Čim posegnemo za tjesteninom na polici u trgovini otvori se monitor. Na njemu stoji odgovarajući recept za pripremu tjestenine. Samo metar dalje upali se zeleno svjetlo. Tamo se nalazi crno vino koje trgovinski stručnjaci preporučuju uz tu tjesteninu. Na blagajni, na kojoj nema nikoga, računalo automatski skenira robu koju smo stavili u košaricu. Plaćamo ključem od automobila. Jer, s njim je umrežena i naša kreditna kartica. "Hvala za Vašu kupovinu i dođite nam opet", čuje se iz zvučnika na izlazu iz trgovine.
Je li to znanstvena fantastika? Ne, to bi već za nekoliko godina trebala biti stvarnost u trgovinama prehrambenih proizvoda, piše Deutsche Welle o prognozama znanstvenika iz Znanstvenog centra za umjetnu inteligenciju. Oni su u Sankt Wendelu na jugozapadu Njemačke uspostavili jednu "trgovinu budućnosti" ili "retail lab", kako ju oni nazivaju.
Uskoro svaki četvrti euro u online-trgovini
Znanstvenici tamo s predstavnicima trgovine iskušavaju kako dućani mogu opstati pored internetske trgovine. "Trgovina mora polaziti od toga da kupci žele sve više informacija. Oni žele odgovarajuću transparentnost, razne servisne usluge koje poznaju iz online-trgovine", objašnjava znanstvenik Gerrit Kahl.
Na promjene sili i sve veća digitalizacija. Prognoze polaze od toga da će primjerice Nijemci uskoro svaki četvrti euro trošiti u online-trgovini.
Time se povećava pritisak. Trgovina mora biti brza i informativna. U tomu pomažu takozvani "tagovi" na proizvodima. Te elektroničke etikete javljaju skladištu da je proizvod rasprodan. Oni informacije o proizvodu projiciraju na zidove iznad polica. Kupac odmah dobiva informacije o proizvodu i cijenu.
Smartphone upozorava na alergije
Puno toga valja prilagoditi kupcu, kaže Kahl. Kupac sa svojim mobilnim telefonom ide kroz trgovinu. Na njemu se vidi popis proizvoda koji mu trebaju. Ali, ne samo to. Ako se zaslon mobilnog telefona zadržava na izloženim proizvodima, na njemu se pojavljuju informacije o mogućim alergijama ili popusti. Sve je prilagođeno kupcu.
Međutim, takva transparentnost ima i svoju cijenu. Jer, prije nego što kupac dobije sve te informacije, mora sam dati puno informacija o sebi.
Kupac se, primjerice, registrira svojim otiskom prsta na elektroničkoj košari za kupovinu. U pozadini se odmah aktivira njegov profil.
Znanstvenik Kahl odbacuje kritike jer kupac može sam odlučiti. Ako da svoje osobne informacije dobit će dodatnu uslugu i informacije o proizvodima. U protivnom ih neće dobiti, kaže Kahl.
Kupci još sumnjičavi
Iako je anketa koju su među kupcima proveli novinari Deutsche Wellea pokazala da su mnogi još skeptični i da vole kontakt s trgovcima, znanstvenici u Znanstvenom centru u Sankt Wendelu se slažu: digitalizaciju se ne može zaustaviti.
U jednom od njihovih laboratorija, simuliranoj dnevnoj sobi budućnosti, ljudi sjede za stolom i uz pomoć velikog "tablet-PC-a" naručuju piće koje im nedostaje. Ili ispred televizora. Ono što se upravo reklamira na televiziji jednim klikom putuje u košaru za kupovinu.