Kazneni progon i sve drugo /

'Svom čovjeku' platili ste da vam na dizelašu 'sredi' filter za krute čestice. Potraga objašnjava što sve riskirate

Nije riječ samo o zdravlju, o tome da bez DP filtera možda i kobno ugrožavate kronično bolesne, nego se i vama može obiti o glavu

3.5.2021.
20:30
VOYO logo

"Vi znate da bilo kakva modifikacija, kao i za kilometre, je krivotvorenje službene isprave. To se kao i vraćanje kilometara i bilo kakva manipulacija na kompjuteru motora može se kvalificirati kao isto kazneno djelo", kazao je za emisiju Potraga Davor, inženjer automatike i elektronike.

I uistinu bi vas mogla sustići čak i kazna zatvora zbog skidanja filtera krutih čestica, većini poznatijeg po engleskoj skraćenici DPF, s ispušnog sustava vašeg dizelaša. No, u praksi teško da će se to doista i dogoditi, baš kao i u slučaju takozvanog skidanja kilometara, za što je tek lani prvi put netko osuđen. Za one manje upućene, poslušajte čemu filter krutih čestica služi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

To su ljudski životi

"DP filter je filter koji hvata i lijepi po sebi NOx čestice i ostale po svojim sačama i ovisno o pritisku u filteru, on radi sam, izračunava da li je vrijeme da radi regeneraciju ili ne. Ako je vrijeme da radi, on puno više ubrizgava goriva i tako da određeni dio smjese završi u filteru i vrši zapaljenje. Na taj način svu čađu pali", objasnio je Davor.

Naš sugovornik kojeg zbog zaštite identiteta zovemo Davor, blizak je autoindustriji i uža su mu specijalnost ekološki sustavi na diesel automobilima. Govori nam da isključivanje i uklanjanje filtera krutih čestica nije samo veliki ekološki problem, već i zdravstveni. Najviše su ugroženi oni koji rade u prometu i s prometom, poput policajaca ili cestara, ali i biciklisti i pješaci.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
A četiri su im godine tek /

VIDEO Od hvatanja narkodilera, razotkrivanja nepotizma i priče o Spinrazi do afere Žičara: Prisjetili smo se najupečatljivijih priča Potrage

Image
A četiri su im godine tek /

VIDEO Od hvatanja narkodilera, razotkrivanja nepotizma i priče o Spinrazi do afere Žičara: Prisjetili smo se najupečatljivijih priča Potrage

Voditelj laboratorija za zrak NZJZ "Dr. Andrija Štampar" Marko Marić objašnjava:

"Dušikovi oksidi su opasni jer mogu izazvati iritacije grla i njih Svjetska zdravstvena organizacija preporuča da je gornja granična vrijednost 40 mikrograma po metru kubnome. Dugoročno je opasan ako je čovjek duže vrijeme izložen."

Sve zbog novca

Nije DPF jedino što se skida s automobila. Manipulira se i s drugim sustavima vozila koji smanjuju onečišćenje, poput primjerice EGR sustava koji za vozilo u kompaktnoj klasi stoji oko 4000 kuna. No zašto građani skidaju nešto što štiti okoliš i ljude od opasnih čestica iz ispuha dizelaša?

"Svaki problem kod automobila počinje kod ulaganja novca, pa je i ovdje takav slučaj", objašnjava motiv određenog broja vozača dizelaša Kristijan Tićak, glavni urednik Auto motor i sporta:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"DPF filter je jedan složeni sklop u automobilu. Međutim, on kao takav košta priličnu svotu novaca. Postoji više razina osposobljavanja filtera, od onog oporavka, da li kemijom ili mehaničkog, do zamjene dijela, može koštati od tisuću do tri tisuće eura. Ako se to dešava na autu čija je vrijednost između pet i šest tisuća eura, takav popravak je neisplativ i zbog toga većina vozača koja se nađe u problemu s DP filterom poseže za jeftinijim, a to je manipulacija sustava."

"Sto kuna u pepeljari"

Na starijim modelima iz sredine dvijetisućitih kada se filter počeo ugrađivati u aute, ako je uklonjen, vidjet ćete dim iz ispuha. No, na onim starima do deset godina, nećete vidjeti ništa. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Između 2005. i 2012. vrlo vjerojatno je negdje oko 70 ili 80 posto vozila bez DP filtera. Dok je broj ovih vozila od 2012. pa sve do isteka prve garancije od pet godina, recimo 2017., negdje 30 do 40 posto", otkriva inženjer Davor.

