Amelia Earhart, s željom da postane prva žena koja će preletjeti svijet, 1937. krenula je iz Miamija s navigatorom Fredom Noonanom. Na dugom su putovanju nestali. Američki istraživački tim tvrdi da je pronašao olupinu njezina zrakoplova, što, govore, pokazuju sonarne slike.
"Dvostruki vertikalni stabilizatori straga vrlo se jasno vide na slici. Područje na kojem smo pronašli zrakoplov bilo je jako ravno i pjeskovito. Zato bi bilo vrlo neobično vidjeti nešto što strši iznad površine. Treće, veličina letjelice i dimenzije su vrlo blizu onoga što bismo očekivali od njezine letjelice", objašnjava Tony Romeo, izvršni direktor tvrtke za istraživanje oceana.
Tony Romeo je bivši obavještajac i pilot američkih zračnih snaga. Ekspediciji je pridonio s 11 milijuna dolara. Tim je proveo 90 dana pretražujući područje od više od 8 tisuća četvornih kilometara dna Tihog oceana upotrebom podvodnog drona. "Počeli smo istražujući sve o njezinu posljednjem letu. Pregledali smo putanju leta. Analizirali smo vjetrove, visinu na kojoj je letjela, sve informacije koje smo imali i došli smo do područja za koje postoji najveća vjerojatnost da se tu srušila", govori Romeo.
Tvrtka taji točne koordinate, ali olupina je 160 kilometara od Howland otoka, na pola puta između Havaja i Australije, na mjestu gdje je Earhart trebala napuniti gorivo. No mnogi stručnjaci imaju sumnje. "Jako je mala vjerojatnost da se pronađe zrakoplov nakon 80 godina na dubini od 5 tisuća metara. Potrage za avionima koji su pali u vodu su općenito teške i komplicirane, a pogotovo kada se radi o tako dubokoj vodi", objašnjava Danko Petrin, glavni istražitelj zrakoplovnih nesreća u Hrvatskoj.
Nije doživjela ni četrdeseti rođendan, no postala je rekorderka avijatičarka i svojim uspjesima zadivila svijet. "Poznata je činjenica da je Amelia Earhart dva puta preletjela Atlantik, jednom kao putnik i nekoliko godina kasnije, 1932., kao zapovjednik zrakoplova. Mislim da je sa svojim natjecanjima u području avijacije i sa svojim pothvatima popločila put svim budućim avijatičarima, posebice ženama", kaže Maja Pađen, instruktorica letenja.
Tim se nada utvrditi je li to njezin zrakoplov, pa potom dignuti olupinu na površinu. Cijeli taj proces mogao bi trajati i do 10 godina - pa i otkriti da se radi o drugom objektu ili čak i drugom zrakoplovu.