Profesor Tehničkog fakulteta u Rijeci Miroslav
Joler obrazložio je na svom blogu nove načine varanja na ispitima
te moralne dvojbe što učiniti ukoliko uhvatite studenta da
prepisuje s mobilnih uređaja.
"Uhvatio sam nedavno studenta u činu varanja na pisanom ispitu.
Mobitelom je fotografirao ispitni list i preko aplikacije
WhatsApp slao zadatke svojim pomoćnicima koji su se nalazili na
udaljenoj lokaciji, a oni su mu istim načinom vraćali bilješke za
koje su vjerovali da su rješenja ispitnih problema", započeo je
svoj post.
"Uz detaljan opis prekršaja i dokaze (preslike konverzacije s
prekršiteljevog mobitela), prijavio sam ovo kršenje akademske
čestitosti Stegovnom povjerenstvu svojega fakulteta. Zapravo,
najprije sam o ovome izvijestio Fakultetsko vijeće koje se,
koincidentno, održavalo dan nakon toga ispita. Na njemu se niti
jednom riječju nije komentirao ovaj način varanja na ispitu, nego
su se neki kao jedino našli zapitati jesam li ja zapravo imao
pravo studentu privremeno oduzeti mobitel kao dokaz... Stegovno
povjerenstvo se nakon nešto vremena po zaprimanju moje "pisane
prijave" sastalo i - donijelo odluke kakve se otprilike može i
očekivati od raznih stegovnih povjerenstava na hrvatskim
fakultetima i drugim javnim ustanovama... Ukratko, i dekan i
fakultetsko vijeće i stegovno povjerenstvo, imali su reakcije na
kakve smo u današnjem hrvatskom društvu navikli u situacijama u
kojima se treba jasno odrediti prema kršenju pozitivnih
vrijednosti", obrazložio je.
Priznao je kako je ovaj slučaj morao prijaviti iz principijelnih
razloga, ali u upozoriti na ono što će nas vjerojatno čekati u
budućnosti.
"Zbog blatantnoga kršenja ispitnih pravila i akademske
čestitosti, ali i s motivacijom da se preko ovoga slučaja upozori
na zabrinjavajuće perspektive koje nas u skoroj budućnosti čekaju
u kontekstu osiguravanja regularnosti pisanih ispita. Da nisam,
ti bi (i drugi) studenti, bez imalo grižnje savjesti, taj
prijestup ponovili već sutra na nekom drugom ispitu, prekosutra
na nekom trećem ispitu, jer odnos nastavnik-student na ispitu
percipiraju kao igru policajaca i lopova, a ne kao moralni kodeks
kojega se treba pridržavati čak i da vas nitko ne motri",
naglasio je.
" Mobiteli su nam trenutačno glavna prijetnja kršenju ispitnih
pravila. Govorilo se pred nešto vremena i o tome da se od
studenata zatraži da prije pisanja ispita predaju mobitele na
katedru. Ali ako nastavnik ima više od 40 studenata na ispitu, to
postaje prilično nezgrapno na katedri imati 40 ili više mobitela.
No, tko kaže da im je to jedini mobitel koji su ponijeli? Danas
je tako jednostavno imati više od jednoga mobitela. Time si
nastavnik stvara lažni osjećaj kako im je oduzeo "oružje", a
studenti potom mogu izvući drugi mobitel - baš kao što smo već
naučili gledajući filmove da policajci imaju dva pištolja - jedan
u futroli ispod pazuha, a drugi vezan oko gležnja noge! Ali
mobitel je tek početak nastavničkih briga na ispitu. Čak je i
relativno velik pa ga je lakše zamijetiti na stolu odnosno u
studentovim rukama ukoliko ga uzme", pita se profesor
Joler.
Prema njemu, jedino rješenje jesu ometači signala mobilne mreže
koje bi se instaliralo u učionicama i uključilo za vrijeme
ispita, a isključilo u vremena redovite nastave.
"Naš postojeći Zakon (Zakon o elektroničkim komunikacijama) ne
dopušta uporabu ometača signala mobilne mreže za ovakve svrhe,
ali možda bi Zakon ipak trebalo izmijeniti (čl. 88 st. 5) i takvo
što dopustiti u obrazovnim ustanovama da bi nam se pomoglo u
osiguranju regularnosti održavanja ispita u eri minijaturnih
komunikacijskih uređaja. Za razliku od eventualne uporabe
mobitela za vrijeme kino-projekcije ili mise u crkvi, gdje je
prekršitelj okružen pogledima drugih i može ga se locirati, u
učionicama mobilni uređaj ne zazvoni i nitko ne koristi glasovnu
komunikaciju, već se prijestup odvija u finoj tišini", zaključio
je.
Profesor Miroslav Joler na svom blogu upozorio je kako izgleda studiranje i polaganje ispita danas uz pomoć raznih gadgeta.