NIKAD NIJE ŽIVJELA U BIVŠOJ DRŽAVI, ALI JE SMISLILA ORIGINALAN PROJEKT: /

Turisti u 'Jugiću' obilaze važna mjesta u jugoslavenskoj povijesti

Image
Foto: AFP
22.8.2018.
9:20
AFP
VOYO logo

"Druže, pridruži nam se!", vozači Yuga srdačno pozdravljaju turiste koji sjedaju u automobil koji se više ne proizvodi za povratak, ali vraća sjećanje na zemlju koja je prestala postojati. Yugo, simbol bivše Jugoslavije, ponovno vozi beogradskim ulicama.

Kao i u drugim mjestima nekoć zarobljenima iza omražene željezne zavjese, glavni grad Srbije pronašao je originalan način kojim će odgovoriti na znatiželju pa i nostalgiju za životom u komunizmu. U trosatnom obilasku posjetitelji, većinom stranci, razgledavaju neke od važnih mjesta u jugoslavenskoj povijesti, a vozeći se u nekoć sveprisutnom Yugu obilazak privode pokraj Titova groba u Kući cvijeća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ljudi dolaze iskusiti vožnju u ikonskom automobilu, što im se ne nudi nigdje drugdje u svijetu", rekla je za AFP JovanaStojiljković, voditeljica turističke agencije Yugotour.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uspon i pad nacije

Posljednji 'jugići' proizvedeni su prije deset godina, ali Stojiljković kaže da su još uvijek popularni među stranim turistima na turi koja se naziva "Uspon i pad nacije". "Nešto poput obilaska Berlina trabantom", objašnjava Stojiljković.

Uz Yugo, i automobili Fićo i Zastava 101, proizvedeni u Kragujevcu, bili su ponos komunističke Jugoslavije i u ono doba iznimno popularni zbog niske cijene. No, Yugo je često bio predmet ismijavanja zbog dizajna i nepouzdanosti. Yugo se kao predmet poruge pojavio i u holivudskom blockbusteru Umri muški 3 1995. godine, u kojemu su glavne uloge tumačili BruceWillis i SamuelL. Jackson.

Danas se turisti iz svih dijelova svijeta mogu provozati u Yugu, koji je na vrhuncu popularnosti izvezen iz Jugoslavije u 74 zemlje, uključujući Egipat, Indiju i Sjedinjene Američke Države. Iako su se komunističke vlasti hvalile "poslom stoljeća" s Amerikancima, Yugo je ondje imao slab uspjeh.

Image
Foto: AFP

AFP

DennisBertelsen, 38-godišnji Danac, sa svoja tri prijatelja odlučio se na jugonostalgičan obilazak "kako bi dobio uvid u povijest i saznao što je utjecalo na razvoj i pad Jugoslavije". On je jedan od milijun turista koji godišnje posjete Beograd. Više od 800 tisuća ih dolazi iz inozemstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mitski status Hotela Jugoslavija

Tura uključuje prolazak pokraj popularnog Hotela Jugoslavija na obali Dunava, jednog od najluksuznijih hotela u komunistički doba. Ondje su odsjeli američki predsjednici RichardNixon i JimmyCarter, kao i britanska kraljica Elizabeta II.

Iako je Hotel Jugoslavija izvan funkcije još od 1999. godine, pogođen tijekom NATO-ovog bombardiranja kojim se pokušalo prisiliti SlobodanaMiloševića da povuče svoje trupe s Kosova, zgrada još uvijek ima mitski status.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poljski student DominikWojciechowski istražuje automobil Fiću za svoj umjetnički projekt koncentriran na jugonostalgiju, još uvijek prisutan osjećaj u svim zemljama bivše Jugoslavije, ali, kako napominje agencija AFP, mnogo manje u Hrvatskoj gdje dominira snažan osjećaj domoljublja.

"Zainteresiran sam za proces komercijalizacije jugonostalgije i način na koji ljudi nastoje sačuvati znanje o Jugoslaviji, dok starije generacije pokušavaju i vratiti vrijeme unatrag", rekao je 25-godišnji student.

'Bilo je to dobro vrijeme'

Studentu su najimpresivniji dio turističkog obilaska bili betonski tornjevi Genexa, odnosno zapadna vrata Beograda, još uvijek jedan od najvećih i vjerojatno najružniji neboder u gradu.

Većina turista ne zna puno o Jugoslaviji, osim da je to bila država s 22 milijuna stanovnika pod vodstvom Tita koji ju je vodio od kraja Drugog svjetskog rata do svoje smrti 1980. godine. Federacija šest republika raspala se desetljeće kasnije u nizu ratova u kojima je poginulo više od 130 tisuća ljudi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jovana Stojiljković rođena je 1992. i nikada nije živjela u SFRJ, ali o njoj puno zna. "Po pričama mojih roditelja, njihovih prijatelja i obitelji, bilo je to dobro vrijeme", kaže.

Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo