TREND KOJI JE (NE)MOGUĆE ZAUSTAVITI /

McDonald's u panici - bježe mu kupci

McDonald‘s, Burger King, Wendy’s, Taco Bells i Kentucky Fried Chicken.

15.4.2015.
10:54
VOYO logo

Izgleda da sve više Amerikanaca gubi apetit na Big Mac, Chicken McNugget i slično. U siječnju ove godine McDonald's je objavio da je petu godinu zaredom imao manji promet. Istina, u zadnjem kvartalu 2014. je poduzeće imalo promet od oko 6,6 milijarda dolara - ali u usporedbi s prošlom godinom to je bilo sedam posto manje. U čitavoj godini se promet smanjio za dva posto i iznosio je 27,4 milijarde dolara.

Njegovi suparnici Wendy's und Burger King još se drže razmjerno dobro. Oni su u 2014. imali rast prometa od oko dva posto. Ali, i oni su se morali boriti protiv smanjenja prometa dijeleći bonove za popust, stavljajući u ponudu nove proizvode i prodajući neke filijale, piše Deutsche Welle.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Priča koja je počela u provinciji

A uspješna priča američkih lanaca restorana brze hrane desetljećima se nije dala zaustaviti. Braća Richard "Dick" i Maurice "Mac" McDonald preselili su krajem 1920-ih godina iz provincijskog New Hampshirea u Kaliforniju kako bi okušali svoju poduzetničku sreću. 1948. su braća imala uspješan restoran brze hrane smišljen za vozače. Hranu se naručivalo i preuzimalo ne izlazeći iz auta. Taj koncept se toliko svidio Rayu Krocu da je od braće otkupio prava i revolucionarni koncept fast fooda proširio po cijeloj Americi. Prije točno 60 godina, 15. travnja 1955., Kroc je u Des Plaines, predgrađu Chicaga, otvorio prvu filijalu korporacije McDonald's.

Tijekom idući desetljeća slijedili su Kentucky Fried Chicken, Burger King, Taco Bell i Wendy's. Američki autor Eric Schlosser je 2001. u svojoj knjizi Fast Food Nation spomenuo jednu studiju prema kojoj 96 posto američkih učenika znaju za maskotu McDonald'sa, klauna Ronalda McDonalda. Poznatiji je samo Djed Božićnjak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Patuljci gaze diva

Danas nekadašnji revolucionari fast fooda tapkaju na mjestu. McDonald's je, istina, s oko 36.000 filijala u svijetu i dalje neosporni broj 1, ali popularnost mu slabi. Kupci odlaze. I to manjim ponuđačima za koje se smatra da nude bolju kvalitetu hrane. Tako se Shake Shack reklamira mesom bez hormona i sastojcima iz organske proizvodnje. Taj patuljak u ponudi brze hrane je startao 2000. u New Yorku, a danas ima filijale po cijelom SAD-u. Početkom ove godine je ovaj lanac ponudio dionice na burzi. Početna cijena od 21 dolar po dionici odmah je narasla na 47 dolara, što je rast od 123 posto.

"Nema sumnje da postoji trend prema zdravoj prehrani", kaže Marion Nestle, stručnjakinja za zdravu prehranu na Njujorškom sveučilištu. Mlađe generacije žele znati što je u hrani i odakle ona dolazi. "Upravo mladi ljudi paze na to koju hranu uzimaju i kako se ona priprema", kaže Nestle. To je trend koji se svake godine pojačava, kaže Nestle.

Rat kalorijama

Ali, ako se usporedi kaloričnost i količinu masti u hrani, McDonald's ne stoji loše. Tako McDonald'sov BigMac i pomfrit imaju ukupno oko 870 kalorija, kod Shake Shacka kod iste narudžbe čovjek dobije 960 kalorija. Osobito kalorična je ponuda kod Chipotlea, kojega kupci također smatraju zdravijim. Ovdje burrito s govedinom i pomfrit imaju 1.350 kalorija.

"Da, Chipotle je jako visokokaloričan", potvrđuje Joe Bastianich, vlasnik više američkih restorana s više zvjezdica, u razgovoru za američku gospodarsku TV-postaju CNBC. Ali, više se radi o kvaliteti hrane, nego o kalorijama. Ne smije se zaboraviti, kaže Bastianich, da svaka vrsta brze hrane ima svoje kupce. Nije svakome važna organska hrana i održivost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ali, McDonald's i Co. se moraju odlučiti koju vrstu klijenata dugoročno žele posluživati, zaključuje", kaže Bastianich.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC 20 PROPUŠTENE
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo