Nijemac je Nijemac, razmišljaju mnogi pri kupnji automobila, no čini se da su slične filozofije i lopovi. Svako peto vozilo ukradeno u Hrvatskoj je Volkswagen.
Mario Vukelić iz Zagreba je bez svog golfa ostao prije pet mjeseci i još uvijek za njime traga.
“Sve je prijavljeno policiji, policija je napravila uviđaj i koliko sam upoznat, istraga i dalje traje. Autu nažalost još ni traga” – ispričao nam je ovaj Zagrepčanin.
Česte mete su i francuski modeli - Peugeot, Citroen i Renault. Iako biste mogli pomisliti da se uglavnom kradu novi modeli, ali mete su puno češće starija vozila.
Zašto je to tako?
“Ne možemo reći da je jednostavnije ih otuđiti, ali način na koji se otuđuju, uz pomoć sličnog ili istog ključa – spajanjem žica” – objašnjava glasnogovornice zagrebačke policije Marija Goatti.
Kako operiraju lopovi automobila?
Krađe su u Hrvatskoj u porastu. Prošle godine nestalo je ukupno 516 auta, 43 mjesečno. U prvih osam mjeseci ove godine ukraden je 421 automobil, 52 mjesečno - što je porast od dvadesetak posto. Ipak, više od trećine vozila policija pronađe.
“Bitno je što prije prihvatiti činjenicu da je vozilo nestalo, da policija odmah krene s očevidom da što više materijalnih tragova možemo prikupiti odnosno razgovarati s mogućim svjedocima”, savjetuje Goatti.
A kako lopovi uopće operiraju? Pa u velikoj brzini, sve mora biti gotovo u trenu…
“Krađa mora trajati vrlo malo, ako netko slučajno vidi, ako zove policiju, da lopovi stignu pobjeći. Operacija ne smije trajati više do 30-ak sekundi. Ako traje više od toga, lopov radije izabere lakšu metu”, otkriva prometni stručnjak Goran Husinec.
Da lopovi s pomoću sofisticiranih uređaja presreću i kloniraju signale ključeva vlasnika već je poznata stvar, no posebno je zlokobno što se dio krađa polovnih vozila odrađuje uz pomoć originalnih ključeva kupljenih na crnom tržištu.
Kako se zaštititi od krađe auta?
“Prođu automobili kroz puno ruku, netko napravi i skenira ključ, pošalje ga kolegi lopovu u Hrvatsku, on mu natrag pošalje novce i on sa ključem jednostavno auto ukrade”, objašnjava Husinec.
Iako su mnogi mislili da će razvojem tehnologije krađe postati teže, to nije tako. Jedino su se metode promijenile.
“Prije je ta radnja krađe vozila uključivala jednog vještog mehaničara ključara koji se pozabavio sa svim sustavima kojima se trebao pozabaviti, mehaničkim, danas automobile kradu haker i i programi – dakle ljudi koji su vični radu na računalu”, ističe glavni urednik Auto, motor i sport magazina Kristijan Tićak.
Većina ukradenih vozila na kraju se proda u dijelovima, a ona luksuznija završe u drugim zemljama. Uhodan je to biznis.
“U principu je riječ o dobro organiziranim skupinama, koje su naročito dobro tehnički educirane”, zaključuje Tićak.
A kako se zaštiti od krađa? Evo što čitateljima preporučuje Mario koji još uvijek traga za svojim 20-ak tisuća eura vrijednim golfom.
“Da se pobrinu za kasko. Imao sam slučaj da ga nisam na vrijeme uplatio i ostao sam bez velikog dijela vrijednosti auta i da pokušaju ako mogu na neki način osigurati auto dodatno putem multilock sustava ili nekih GPS praćenja. Svaka i najmanja sitnica može dodatno pomoći u osiguranju vaših vozila”, upozorava.
U borbi protiv lopova pomoglo bi i više kamera na gradskih prometnicama, ali i strože kažnjavanje onih koji ponavljaju kaznena djela. No to je već neka druga priča…