ZAŠTO JE SVIJET SKOČIO NA NOGE NAKON TORPEDIRANJA U HORMUŠKOM TJESNACU? /

Dovoljna je samo jedna iskra...

Image
Foto: Profimedia

Ono što Hormuški tjesnac čini naftnom žilom kucavicom svijeta, a time i jednom od najkritičnijih geopolitičkih točaka, jest podatak da kroz njega prolazi gotovo petina svjetske nafte

14.6.2019.
14:30
Profimedia
VOYO logo

Napadi na dva tankera u četvrtak doveli su do evakuacije više od 40 mornara južno od Hormuškog tjesnaca, vitalnog prolaza za svjetsku naftnu industriju. Torpedirana su, naime, dva tankera u Omanskom zaljevu, norveški i japanski, a istodobno su cijene nafte skočile četiri posto. Američki državni tajnik Mike Pompeo požurio je jučer optužiti Iran za ovaj napad. Rekao je kako na temelju obavještajnih informacija, vrste oružja i potrebne stručnosti SAD vjeruje da je Iran odgovoran za napade na tankere u Omanskom zaljevu, iako nije ponudio ikakve konkretne dokaze tomu.

Image
ZAPALJENI TANKERI PLUTAJU U ZALJEVU, SITUACIJA JE NA RUBU ESKALACIJE: /

Cijene nafte ekspresno skočile, i Rusi smiruju strasti

Image
ZAPALJENI TANKERI PLUTAJU U ZALJEVU, SITUACIJA JE NA RUBU ESKALACIJE: /

Cijene nafte ekspresno skočile, i Rusi smiruju strasti

Još jednom se pokazalo da je Hormuški tjesnac ne samo geografsko nego i geopolitičko "usko grlo" u kojem je dovoljna jedna iskra, jedan ozbiljniji incident, da zapali požar rata na ionako trusnom i zapaljivom Bliskom istoku. Evo nekoliko geografskih, ekonomskih i političkih činjenica koje pojašnjavaju važnost Hormuškog tjesnaca (koji je dobio ime po iranskom otoku Hormuzu) u svjetskim razmjerima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prolaz za brodove širok je samo tri kilometra

Hormuški tjesnac nalazi se između Omana i Irana, a povezuje Perzijski zaljev koji se nalazi sjeverno i Omanski zaljev južno, s Arapskim morem. Na svom najužem dijelu širok je 33 kilometra, dok je prolaz za brodove širok samo tri kilometra.

Ujedinjeni Arapski Emirati i Saudijska Arabija pokušavali su naći alternativne pravce kako bi izbjegli tjesnac, uključujući gradnju više naftovoda.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

OPET ZAKUHALO NA BLISKOM ISTOKU! Amerikanci bez konkretnih dokaza optužili Iran za napad na tankere

Kroz tjesnac prođe petina svjetske nafte

Ono što Hormuški tjesnac čini enrgetskom, odnosno naftnom žilom kucavicom svijeta, jest podatak da kroz njega prolazi gotovo petina svjetske nafte. To je oko 17,4 milijuna barela dnevno. Članice OPEC-a, Saudijska Arabija, Iran, Ujedinjeni Arapski Emirati i Irak, koje su među najvećim svjetskim proizvođačima nafte, većinu svoje nafte izvoze upravo kroz taj tjesnac.

A Katar, koji je najveći izvornik ukapljenog plina na svijetu, kroz Kormuški tjesnac izvozi gotovo sav svoj plin.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Moćno geopolitičko oružje Irana

Napetost u Hormuškom tjesnacu narasla je otkako je SAD uveo sankcije Iranu kako bi mu onemogućio izvoz nafte. Na to je Iran zaprijetio da će omesti brodski promet kroz Hormuški tjesnac ako SAD pokuša oslabiti njegovu ekonomiju. Iran je već u više navrata prijetio zatvaranjem Hormuškog tjesnaca koristeći kao moćno gepolitičko oružje činjenicu da nadzire tjesnac. Stoga je u Bahreinu usidrena američka 5. flota sa zadaćom da zaštiti komercijalni brodski promet u tome području.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Od 'tankerskog rata' do torpediranja dvaju tankera

Otkako je 1979. okončana Islamska revolucija u Iranu, a dotadašnju prozapadnu monarhiju na čelu sa šahom Rezom Pahlavijem zamijenila novoproglašena Islamska republika neprijateljski raspoložena prema SAD-u, zaredali su incidenti u Hormuškom tjesnacu. Tijekom iračko-iranskog rata od 1980. do1988. godine dvije su strane pokušale jedna drugoj omesti izvoz nafte što je ostalo upamćeno kao "tankerski rat". U srpnju 1988. američki ratni brod Vincennes oborio je iranski putnički zrakoplov pri čemu je poginulo svih 290 putnika i članova posade. SAD je tvrdio da se radilo o nesretnom slučaju, a Teheran da je bila riječ o namjernom napadu.

Početkom 2008. SAD je objavio da su iranski brodovi prijetili američkim ratnim brodovima u tjesnacu, a u srpnju 2010. japanski tanker M Star napali su u tjesnacu militanti iz skupine Brigade Abdulah Azama povezane s Al Kaidom. U siječnju 2012. Iran je zaprijetio da će blokirati tjesnac kao odgovor na američke i europske sankcije njegovoj naftnoj industriji, usmjerene k tome da zaustave iranski nuklearni program. U svibnju 2015. iranski brodovi zauzeli su kontejnerski brod u tjesnacu i otvorili vatru na tanker koji je plovio pod zastavom Singapura koji je po tvrdnjama Teherana oštetio iransku naftnu platformu.

U srpnju prošle godine iranski predsjednik Hasan Rohani dao je naslutiti da bi Iran mogao omesti transport nafte kroz tjesnac kao odgovor na prijetnju SAD-a da će izvoz iranske nafte svesti na nulu. U svibnju ove godine četiri broda, uključujući dva saudijska naftna tankera, napadnuta su uz obale Ujedinjenih Arapskih Emirata blizu Fujairaha, odmah uz Hormuški tjesnac. Jučerašnji incident bio je tako jedan u nizu, ali posebno zabrinjavajući s obzirom na napetosti između SAD-a i Irana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo