Čak šestero ili sedmero. Toliko je najviše ljudi stalo u fiću Zvone Dolenca, prvu zvijezdu automobila bivše države, javlja Danas.hr.
"Troje iza, dvoje na podu naprijed, djeca u naručju, nešto prtljage na krovu, namjestili bi se svi", slikovito prepričava Zvone koji u svojoj kolekciji ima čak sedam fićeka. Prvoga je kupio prije 54 godine, a taj automobil ne proizvodi se već 40 godina.
Službeno ime automobila je Zastava 750, a nosio je titulu najpopularnijeg i najčešćeg automobila na cesti. "Rodio" se 1955. godine u Kragujevcu pa se proizvodio idućih 30 godina po licenciji Fiata 600. To je ujedno i prvi automobil koji je na ovim prostorima postao dostupan širim masama, a njime su se služili i policija, vojska te hitna pomoć.
Putovanje fićom bila je prava avantura, a da bi u njega stala sva prtljaga i druge važne stvari bila je potrebna dobra organizacija i teška logistika. Često bi se i kvario, no automehaničari uglavnom ne bi imali posla. Onaj tko je vozio fiću, bio je sam svoj majstor.
U fići vrijeme staje
"Vozio sam nekoliko puta na more, u Poreč, kod prijatelja u kamp. Krenuo sam u šest ujutro, u sedam sam već imao prvi kvar na žarulji", prisjeća se Alen Grum koji u svojoj garaži ima tri fićeka i hrpu malih na polici, igračaka. Za njega je to najbolji auto, dodaje, jer se uvijek nalazi na čelu kolone.
Ovaj popularni automobil proizveden je u 923.487 primjeraka, a na nove automobile tada, objašnjava Martin Pogačar, trebalo se dugo čekati.
"Znamo iz filmova, serija, pa i iz stvarnog života, kada bismo dobili novi automobil, prvi korak bi bio da ga se odveze na pranje. Oko svega toga se pravi ritual", dodaje Pogačar koji je i autor knjige "Fićom po Jugoslaviji".
Mnogi ga vole jer podsjeća na prošla vremena i čuva uspomene, a i dandanas ga se može vidjeti na ulicama - i to u svim bojama.
"Kad se voziš fićom, vrijeme stane. Ne žuri ti se, uživaš u vožnji i to je to", zaključuje Alen Grum.