POVIJESNA MISIJA / Rover Perseverance uspješno sletio na Mars; Tražit će dokaze o životu; Pogledajte prve fotografije koje je poslao na Zemlju

Voditelji misije u NASA-inom laboratoriju blizu Los Angelesa zapljeskali i povikali od sreće kad su radio signali potvrdili slijetanje u 21.56 sati

18.2.2021.

NASA-in rover Perseverancea uspješno je sletio u četvrtak na Mars nakon 480 milijuna kilometara dugog puta kroz svemir. Perseverance, najnaprednije svemirsko vozilo koje je poslano na drugi svijet, ušao je u atmosferu Marsa i potom sigurno sletio u krater Jezero nakon gotovo sedam mjeseci putovanja, čime je započela potraga za dokazima drevnog mikrobiološkog života na Crvenom Planetu.

Voditelji misije u NASA-inom laboratoriju za mlazni pogon (JPL) blizu Los Angelesa zapljeskali i povikali od sreće kad su radio signali potvrdili slijetanje u 21.56 sati po srednjoeuropskom vremenu.

"To je stvarno početak nove ere", rekao je suradnik NASA-e Thomas Zurbuchen ranije tijekom dana za vrijeme web prijenosa događaja.

Tijek događanja:

'Ovo je moj novi dom'

22.30 - "Pozdrav, svijete, ovo je prvi pogled na moj novi vječni dom", objavili su na Perservarenceovoj službenoj Twitter stranici uz jednu od prvih njegovih fotografija s Crvenog planeta.

Stižu prve fotografije

Rover je sletio!

21.56 - Misija je uspjela! Rover je sletio!

"Čuli smo vijest, Perseverance je živ na Marsu", rekli su u NASA-i.

Sve bliže tlu

21.55 - Rover se približava površini Marsa. Pale se motori za slijetanje.

Otvorio se padobran

21.53 - Otvorio se padobran, rover je spreman za slijetanje.

Rover ušao u atmosferu Marsa

21.48 - Perseverance je ušao u Marsovu atmosferu. Uskoro bi se trebao otvoriti padobran.

'Sedam minuta terora'

21.36 - Kad Rover počne ulazak u Marsovu atmosferu, uslijedit će faza zvana "sedam minuta terora" tijek koje bi se trebao spustiti na površinu Crvenog planeta.

Na dan lansiranja dogodio se potres

21.30 - Put Perseverancea od Zemlje do Marsa počeo je u srpnju iz baza Cape Canaveral na Floridi. Uoči njegova lansiranja, na drugom kraju SAD-a, dogodio se potres. Kontrolni centar, koji upravlja misijom, podrhtavao je tog 30. srpnja uoči lansiranja, ali to na misiju nije utjecalo.

Bliži se veliki trenutak

21.17 - Od slijetanja Rovera na Mars dijeli nas manje od sat vremena. Termin slijetanja je i dalje 21.55 sati po našem vremenu.

Prije 3,9 milijardi godina to je bilo jezero

21.03 - Rover će sletjeti u krater koji je prije 3,9 milijardi godina bio jezero. Što teren kratera Jezero čini toliko privlačnim za znanstvenike, a opet toliko nepoželjnim za slijetanje?

"Prepun je stvari koje bi znanstvenici voljeli vidjeti, ali stvari na koje ne želim sletjeti", rekao je Al Chen, šef JPL-ova tima za spuštanje i slijetanje novinarima.

Sateliti su spremni

20.42 - NASA-ini sateliti koji se nalaze u orbiti Marsa spremni su za slijetanje Perseverancea. Pomoći će u njegovoj komunikaciji sa Zemljom.

Roverom upravlja računalo

20.35 - Kontrola misije ugasila je odašljač kojim upravljaju letjelicom. Perseverance se sada približava Marsu, a njime upravlja integirano računalo. S roverom je sve u najboljem redu.

U atmosferu Marsa ulazi u 21.48

20.30 - Objavljen je plan slijetanja prema kojem bi rover u 21.48 trebao ući u atmosferu Marsa. U 21.52 otvorit će se padobran, a dvije minute kasnije počet će slijetanje. Rove bi površinu Marasa trebao dotaknuti svojim kotačima u 21.55.

Čemu se znanstvenici nadaju?

Glavni cilj dvogodišnje misije Perseverancea, vrijedne 2,7 milijardi dolara, jest potraga za mikrobiološkim životom kojeg je na Marsu moglo biti prije tri milijarde godina, otprilike u vrijeme kad je nastajao život na Zemlji.

Znanstvenici se nadaju da će uspjeti pronaći znakove života u uzorcima drevnih sedimenata koje će Perseverance izvlačiti iz marsovskih stijena i poslati na analizu na Zemlju - što bi trebali biti prvi takvi uzorci koje su ljudi prikupili s drugog planeta.

Planirane su dvije misije u budućnosti - preuzimanje uzoraka stijena i tla i povratak istih u NASA-u u idućem desetljeću.

Nesigorno slijetanje u komadu

Spuštanje Perseverancea na lokaciju u jednom komadu bilo je daleko od sigurnog.

Višedijelna svemirska letjelica koja ulazi u atmosferu Marsa brzinom od 12.000 milja na sat, morala je savršeno izvesti kompleksnu seriju manevara i usporiti pri spuštanju kako bi izbjegla površinske opasnosti i lagano postavila rover na svojih šest kotača.

Proces uključuje rizično otvaranje padobrana pri nadzvučnoj brzini i "Sky Crane", dron na raketni pogon koji se treba odvojiti od svemirske letjelice, odletjeti do mjesta za slijetanje i sigurno spustiti rover na tlo prije nego se i sam sruši na površinu Marsa na sigurnoj udaljenosti od Perseverancea.

Proces spuštanja i slijetanja inženjeri NASA-e su u šali nazvali "sedam minuta straha", a riječ je o najsloženijem i najizazovnijem podvigu robotiziranih svemirskih letova.

Neće biti sam

Perseverance ima društvo na Crvenom Planetu. Njegov prethodnik, rover Curiosity, koji je sletio 2012. ostaje u funkciji NASA-e kao i stacionarni slijetač InSight koji je stigao na Mars u studenom 2018. kako bi istražio duboku unutrašnjost tog planeta.

Sjedinjene Države nisu jedine fascinirane Marsom. Prošli tjedan u Marsovu orbitu ušle su sonde koje su zasebno lansirali Ujedinjeni Arapski Emirati i Kina.

NASA ima još tri satelita u Marsovoj orbiti, zajedno s dva Europske svemirske agencije.

Možda će te zanimati

Friteza Pro Delimano
Od 479,95knOd 599,95kn
Pržena hrana s manje masnoće? Moguće je uz Pro fritezu na vrući zrak. Naručite Online.

Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču