TOMISLAV GRŽETIĆ /

Pilot o strahu od letenja, otkrio čega se više boje muškarci, a čega žene: 'Na tečajeve najčešće dolaze ljudi srednjih godina'

'Postoje tečajevi koje više nas organizira, različiti piloti, također kabinsko osoblje, psiholozi, medijatori i ljudima približavamo razloge kako što i da se riješe dotičnog straha. Strahovi su uvijek podvojeni. Muška populacija se više boji tehnikalija. Ženska populacija nekakva je usmjerenosti prema kontrolingu i uvijek je to izmiješano. Jedan dio populacije dolazi nam s problemima tehničke prirode objašnjavanjem zašto i kako, nekakve nesporazume kroz internet kroz guglanje i naposljetku, sve to završava uspješnim letom', rekao je Gržetić

9.1.2024.
23:16
VOYO logo

Iz aviona su letjeli telefoni, jednom je putniku odletjela i majica koju je imao na sebi. Sve je više svjedočanstava putnika koji su se vozili u Boeingu 737 Max kad je usred leta avionu odletio dio trupa. Znamo već da su odmah u avionu pale maske za kisik, putnici sada pričaju da je buka bila jako glasna, da su već počeli slati oproštajne poruke najbližima i da se mnogima čini da ih je spasio pojas za vezanje.

Nitko od 177 putnika nije ozlijeđen. Samo čudom, jer sjedalo pored rupe: bilo je slobodno. A pronađena su i 27 kilograma teška vrata koja su odletjela: u svom ih je dvorištu pronašao učitelj Bob.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako se prije niste bojali aviona, onda se sad vjerojatno bojite. Jer, let pokraj ogromne rupe ne izgleda kao nešto što itko želi doživjeti. Zato smo je u RTL Direkt stigao čovjek koji itekako može pomoći sa strahom od letenja: Tomislav Gržetić, pilot i kapetan putničkog zrakoplova.

U Hrvatskoj postoje tečajevi za strah od letenja. I onda dođete vi kao pilot i kako pomognete ljudima?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
DRAMA U SAD-U /

Čovjek u dvorištu pronašao dijelove aviona koji su otpali u letu. Ranije se znalo da nešto 'ne štima' s Boeingom?

Image
DRAMA U SAD-U /

Čovjek u dvorištu pronašao dijelove aviona koji su otpali u letu. Ranije se znalo da nešto 'ne štima' s Boeingom?

"Postoje tečajevi koje više nas organizira, različiti piloti, također kabinsko osoblje, psiholozi, medijatori i ljudima približavamo razloge kako što i da se riješe dotičnog straha. Strahovi su uvijek podvojeni. Muška populacija se više boji tehnikalija. Ženska populacija nekakva je usmjerenosti prema kontrolingu i uvijek je to izmiješano. Jedan dio populacije dolazi nam s problemima tehničke prirode objašnjavanjem zašto i kako, nekakve nesporazume kroz internet kroz guglanje i naposljetku, sve to završava uspješnim letom."

Tko su ti ljudi koji dolaze? Mladi? Stari? Oni koji su prije letjeli? Oni koji nisu u tome, tko se boji?

"U načelu više manje to su srednjogodišnjaci između 25 do 50 godina. Biznismeni puno češće nego nešto mlađi ljudi koji su više prilagođeni adrenalinskim sistemima, odnosno edukaciji, iako letenje nije samo po sebi nikakav adrenalin."

Koji je onda odgovor koji Vi njima date?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kao prvo im objasnimo zašto uopće zrakoplov leti kako leti. Kako to funkcionira, tehnički aspekt, sistemi. Onda se lagano krenu razrađivati procedure koje mi imamo, standardne operativne procedure kroz edukacije koje smo i mi prošli. Nakon toga preuzima riječ kabinsko osoblje. Zašto se nešto događa kako se događa? Zašto upute?"

Jeste li možda primijetili da se ljudi više boje nakon ovakvih incidenata? Imali smo katastrofu u Japanu, onda slučaj Alaska Airlinesa kojem je odletio dio trupa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ne mogu reći s osobne strane da nam se nešto ekstra ljudi javljaju, ali sigurno postavljaju više pitanja. I samim time, siguran sam da će u nekakvoj bliskoj budućnosti kada opet budemo imali tečaj ljudi ipak staviti to na stol i da im mi odgovorimo konkretno s pitanjima i odgovorima koji će u budućnosti nekakva istraga pokazati."

Već 16 godina letite. Jeste li ikad doživjeli paniku u avionu? Da ljudi vrište?

"Sva sreća nisam. Doživio sam u nešto tehničkim letovima sam doživio nekakve neugodnosti, ali u komercijalnom letenju u posljednjih preko pet tisuća sati nisam uistinu doživio nešto da bi se moglo reći da je to obilježilo taj dan kao nešto negativno."

Čovjek bi trebao letjeti 25 tisuća godina svaki dan da bi, da bi mu se dogodila fatalna nesreća. S druge strane, naravno, puno je veća vjerojatnost da će se nešto dogoditi kad sjedne u auto. Većina se ne boji sjesti u auto. U avion se broje mnogi. Zbog čega je tako?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Načelni razlog je ta brojka. Ipak, u zrakoplov zatvorimo u jednom trenutku 150 i više ljudi osoba koje svako ima neko razmišljanje, nekakvu povijest i strah. I samim time cijela ta konstrukcija zrakoplov leti,relativno nova grana, jedva 120 godina. Od 1903. načelno lete zrakoplovi na pogon, samim time to rezultira nekakvim kontinuiranim strahom. Opet kroz medije ljudi dobivaju nekakve informacije. Uvijek su to negativne. Nitko ne piše pozitivno o avijaciji dok se nešto ne desi i samim time aktiviraju nekakav strah i naposljetku završe kod nas s jednim upitnikom. A mi imamo rješenje."

Ja se zapravo dosta bojim aviona. Letim bez problema, ali uvijek mislim da bi se nešto moglo dogoditi. Stvarno imam taj strah od letenja i već sam pobornik teorije da je to što stjuardesa na početku leta, da govori sve što će se potencijalno loše dogoditi pa ispadaju, pa ti pokazuje da će ispasti one masti s kisikom. Pogoršava stvari. Mislim da se ona uplaši prije leta jer je moguće da sam u pravu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Morat ću vas demantirati oko toga. Zato što standardne procedure postoje radi legislative time ne bi li se te procedure ispoštovale i da su ljudi upućeni na koji način da oni to naprave. Time se povećava mogućnost da će stvarno u nekom datom trenutku netko od tih putnika uistinu pravilno odreagirati."

FNC 20 PROPUŠTENE
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo