ZVIJER IZ DUBINA /

Nevjerojatan trenutak kada je nuklearna podmornica od 3000 tona nazvana 'Kit' paradirala ulicama Rusije

Image
Foto: YouTube/Screenshot

Očekuje se da će posjetitelji do početka 2023. moći kročiti unutar broda u Muzeju mornaričke slave u gradu Kronstadtu u blizini Sankt Peterburga

13.10.2022.
10:01
YouTube/Screenshot
VOYO logo

Snimljen je nesvakidašnji trenutak kada je nuklearna podmornica od 3000 tona paradirala ulicama Rusije. Izgrađena 1957., K-3 Lenjinski Komsomol bila je prva nuklearna podmornica Sovjetskog Saveza i sada bi trebala postati muzejski artefakt u gradu Kronstadtu, u blizini Sankt Peterburga, The Sun.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ogromna podmornica duga 352 stope (107 metara) prodefilirala je gradom u srijedu na svom putu do mjesta gdje će biti sastavljena s krmom i pretvorena u muzejski primjerak. Na projektu se već godinama radi u brodogradilištu Nerpa. S popravljenim trupom i izvađenim radioaktivnim dijelovima reaktora, podmornica je sada spremna za posjetitelje koji će moći vidjeti ovu zvijer izbliza. K-3, čiji je prototip izrađen u drvu, izgrađen je u Molotovsku i prvi put je isplovio 1957.

Godinu dana kasnije, podmornica je uplovila u Zapadnaya List na poluotoku Kola na sjeverozapadu Rusije. U lipnju 1962. postao je prvi sovjetski brod koji je probio led na Sjevernom polu, što je bila velika prekretnica za blok. Pokretna s dva vodeno hlađena reaktora, podmornica - treća nuklearna na svijetu - postala je simbol podvodnog ratovanja Sovjetskog Saveza. Kapetan K-3, Lev Mikhailovich Zhiltsov, dobio je titulu Heroja Sovjetskog Saveza za misiju - najveću nagradu u SSSR-u.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Katastrofa zbog nepažnje mornara

Za svoje postignuće na Sjevernom polu, K-3 je dobila titulu Lenjinski komsomol. Četiri godine kasnije, u ljeto 1967., K-3 je također dobio misiju praćenja američke podmornice s balističkim projektilima. Katastrofa se dogodila samo nekoliko mjeseci kasnije kada je 39 članova posade umrlo nakon što je izbio požar u hidrauličnom sustavu broda dok je plovio Norveškim morem.

Umjesto da prska vodu, plin ugljičnog dioksida ispunio je prvi i drugi odjeljak, usmrtivši desetke članova posade. Plin se proširio kada su se otvorila pregradna vrata iz trećeg odjeljka, pa je umrlo još ljudi. Posadi su nakon tragedije dodijeljene nagrade, uključujući sedam nominacija za Heroje Sovjetskog Saveza.

No, istraga požara pronašla je upaljač u torpednom odjeljku te je položaj mornarova tijela bio sumnjiv. Zaključeno je da je požar izazvalo to što je mornar pušio. Četiri dana nakon tragedije, K-3 se vratio u bazu. Unatoč velikoj šteti od požara, podmornica je popravljena i vraćena u vodu. Plovilo je službeno povučeno iz upotrebe 1988. nakon što je 30 godina služilo Sovjetskom Savezu i premješteno u brodogradilište Nerpa 2005.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon višegodišnje restauracije, očekuje se da će posjetitelji do početka 2023. moći kročiti unutar broda u Muzeju mornaričke slave u gradu Kronstadtu u blizini Sankt Peterburga. Prvotno je planirano da se podmornica postavi uz Lenin - prvi sovjetski ledolomac na nuklearni pogon - u Murmansku a onda je mjesto promijenjeno u Kronstadt, pomorsku bazu na ruskom otoku Kotlinu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo