Nakon posla su ga parkirali ispred kuće, ujutro ga ondje nije bilo. Mariju Vukeliću lopovi su ukrali automobil, koji je kupio prije pola godine i za koji će još nekoliko godina otplaćivati kredit.
"Auto je doslovce nestao s parkirnog mjesta. Nekako sam naučio kroz život da se što manje nadam, pa sam ga čak nekako i polu prekrižio. Iskreno, siguran sam da osobe koje su to počinile nisu početnici", kaže nam Vukelić.
Nisu početnici i znaju što traže. Zašto su neki automobili češće na meti kradljivca, odgovara nam operativac, policijski istražitelj. Skrili smo mu identitet na zahtjev policije, a kako ga kradljivci ne bi prepoznali u zasjedama i akcijama.
"A to funkcionira na način da se radi o vozilima koja imaju slabu zaštitu. A počinitelji pribavljaju alat koji se može na više marki i tipova vozila koristiti", ističe.
Prema policijskoj statistici za 11 mjeseci prošle godine, na razini Hrvatske 22% svih ukradenih automobila su Volkswageni. Lopovima su privlačni i Francuzi - Renault, Peugeot i Citroën čine 24% svih krađa. Slijede Opel s 10% i Mercedes s 5%.
Razlozi za krađu su različiti - luksuzniji modeli se prodaju u inozemstvu, a ovi manje luksuzni mogu poslužiti za neko drugo kazneno djelo - primjerice, pljačku. Ima tu i prijevara osiguranja, kada vlasnik automobil proda vani, pa prijavi krađu ovdje. Ali najviše nestaju zbog prodaje dijelova.
"Skupa LED svjetla, koja su recimo sada vrlo problematična jer novo košta od 30 - 60 tisuća kuna, tada je koštalo, sada to pretvorite u eure. U posljednje vrijeme bilježimo da se auti kradu zbog katalizatora, jer su u njima vrijedne sirovine, vrijedni metali. Airbagovi su neko vrijeme bili česta meta lopova, za rabljeni ste mogli dobiti između 1000 i 2000 eura", objašnjava Kristijan Tićak glavni urednik Auto, motor i sport magazina
U Hrvatskoj se 2022. ukralo 718 automobila, a lani nešto manje, njih 686. U prva tri mjeseca ove godine ukradena su 163 vozila, a 35% toga je razriješeno. Što znači da je auto vraćen vlasnicima, ali ne i da je lopov uhvaćen.
Željko Šarić s Fakulteta prometnih znanosti kaže nam da se automobil može ukrasti čak u roku jedne minute
Ako poput zagrebačkog dvojca početkom mjeseca ukradete sedam automobila glumeći vučnu službu, onda vam treba i više od minute. Ali postoje i nešto sofisticiraniji, doduše manje maštoviti načini. Vrlo praktični savjeti mogu se pronaći čak i na YouTubeu - evo lopov 1 je ovdje, lopov 2 ondje i više nemate auto. A ako ste kojim slučajem mislili da su noviji automobili nužno i teži za ukrasti - automehaničar Davor Dolenčić ruši taj mit.
"Stariji modeli automobila se kradu po starim sistemima, to je u današnje vrijeme skoro teže ukrasti nego novi model automobila", kaže nam automeganičar Davor Dolenčić.
"U današnje vrijeme se to radi s pomoću sofisticiranih uređaja, putem tzv. kloniranja signala, putem hvatanja signala s ključa, presretanjem tog signala i u biti ulazom u komunikacijsku mrežu vozila tako da se vozilu simulira da posjedujete ključ i pokrećete vozilo", kaže Šarić.
Pa sada - najvažnije pitanje: Kako, uz osiguranje, još možemo zaštititi auto - objašnjava automehaničar.
"Može se i jeftinijim kombinacijama na neki način otežati posao. Recimo nekakvom blokadom mjenjača, pa nekakvim alarmom, dobra je stvar GPS lokator, dakle praćenje vozila u pokretu, no još jednom kažem stopostotna zaštita ne stoji" zaključuje Dolenčić