Neki ih hvale, drugi se žale /

Električni romobili: Opasni u prometu, a k tome i nisu tako dobri za okoliš

Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Zakoni u Hrvatskoj još uvijek ih vide kao pješake

14.6.2020.
12:40
Patrik Macek/PIXSELL
VOYO logo

Mjere karantene svakim se danom sve više smanjuju. Bez obzira na to, nastoje se pronaći alternative za javni prijevoz, pa je tako vožnja biciklom doživjela veliki bum, o čemu smo već pisali. Alternativa su i električni romobili koji postaju sve popularniji.

Image
NI HRVATSKA NE ZAOSTAJE /

Zbog korone svi žele bicikle: Prodaja skočila 250 posto, servis se čeka po mjesec dana!

Image
NI HRVATSKA NE ZAOSTAJE /

Zbog korone svi žele bicikle: Prodaja skočila 250 posto, servis se čeka po mjesec dana!

Dostupni preko mobilnih aplikacija

Popuštanje izolacijskih mjera pokazalo je važnost prijevoza koji omogućava socijalnu distancu, ali ujedno i sprječava pojačano korištenje automobila, samim time i zagađenja. Iako su električni romobili zabavna i ekološki isplativa opcija za kraća putovanja, u posljednje dvije godine, s porastom njihove popularnosti i padom cijene, postavlja se pitanje njihove sigurnosti i održivosti, piše BBC

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim što ih možete kupiti, u više od sto svjetskih gradova postoji i mogućnost unajmljivanja romobila na ulici i to putem mobilnih aplikacija.

Fatalne posljedice

S porastom uporabe električnih romobila raste i broj prometnih nesreća od kojih neke završe fatalno. Na pločnicima predstavljaju opasnost za pješake i građane u invalidskim kolicima, a osobito za slijepe i slabovidne osobe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njihova uporaba opasna je i na biciklističkim stazama zbog nedostatne regulacije biciklističkog prometa. Električni romobili su u nekim zemljama u potpunosti zabranjeni dok u drugima postoje određeni propisi poput zabrane vožnje i parkiranja na pločnicima ili ograničenja brzine.

U Hrvatskoj su izjednačeni s pješacima

Tako je Francuska u listopadu prošle godine zakonski uredila korištenje električnih romobila i sličnih naprava. Uvela je zabranu njihova prometovanja pješačkim stazama, autocestama i seoskim cestama. Ograničena je i brzina kretanja i to na 25 kilometara na sat.

Francuski zakon kategorizirao ih je kao "osobne motorizirane pokretne naprave", za razliku od hrvatskih zakona koji ih poistovjećuju s pješacima. Tako neki od njih zagrebačkim ulicama voze i do 40 kilometara na sat. Uz to, za vožnju nije potrebna nikakva zaštitna oprema. 

Zamjena za automobile, ali i za pješačenje

Sigurnost nije jedini problem. Određene kritike dolaze i na račun njihovog učinka na okoliš. Studija iz 2019. koju su napravili istraživači sa Sveučilišta u Sjevernoj Karolini, pokazala je da električni romobili emitiraju više štetnih tvari po milji koju prođe jedan putnik autobusa, električnog mopeda i električnog bicikla te standardnog bicikla.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

(Pixsell)

Iako su prvotno namijenjeni kao zamjena za kraća putovanja automobilom, vrlo često mijenjaju i pješačenje, bicikle te javni prijevoz. Podaci iz francuskih gradova pokazuju da bi 44 posto korisnika električnih romobila pješačilo, a njih 30 posto bi koristilo javni prijevoz kada im romobili ne bi bili dostupni. Samo osam posto bi se koristilo automobilom ili taksijem. Ovi podaci u svijetu variraju ovisno o prijevoznim navikama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nisu svima dostupni

Ipak, prodavači u Finskoj, Irskoj i Velikoj Britaniji su izjavili da je prodaja privatnih električnih romobila porasla nakon popuštanja restriktivnih mjera. Velika Britanija i Australija uvrstile su električne romobile u svoje strategije prijevoza nakon epidemije koronavirusa. U svibnju je Rim dobio svoje prve javne platforme za iznajmljivanje električnih romobila kako bi promovirali nove mogućnosti prijevoza.

Istraživanja govore da električni romobili nisu svima jednako dostupni što dovodi i u pitanje njihovu održivost. Statistike iz različitih gradova pokazuju da su korisnici električnih romobila uglavnom muškarci od 25 do 44 godine. Većina korisnika u SAD-u zarađuje dvostruko više od prosječne američke plaće.

Prilagođeni osobama s poteškoćama u kretanju

Ipak, u smislu fizičke dostupnosti, električni romobili bolje su rješenje od bicikala, kako električnih, tako i standardnih jer ne zahtijevaju pedaliranje. Na taj su način prilagođeni osobama s poteškoćama u kretanju. Čak 13 posto takvih korisnika u novozelandskom gradu Wellingtonu, izjavilo je da ne bi dospjeli na većinu destinacija bez električnih romobila.

"Ključna stvar za električne romobile je da budu fleksibilno prijevozno sredstvo koje će ljudima omogućiti povoljne i održive načine kretanja", rekla je Maruxa Cardama, glavna tajnica u Slocat Partnershipu za održivi promet s niskom emisijom stakleničkih plinova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prednost u doba socijalnog distanciranja

Sarah Badoux, voditeljica odjela za Održivost u kompaniji koja se bavi proizvodnjom električnih romobila tvrdi da oni mogu biti neutralni s obzirom na emisije stakleničkih plinova. "Ako ne zamijene prijevozna sredstva koja intenzivnije emitiraju stakleničke plinove, neće baš imati značajnog pozitivnog utjecaja na onečišćenje koje uzrokuje gradski prijevoz".

Električni romobili su relativno nova pojava na cestama. S njihovom širom primjenom postaju ozbiljnije shvaćeni kao urbano prijevozno sredstvo, a njihove prednosti posebno dolaze do izražaja s mjerama socijalnog distanciranja. Tvrtke koje proizvode električne romobile, kao i vlade pojedinih država i dalje moraju raditi na njihovoj dostupnosti, sigurnosti i održivosti, zaključuje BBC

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo