Prema istraživanju tvrtke CB Richard Ellis, Hrvatska se nalazi na 20. mjestu na ljestvici 'atraktivnosti', budući da je 14 posto trgovaca navelo da u planovima za širenje u 2011. godini vidi Hrvatsku. Najinteresantnija za ekspanziju je i dalje Njemačka, gdje se planira širiti 41 posto od 212 vodećih trgovaca, a slijede je Poljska i Francuska.
Činjenica da je hrvatsko tržište malo te da je zahvaljujući gradnji značajnog broja šoping-centara posljednjih godina postalo prilično zasićeno trgovačkim kvadratima sigurno je jedan od razloga što Hrvatska stranim trgovcima nije na vrhu ljestvice atraktivnosti za širenje, piše Lider. Prema podacima CBRE-a, broj trgovačkih kvadrata na 1.000 stanovnika u Hrvatskoj trenutačno je veći nego prosjek u 27 zemalja Europske unije. Hrvatska ima 900 tisuća kvadrata trgovačkih centara, a Zagreb čak 300 tisuća.
Hrvati troše na odjeću više od svih u središnjoj Europi
Unatoč tim pokazateljima, kao i tome da je kupovna moć u Hrvatskoj daleko ispod europskog prosjeka, te podacima koji govore o tome da se popunjenost postojećih centara smanjuje, i dalje se najavljuje gradnja novih centara. Jedan od razloga možda leži u podacima iz istraživanja austrijske agencije RegioPlan Consulting, koji govore da Hrvati troše na odjeću više od svih u središnjoj Europi.
Prosječno hrvatsko kućanstvo, prema tom istraživanju, na odjeću izdvoji oko 930 eura na godinu, dok Slovaci potroše 750, Česi 580, a Poljaci tek 520 eura. Da su Hrvati itekako prigrlili trgovačke centre, osim toga, pokazuju i brojke o potrošnji u trgovačkim centrima – prema nekim procjenama Hrvati u šoping-centrima godišnje ostave čak 12 milijardi kuna.
Konkurencija će biti nemilosrdna
''Prema našim saznanjima do kraja 2012. planirano je otvorenje sedam trgovačkih centara. Prva faza Supernove u Buzinu, Lumini u Varaždinu i Vendi Park u Slavonskom Brodu prema riječima investitora trebali bi biti otvoreni do kraja 2011. godine, dok bi do kraja 2012. bila otvorena preostala četiri centra – Zapadni trgovački centar u Rijeci, manji trgovački centar na Horvaćanskoj cesti u Zagrebu, City Center One East u Zagrebu i Mall of Split u Splitu. Postoji mogućnost da uslijed utjecaja krize gradnja nekih od navedenih centara bude prolongirana, te da otvorenje istih ne bude u planiranom roku", kaže Emina Cuturilo iz CBRE-a za Lider.
U bliskoj budućnosti, prema najavama investitora, trebali bi se otvoriti i Supernova u Šibeniku, Ikea u Zagrebu (krajem 2012. Ili početkom 2013. godine), Histria Mall u Poreču te Šijana Centar u Puli.
Novi trgovački kvadrati koji će se sagraditi dodatno će zaoštriti konkurentsku borbu, pa će centri, osobito oni smješteni u četiri najveća grada, morati tražiti nove modele privlačenja kupaca. Kako bi preživjeli, morat će se diferencirati arhitekturom, zelenom gradnjom, konceptom ili zabavnim sadržajima.
Vezani članak:
arti-201105110552006