Gradonačelnici Pariza, Mexico Cityja, Madrida i Atene kažu da će tu zabranu uvesti kako bi se poboljšala kvaliteta zraka u njihovim gradovima, a najavili su i davanje poticaja za alternativne načine prijevoza, a promovirat će i bicikliranje i hodanje. Tu su obvezu preuzeli na godišnjem sastanku gradskih vođa u Meksiku, piše BBC.
Dizelski pogoni višestruko zagađuju zrak
Korištenje dizela u prometu u posljednjih je nekoliko godina pod povećalom javnosti jer raste zabrinutost oko kvalitete zraka. Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) kaže da se oko tri milijuna smrti svake godine povezuje s izloženošću zagađenom zraku.
Dizelski pogoni na dva načina pridonose tom problemu: kroz proizvodnju čestica i dušikovih oksida. Takve čestice mogu lako ući u pluća udisanjem i uzrokovati kardiovaskularne bolesti i smrt.
Ministar okoliša Chen Jining, koji je oglasio "crvenu uzbunu" - najveći stupanj zagađenja zraka - povećao je broj timova za nadzor u Pekingu i okolnim gradovima poput Tianjina kako bi se uvjerio u kojoj se mjeri poštuju naputci izdani građanima. Naime, od utorka ujutro su na snazi iznimne mjere za dvadesetak milijuna stanovnika Pekinga, dok se u smogu guši cijeli sjever Kine.
Dušikovi oksidi pridonose formiranju prizemnog ozona, što također može uzrokovati probleme s disanjem, posebice kod ljudi koji već imaju respiratorne smetnje.
Ekološke udruge su do sada na sudovima pokušale osigurati čišći zrak i bolje regulacije. Čelnici velikog broja gradova koji imaju problema sa zagađenjem zraka sada su odlučili nešto učiniti kako bi se smanjila upotreba dizela.
Zabrana dizela zaista je značajna. Proizvođači automobila znaju da je samo pitanje vremena prije nego što se gradonačelnici velikog broja gradova po ovom pitanju ujedine. Povijest proizvodnje automobila pokazala je da kompanije koje se ne drže ekoloških poboljšanja prilikom proizvodnje, ne uspijevaju na globalnom tržištu.
Do 2025. zabrana svih dizelskih vozila
Na sastanku urbanih vođa u Meksiku, četiri su gradonačelnika objavila da će do 2025. zabraniti sva dizelska vozila i posvetiti se tome da učine sve što je u njihovoj moći kako bi potaknuli korištenje električnih, hidrogenih i hibridnih vozila.
Za sva vozila, osim električnih, stupila je na snagu odluka o vožnji par-nepar koja će vrijediti za privatne i za službene automobile te je zato u gradski promet uvedeno dvjesto dodatnih autobusa, "većinom električnih i hibridnih vozila". Vanjska gradilišta su zatvorena, kamionima koji prevoze građevinski otpad zabranjeno je prometovanje, a tvornice koje najviše onečišćuju moraju prestati s radom. Peking je još prije tri dana pozvao škole da na tri dana prekinu sve aktivnosti na otvorenom.(Hina)
Gradonačelnik Mexico Cityja Miguel Ángel Mancera rekao je da nije tajna kako se njegov grad bori s problemima zagađenja zraka i gustim prometom.
'Poticanjem alternativnih načina prijevoza poput autobusa ili podzemne željeznice, a istodobno ulažući u biciklističku infrastrukturu, radimo na pročišćenju naših cesta i pluća', rekao je.
Pariz je već učinio nekoliko koraka kako bi srezao broj automobila i kamiona na dizelski pogon. Vozilima registriranim prije 1997. već je zabranjen ulazak u grad, a restrikcije će se povećavati svake godine do 2020. Champs-Élysées je jednom mjesečno zatvoren za promet, dok je desna obala rijeke Seine, nekoć cesta s dvjema trakama, sada pješačka zona.
'Naš grad uvodi hrabar plan. Progresivno ćemo zabraniti vozila koja najviše zagađuju', rekla je gradonačelnica Anne Hidalgo.
'Kvaliteta zraka koji udišemo u gradovima izravno je povezana s klimatskim promjenama. Kako budemo smanjivali emisije stakleničkih plinova u našim gradovima, zrak će nam postati čišći, a naša će djeca biti zdravija', rekla je gradonačelnica Madrida Manuela Carmena.
Mnogi planovi koje su prihvatili čelnici na sastanku u Meksiku već imaju pozitivan utjecaj. U Barceloni, primjerice, više korištenja bicikla već je smanjio emisije CO2 za više od devet tisuća tona.