Iako se radi o složenom i veoma važnom sustavu automobila, proces uklanjanja i računalne prilagodbe nije suviše kompliciran. Mehaničar razreže kućište filtera, izvadi sače van i ponovno ga zavari. Potom je potrebno programski podesiti računalo automobila koje i dalje javlja grešku i ne dozvoljava motoru da radi normalno.

Davor detaljno opisuje kako to ide, pa i eventualne probleme naknadno:

"Imat ćete safe mode na motoru, vozilo ne ide preko 60 na sat, imate maksimalno 1500 do 2000 okretaja, turbina ne radi. To je samo pričuvni mode da dođete do servisa. A programski zahvat danas je prilično jednostavan. Vi na njuškalu možete kupiti alate za 400 kuna, software za 300 kuna i vi sami sebi možete uz pomoć foruma obaviti radnju i riješili ste sve probleme. No, ne mora značiti da ste riješili problem. Poslije se mogu javljati neke nuspojave da vozilo dimi, da ne možete proći tehnički pregled, ali to znamo da prolazi sa sto kuna u pepeljari."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Potrebna posebna vještina da se ne primijeti

Javna je tajna da su mnogi platili da na neki od manjih kvarova na tehničkom pregledu ispitivač zažmiri na jedno oko i da vas pusti. Zanimalo me može li se uklanjanje DP filtera ustanoviti na tehničkom pregledu. 

Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske kaže:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Mi se trudimo na sve moguće načine vizualnim pregledom utvrditi ukoliko je bilo bilo kakvih manipulacija na ispušnom sustavu. Međutim, moram priznati, ako netko to izvede vješto na način da se vizualno ne može utvrditi da je DP filter izvađen iz kućišta, to je teško utvrditi. I nije to samo hrvatski problem. To je problem na razini svih sustava za tehnički pregled na razini Europske unije."

Ipak, dodaje Tićak:

"Tehnički pregled vozila je zadnjih par godina drastično dobio na kvaliteti. To je nama zapravo i bilo potrebno. Prvo je trebalo objasniti čovjeku da stvarno treba promijeniti tekućinu za kočenje, jer mu o tome zaista ovisi život. Ekološke manipulacije spadaju u onaj drugi prag, premda nisu ništa manje važne niti manje opasne i štetne nego su ove prve. Sve je to dio procesa i jedno po jedno će se sigurno rješavati."

Uređaji kojima se radi eko test na tehničkom pregledu, potpuno su slijepi kada je ova manipulacija u pitanju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedan detalj će vas izdati, što god učinili

"Nažalost, uređaji koji bi to mogli mjeriti, dakle ako uklonite DP filter, mi bismo mogli na ispušnom sustavu utvrditi povećani broj čvrstih čestica. Uređaji koji bi to mogli mjeriti su prilično sofisticirani i skupi. Neke države članice će početi pokusno s takvim ispitivanjem. Jedna od njih je Nizozemska koja ima plan od sljedeće godine započeti ispitivanje. Također znam da su kolege u Njemačkoj razvile jedan takav uređaj i oni imaju plan početkom 2023. godine", kazao je Pejić.

Ali, ipak postoji jedan detalj koji bi vas mogao otkriti ako ste manipulirali s ovim sustavom, otkriva inženjer Davor:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Jedini način da se primijeti je softverskom analizom, gdje se preko OBD-a može provjeriti je li potpis softvera točan, po tvorničkim smjernicama. Ako je on točan, na vozilu nisu rađene modifikacije."

Filter krutih čestica podložniji je začepljenju u režimu gradske vožnje. Tada se pali kontrolna lampica i potrebno je otići na otvorenu cestu i, recimo to tako, raspuhati motor na većem broju okretaja kako bi se pokrenulo samočišćenje filtera koje traje petnaestak minuta. Da biste nastavili nesmetano voziti, dovoljan je jedan poziv.

"Dođe vam pred zgradu na parking čovjek. Spoji OBD. Treba mu od pet do 15 minuta, ovisi o vozilu i za 300 kuna vam programski ukloni", kaže Davor.

Dakle, sredi DPF i ode. Kasnije ga se ipak mora mehanički ukloniti, jer na ovaj način samo se rješavaju greške. A može vas zadesiti i da ste kupili auto s izbijenim DP filterom pa vam se javila neka greška koju morate programski deaktivirati. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Možda ipak radije otići na čišćenje filtera?

