Ruska nafta još uvijek pronalazi put do kupaca diljem svijeta. No, čak i oni koji prate njezino kretanje preko oceana, muče se kako bi otkrili tko je točno prevozi.
Kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog invazije na Ukrajinu, sve više brodova pridružilo se postojećoj floti tajanstvenih tankera, spremnih olakšati ruski izvoz nafte, piše CNN.
Insajderi iz industrije procjenjuju veličinu flote u sjeni na otprilike 600 brodova ili oko 10% globalnog broja velikih tankera. A brojke nastavljaju rasti.
Tko posjeduje i upravlja mnogim od ovih brodova ostaje zagonetka. Kako je trgovanje ruskom naftom postalo složenije tijekom prošle godine, mnogi su zapadni brodari povukli svoje usluge. Naletjeli su novi, opskurni igrači, s fiktivnim tvrtkama u Dubaiju ili Hong Kongu u nekim slučajevima. Neki su kupovali brodove od Europljana, dok su drugi tapkali po starim, škripavim brodovima koji bi inače mogli završiti na otpadu.
"Otišli ste duboko u mračne vode", rekao je CNN-u viši rukovoditelj tvrtke za trgovanje naftom, govoreći o mutnoj transportnoj mreži.
Flota ispod radara dobila je na važnosti jer Moskva pokušava izbjeći suradnju sa zapadnim brodarima, a kako kupci u Kini i Indiji istiskuju one u Europi, kojima je sada zabranjena kupnja ruske nafte i rafiniranih proizvoda poput dizela iz mora. Isporuka udaljenijim kupcima zahtijeva dodatne brodove — i brodovlasnike koji su voljni nositi se s dodatnom složenošću i pravnim rizikom, osobito nakon što su zemlje Grupe sedam nametnule ograničenja cijena ruske nafte.
Dramatične promjene
Širenje flote u sjeni naglašava dramatične promjene koje je ruski rat donio na globalno tržište nafte. U nastojanju da nastavi s poslovanjem, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je desetljećima stare obrasce trgovanja i podijelio svjetski energetski sustav na dva dijela.
"Postoji flota koja ne posluje s Rusijom, a tu je i flota koja gotovo isključivo posluje s Rusijom", rekao je Richard Matthews, voditelj istraživanja u EA Gibsonu, međunarodnom brodskom posredniku. Samo nekoliko brodova, dodao je, radi "pomalo na obje strane".