim Crucellom i AstraZenecom. No, razlog zaostajanja Sanofija, GSK-a i Mercka treba potražiti i u davanju prioriteta njihovim uhodanim i prokušanim metodama razvoja cjepiva.

“Kompanije se u pravilu žele oslanjati na svoje tehnologije jer smatraju da im mogu vjerovati, a i ne žele kopirati intelektualno vlasništvo svojih konkurenata”, ocjenjuje Mansoor Amiji, profesor farmaceutskih znanosti. Primjerice, Merck je svog kandidata razvijao na temelju cjepiva protiv ebole te eksperimentalnog cjepiva austrijskog biotehnološkog startupa preuzetog prošle godine.

Prije pandemije, Pfizer i Sanofi počeli su istraživati potencijale mRNA kroz partnerstva. Međutim, BioNTech došao je u tim istraživanjima mnogo dalje od američke tvrtke Translate Bio, partnera francuske kompanije. Po udaru COVID-19, Sanofi je karte bacio na tehnologiju korištenu u razvoju cjepiva protiv gripe. No, oslanjanje na tu tehnologiju rezultiralo je početkom ispitivanja na ljudima tek u rujnu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Situaciju s koronavirusom u Hrvatskoj i svijetu iz minute u minutu možete pratiti OVDJE.

pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo