Punom parom radi se u distribucijskom centru jedne od najveće online trgovine u zemlji. U Mall.hr-u ne prestaje se otpakiravati pristigla roba jer u nešto manje od pet godina, koliko ova trgovina postoji, nikad nisu imali ovoliko posla. Povećali su broj zaposlenih, kao i ljude u korisničkoj službi. Voditeljica trgovine Kristina Šlatka objasnila nam je kako se moraju i infrastrukturno prilagoditi novim izazovima.
"Rast je znatan, naše centralno skladište koje se nalazi u Sloveniji dokaz je tome. Prebacujemo kapacitet sa 6000 kvadrata u novo skladište od 12 000 kvadrata kako bi mogli pratiti povećanje obujma posla".
Ovogodišnji Crni petak bio im je rekordan u svim pogledima. Ludo dobra prodaja samo se prelila u prosinac, mjesec darivanja.
"Tijekom zadnjih 2 mjeseca ono što smo najviše prodavali bili su
televizori, hrana za kućne ljubimce, kava- Hrvati piju puno kave,
to smo mogli vidjeti iz naših rezultata. Aparati za kavu, kao i
robotski usisavači, kao i sušilice rublja".
Mnoge su se trgovine posljednjih mjeseci prebacile i na online i
krivo procijenile koliko im logistike za to treba. Zato su često
kasnile isporuke, čemu je kumovala i Hrvatska pošta koja je zbog
problema u organizaciji napravila kaos u isporukama i onih paketa
koji su na vrijeme poslani. A brojke pokazuju kako je uslijed
nikad većeg interesa za kupovinom preko weba znatno porastao i
broj prevaranata. Šibenčanin kojega sam uhvatio u Zagrebu u
posljednje je vrijeme prevaren čak tri puta. No, Denis
Periša Darkman haker je koji zna internetske cake, pa
često i policiji pomaže u pitanju prijevara i hakiranja računa.
Kaže da je namjerno naručivao s očito sumnjivih stranica da vidi
što će mu zapravo doći.
"Naručio sam garažu koja se preklapa. To me zanimalo hoće li išta
doći jer je smiješna bila cijena, tipa 30 eura ili tako nešto.
Rekao sam čak ako dođe od kartona, to će biti super jer bi volio
vidjeti kako to oni zeznu ljude. Naručio sam još par stvari.
Jedan uređaj koji mjeri kvalitetu zraka. Došla je neka kuverta s
kartonom, nešto tipa čestitka. Naručio sam i jedan stalak za
laptop, metalni koji se preklapa i koji je zgodan kad si u
krevetu. To sam čak mislio da će možda doći, bilo je iz Švicarske
slano s tracking brojem, a došla je na kraju neka dječja ploča
drvena koja je još bila i napuknuta, imala neke rupe, nešto bez
veze", kazao je.
Ovako rade prevaranti s lažnih Facebook trgovina. Naprave
stranicu koja djeluje profesionalno. Ukradu promotivne videe i
fotografije kako bi promovirali proizvod. Cijenu spuste i za 90
posto od originalne i čekaju one koji će nasjesti. Često prodavač
pošalje paket kako bi imao dokaz da je robu poslao, no u paketu
se umjesto primjerice skupe trenirke, često nalazi stara iznošena
majica ili, kao u Denisovu primjeru, komad cijevi za vodu.
"Na jednome sam dobio povrat para jer sam tražio da paket nikad
nije stigao. To je jedini način da se izvučete. A ako ikad
prijavite da vam je paket oštećen ili da ste ga primili, a on
nije taj izvorni paket koji ste naručili i traže da ga vi vratite
natrag pošiljatelju. Pošiljatelj je tu isto lukav. Meni su tako
napisali adresu na kineskom, pa onda vi to trebate prevodit jer
ne možete tako napisati na pošti i morate dostaviti unutar 5 dana
što je zeznuto jer velike kompanije uzimaju strašne pare za
to poslati novac. Tako da to obično bude više od vrijednosti
samog paketa", ispričao je.
Na prvu bismo rekli kako velikim igračima paše ako se netko opeče
na upitnoj stranici, pa će idući put kupovati kod nekog
provjerenog. Ali, to ne funkcionira baš tako, objašnjavaju nam u
Bazzar.hr-u, u kojemu također ne staju s isporukama darova. Rade
s preko 700 tvrtki iz Hrvatske koje garantiraju da imaju
originalnu robu i da se ona normalno može vratiti u slučaju
reklamacije. Korisnička služba im radi 12 sati dnevno, no
voditeljica trgovine Tana Zimmernann rekla nam je kako ljudi
koje je jednom netko prevario, često i dobre i loše trpaju u isti
koš.
"Najčešće ljudi kad se osjećaju prevareni, krive cijelu web shop
industriju. Svi web shopovi su krivi i vrlo često zaključuju,
prevario me ovaj, znači prevarit će me svi. To nije tako. U
Hrvatskoj postoji 4-5 izuzetno velikih web trgovina i još stotine
manjih specijaliziranih web trgovina koje su apsolutno sigurne,
koje poštuju sve zakone i to su trgovine gdje bi kupci trebali
kupovati putem interneta."
Prava online trgovina mora imati jasno navedene sve podatke koje
joj zakon nalaže.
"Prva stvar koju svaka trgovina treba imati je ime firme, adresa
tvrtke, tu tvrtku se treba moći naći na registru registriranih
tvrtki u Hrvatskoj. Adresa, odnosno url treba početi sa https,
što znači dodatnu sigurnost. Bilo bi dobro da podržava primanje
kartica jer kartičarske tvrtke ne potpisuju ugovore s fizičkim
osobama, što znači da iza stoji tvrtka. Onome tko prvi put kupuje
bih predložila da kupuje od provjerenih šopova od kojih je čuo,
za tvrtke od kojih je čuo, po mogućnosti iz Hrvatske jer mu zakon
o zaštiti potrošača tu može pomoći ako dođe do problema."
Dobar dio kupaca baš ima problem sa stranicama iz Srbije, Bosne i
Hercegovine, SAD-a, Kine i drugih izvan Unije. Državnom
inspektoratu se posljednjih mjeseci žalilo devet posto više ljudi
nego lani i imaju nikad više posla u otkrivanju varalica među
poštenim trgovcima. Od svibnja je na snazi uredba prema kojoj
nacionalna tijela surađuju kako bi se lakše otkrili međunarodni
trgovci koji izigravaju zakone. Vedrana Filipović
Grčić iz DIRH-a sve propise ima u malom
prstu.
"Čak 11 tijela u Republici Hrvatskoj- od Hrvatske narodne banke
do Agencije za nadzor turističkih usluga, tržišne inspekcije,
inspekcije Ministarstva zdravstva, farmaceutske. Što je intencija
svih tih postupanja je praćenje financijskih tokova, praćenje
tijeka poštanskih pošiljki. Probna kupnja pod tajnim identitetom.
Evo, mi smo sad proveli probnu kupnju pod tajnim identitetom gdje
inspektor tajno kupuje proizvod i na taj način prati otkud je
došao proizvod, tko ga isporučuje, gdje je taj trgovac
registriran, je li registriran, gdje je njegova domena", kazala
je Filipović Grčić.
Online kupnja ima jednu ogromnu prednost u odnosu na klasičnu. Imate 14 dana da vratite proizvod, a samo morate platiti poštarinu. Trgovac vam je dužan vratiti novac čak i ako on nije ništa krivo učinio, već ste se na primjer vi predomislili tek tako. Nešto što vam u većini klasičnih trgovina nikad ne bi prošlo. Online kupnja ipak donosi i zamke, a na Facebooku je u posljednje vrijeme niknulo mnogo lažnih trgovina iza kojih se skrivaju prevaranti. Ipak, postoje načini na koje se sumnjivi prodavači mogu provjeriti prije nego što nasjednete jer organizirani građani su uglavnom brži od institucija. Facebook grupa Crna lista prevaranata jedna je od korisnih stranica jer ljudi pišu tko ih je i kako prevario, te koga treba izbjegavati. Jer kad su prevaranti do kraja razotkriveni, naprave novi profil, lažnu tvrtku preimenuju i samo nastavljaju dalje. Prevarenima često preostaje pravdu tražiti privatnim tužbama koje su skupe i dugotrajne. Odvjetnica Dijana Kladar već godinama se bori za prava potrošača. Ukazuje na prve znakove kad nešto kod online prodavača smrdi.
"Ako neki trgovac na webshopu nema opće uvjete, to vam je već
znak za bježite, a drugi znak koji vam može pomoći da prepoznate
je li netko prevarant je da u općim uvjetima nema napisano koja
firma stoji iza firme... ako nemate te podatke, to znači da želi
otežati potrošaču koji ima prigovor", rekla je Kladar.
Kako biste se dodatno zaštitili ne samo od prevaranata koji vam
robu neće poslati, već i onih koji vam žele ukrasti podatke s
kreditne kartice, postoje neki savjeti koji bi vam mogli
olakšati.
"Ako netko prvi put kupuje online, definitivno mu preporučam da
si u banci otvori karticu na koju će staviti određen iznos novca.
Ne znam, tisuću ili dvije, neki iznos koji, ako mu haker i uzme,
neće biti veliki problem. Isto tako preporučam da si registrirate
račun na Paypal servisu jer ako imate kontakt s nekim
prevarantom, onda će vas PayPal obeštetiti."
Prosinac još traje, a u udarno vrijeme za kupovinu darova pred
popularnim trgovinama čeka se u redovima, pa se sve više ljudi
odlučuje kupovati preko ekrana. Kupovina putem interneta
uglavnom funkcionira dobro, brzo i pouzdano. Samo treba dodatno
pripaziti i potražiti iskustva drugih ukoliko želite biti sigurni
da vam na adresu doista stigne ono što ste naručili.