U Hrvatskoj je sve više rodno neutralnih oglasa za posao. Uz muški i ženski spol, u brojnim su oglasima dodane rodne kratice za druge, nebinarne i interseksualne osobe. Najčešće kod stranih kompanija, no pojavljuju se i kod domaćih tvrtki, pa i među 8 tisuća trenutačno aktivnih oglasa za posao na burzama rada.
"Broj takvih oglasa i dalje nije velik, ali u dosadašnjem dijelu godine njihov broj u ukupnom udjelu oglasa za posao je tri puta veći nego prethodnih godina. Jasno iščitavamo trend rasta i sigurno je da su poslodavci sve potaknutiji i sve češće koriste takve formulacije u svojim oglasima za posao", istaknuo je za RTL Danas glasnogovornik portala MojPosao Alen Mrvac.
Nove kratice
Muškarcima i ženama tako se pridružila kratica "nb" za nebinarne osobe, oznaka "x" za interseksualne, i oznaka "d" za druge. Nekoliko je razloga zašto poslodavci sve češće posežu za rodno neutralnim oglasima. "Prvi bi bio želja za stvaranjem inkluzivnih i raznovrsnijih radnih okolina u kojima će svatko biti dobrodošao, drugi je zakonska regulativa koja prisiljava poslodavce da koriste upravo takve formulacije, a treći je društveni pritisak“. objašnjava Mrvac.
Svi oglasi za posao u cijeloj Europi uskoro će morati biti rodno neutralni, a procesi zapošljavanja morat će voditi na nediskriminirajući način. "Oglasi za posao će morati biti neutralni što se tiče spola, a na državama članicama je da odluče na koji način će to, s obzirom na svoje zakonodavstvo implementirati. Dakle, neće više biti m/ž. Ili neće pisati ništa ili u državama gdje je priznat treći spol pisat će: m/ž/x", objašnjava SDP-ova eurozastupnica Biljana Borzan.
"Već duže vrijeme upozoravam na opasnosti nametanja rodne ideologije. Postoji samo muško i žensko, to je znanstvena činjenica. U pregovorima s HDZ-om prije uspostave nove koalicijske Vlade jasno su pristali da neće biti nametanja ove ideologije u javni prostor u Hrvatskoj. Očito se stvari mijenjaju. Na kraju bih samo rekao da je ovo jedan znak da je zapadna civilizacija i Europa u dubokoj krizi i ja u svom radu neću odustati od borbe za istinu“ poručio je za RTL Stephen Nikola Bartulica zastupnik novoosnovane stranke Domino u Europarlamentu.
Bez obzira na Europsku direktivu, praksu u kojoj su oglasi rodno neutralni već godinama primjenjuju u Erste banci. "I vizuali uz te oglase su takvi da pokazuju da smo kompanija koja je otvorena prema svim kvalitetnim kandidatima. Razliku čine kompetencije i stav prema životu i poslu i na temelju toga isključivo donosimo odluke tko će se zaposliti i tko će raditi u ovoj organizaciji. Mislim da je za kompanije važno da pošalju tu poruku jer vjerovali ili ne i danas postoje ljudi koji se ne slažu s takvim pristupom i automatski kada vide takve oglase odluče da nismo kompanija za njih", kazala je direktorica Sektora ljudskih potencijala u Erste banci Maja Crnjak.
'Želimo da se ljudi osjećaju prihvaćeno'
Nove kratice u oglasima za posao od domaćih poslodavaca među prvima je uvela agencija Bruketa&Žinić&Grey. "Vjerujemo da sloboda završava kad počne ugrožavati nečiju tuđu slobodu i ako netko želi imati fluidan rodni identitet nama je to potpuno svejedno. Dapače, naš glavni proizvod su ideje i u tom okruženju dobro mogu funkcionirati samo ljudi koji se osjećaju slobodno. Pokušavamo napraviti okruženje u kojem se ljudi osjećaju, dobro, prihvaćeno, kakvi god bili, a naročito po pitanju rodnog identiteta. Na kraju dana, što me se tiče kako se netko osjeća, kojeg je spola ili roda", objašnjava kreativni direktor agencije Bruketa&Žinić&Grey, Davor Bruketa.
"S obje krajnje strane političkog spektra čujemo vrlo ekstremne stavove po tom pitanju, koji su po meni potpuno nepotrebni. To vodi u jednu dezintegraciju društva. Pustimo ljude da imaju identitet kako se osjećaju, živimo i pustimo druge da žive", kaže. Tom filozofijom vode se i u uredu.
"Kod nas WC-i odavno nemaju oznake 'muški' i 'ženski', svatko ide u 'jedan' ili 'dva', odnosno tamo gdje mu se više sviđa“, zaključuje Bruketa.
Osim, rodne neutralnosti, ubuduće će pored oglasa morati biti naveden i iznos plaće i sve to od lipnja 2026.