Šoping groznica zavladala je zemljom. Troši se kao nikad. Iako se popusti Crnog petka ne mogu usporediti s onima u Americi gdje idu i do 80 posto, Hrvati kupuju kao da ne postoji sutra. To pokazuju i brojke. Ove godine eksplodirala je i kupnja preko interneta, koja je porasla šest puta više od predviđanja. U dostavnim kamionima nikad više paketa.
Na najveći praznik popusta i ušteda, kolone prema šoping centima, ali i redovi ispred trgovina. Peglaju se kartice, troši gotovina, i zbrajaju uštede.
"Nisam sad gledala, ali otprilike 100 eura – nisam ni puno kupovala", kazala je Ljiljana Vukovec iz Zagreba.
"Bila sam sad tu u jednom dućanu, i popust je 20 posto, a onda malim slovima dolje piše – iznad potrošene određene sume novaca, to mi se ne sviđa", kaže Silva Bažinski iz Zagreba.
"Ne volim crni petak jer se puno novaca potroši i to je varka", smatra Keti Šerka iz Zagreba.
Bez obzira na popuste koji nisu ni približno veliki kao oni u Americi, gotovo da ne postoji trgovina u kojoj se broj kupaca tijekom ovih dana ne povećava tri do četiri puta.
"Zapravo mi je trebala jedna dobra toperica i sad je sve riješeno", kazala je Mira Buljan iz Splita.
"Ovdje je bilo 20 posto, nije nešto puno ali čovjeka veseli", tvrdi Tea Vuletić iz Splita.
"To su više nekakve varke, po meni – neki dobri proizvodi se maknu sa strane, a loši se ostave sa strane", rekao je Martin Čirjak iz Zagreba.
Godine 2019. potrošili smo nešto više od 522 milijuna kuna, godinu poslije 642, a lani nešto više od 730 milijuna. Procjene su kako će ove godine biti oboren novi rekord.
Nekima nije dovoljan jedan dan pa su proglasili Crni vikend, crni tjedan ali i Crni mjesec. U tijeku je borba za svakog kupca.
"U prosjeku su to porasti od 30-ak posto, tako da se nadamo da će tako biti i ove godine, ako ne i više s obzirom na to da je studeni bio iznad svih očekivanja", objašnjava Đurđica Mitrović Jukić, voditeljica marketinga trgovačkog centra u Splitu.
Ipak, tradicionalna kupnja za mnoge više nije opcija.
"Ja naručujem online, najčešće, ne volim ići u dućan, jednostavnije mi je – klik jedan, dva i sve je kod tebe", poručuje Barbara Benčić Tonković iz Zagreba.
S toga i ne čudi što crni petak redovito "ruši" Internet. Web shopovi ovih dana bilježe višestruko više posjeta i veći promet.
"Zaista se vidi taj povećan obujam posla, doslovno možemo reći da imamo povećani visitrate i ludnicu u našim skladištima i dućanima. Internet trgovine su u zadnje dvije godine imale rast od 6 posto više nego što je to bilo očekivano i predviđeno, i taj dio itekako osjetimo", kazala je Kristina Šlatka, voditeljica online trgovine.
Golem skok narudžbi osjete i u pošti. Kapaciteti sortirnice – puni. Radi se bez pauze jer sve pošiljke moraju stići na vrijeme.
"Broj paketa je ogroman, to su gotovo stotine tisuća paketa koji se na dan kroz naše sortirnice obradi i dalje upućuje na dostave, i tu imate svega – od bijele tehnike, odjeće, cipela, apsolutno sve prolazi i rokovi dostave su se ubrzali", tvrdi Jo Kempen, glasnogovornica Hrvatske pošte.
Bez obzira na to bile cijene visoke ili prihvatljive, a popusti dobri ili ne – slijedi mjesec u kojem će se trošiti najviše.