Posljedice na okoliš i ljude skidanjem DP filtera su neupitne. Iz Centra za vozila Hrvatske savjetuju da nakon što vam se upali signalna lampica, svakako posjetite ovlašteni servis. 

"Danas ti popravci, odnosno čišćenja DP filtera, nisu značajno skupi. Napominjem ovdje da je puno korisnije i za sam automobil obaviti čišćenje i dovođenje DP filtera u ispravno stanje nego izvaditi DP filter iz kućišta i na taj način dovesti motor u jedan neuravnotežen način rada što može kroz duže vrijeme izazvati i druge probleme na samom motoru", objašnjava Pejić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Inženjer Silvio Purić treća je generacija mehaničara specijaliziranih za diesel motore. Zato je među prvima uložio novac u stroj za čišćenje i regeneraciju filtera krutih čestica. Objasnio nam je postupak čišćenja:

"Ima nekoliko načina. Postoji specijalizirani uređaj kao što je ovaj ovdje. To je najpouzdaniji način ali je i najkompliciraniji jer filter treba skinuti sa vozila, demontirati i staviti ga na čišćenje. To je proces koji traje nekoliko sati i koji nešto košta. To se upotrebljava kada je filter do kraja začepljen. Postoje neki načini koji se mogu upotrijebiti dok je filter umjereno začepljen, to su razni sprejevi za čišćenje poput ovoga. (…) To naravno nije za kućnu upotrebu i treba se raditi u ovlaštenoj stručnoj radionici, a tu su i aditivi za gorivo koji pospješuju regeneraciju tijekom same vožnje."

Legalno i ilegalno otprilike isti trošak

Cijena čišćenja filtera je od tisuću do nekoliko tisuća kuna. Ovisno o automobilu i složenosti skidanja s ispušnog sustava. No nešto novca morate izdvojiti na ranije objašnjeno uklanjanje filtera.

"Trošak je otprilike podjednak. (..) Filter se ne zaštopa sam od sebe. Sigurno postoji nekakav kvar na motoru ili na sustavu ubrizgavanja ili nekome senzoru zbog kojega dođe do začepljivanja. Zaštopavanje je posljedica kvara. Zato bi prvo trebalo riješiti jedno pa drugo. Onda to sve vuče dodatne troškove i onda je nekome jednostavnije to izbušiti i izvaditi van", kaže Purić i dodaje:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zagađenje okoliša i zdravlja uzrokovano prometom, prije svega diesel motorima bez ekoloških sustava, nije samo naš problem. Koliko je on stvaran pokazuju podaci s mjernih postaja za kakvoću zraka izmjereni prošloga proljeća tijekom prvog lockdowna."

Taj dio ilustrirao je Marić s "Andrije Štampara" jednim podatkom:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tijekom zatvaranja smo imali pad dušikovih oksida čak do 70 posto."

Problem nećemo riješiti dok se ne prestanu koristiti motori s unutarnjim izgaranjem. Do tada će proći još puno vremena. Kolega Tićak ističe nešto čime bi s cesta mogli maknuti najveće zagađivače, a to su prije svega stara vozila s dizelskim motorima:

Britanci su to riješili kaznenim progonom

"Rezultati ovoga danas što imamo na našim cestama, starost voznoga parka, skromne kupovine novih auta, je izravna posljedica neusklađenih zakona koji se sudaraju. Krpaju se na razne načine. Uglavnom trulim političkim kompromisima, koji rezultiraju pravom zbrkom u legislativi i poticanjem vožnje starijih auta."

Velika Britanija je imala velikih problema s uklanjanjem ekoloških sustava s vozila. Donijela je i jedan od najoštrijih zakona u Europi. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Oni su riješili kaznenim progonom obje strane. Progone i one koji rade deaktivaciju, ali i one u čijem je vlasništvu vozilo. Jer vi nemate pravo koristiti vozilo koje nije tehnički ispravno", kazao je inženjer Davor.

Kod nas ako vas uhvate, nećete proći tehnički pregled. I to je sve. Ali ipak promislite dvaput prije nego uklonite DP filter. Cijena čišćenja i uklanjanja je ista, a posljedice na kardiovaskularni i dišni sustav vas i vaših najmilijih mogu biti vrlo ozbiljne. Kod onih već bolesnih čak i kobne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo