Mišljenje većine stručnjaka, da će povećanje opće stope PDV-a s 23 na 25 posto najvjerojatnije dovesti do poskupljenja hrane, dijeli i direktor udruženja za razvoj i unapređenje konditorske industrije Kondin Stipan Bilić.
Kaže da je riječ o vanjskom trošku koji nameće država i koji se neće moći nadoknaditi unutarnjim uštedama, zbog čega očekuje da će cijene hrane u pravilu linearno rasti.
Razloga za značajnije poskupljenje hrane, kaže, ne bi trebalo biti, a neće biti ni spuštanja cijena iako su, u odnosnu na prošlu godinu, na svjetskim tržištima cijene pale. Primjerice, tona šećera prošle godine stajala je 900 eura, a sada 600 eura. Tonu pšenice plaćalo se po 270 dolara, a sada 210 dolara. Jeftinije je i ulje za oko 100 dolara te neki drugi proizvodi.
Povijesna zabluda
"Pad cijena na svjetskom tržištu puno ne znači za dobavljače koji hranu uvoze u Hrvatsku, jer se cijena formira na domaćem tržištu, a ona je zbog brojnih troškova u konačnici viša", objašnjava Bilić zašto se pad cijena neće preliti na domaće tržište.
Pad cijena na svjetskom tržištu puno ne znači za dobavljače koji hranu uvoze u Hrvatsku, jer se cijena formira na domaćem tržištu, a ona je zbog brojnih troškova u konačnici višaDodaje da naše tvornice sirovinu nabavljaju u Hrvatskoj, pa će, primjerice, šećer u domaćoj šećerani plaćati po 900 eura, a ne po 600 koliko sada stoji na svjetskim tržištima.
"Jedna od povijesnih zabluda je da će doći do pada cijene hrane, jer se to nikada nije dogodilo do sada. Cijene će se zadržati na postojećem nivou ili će malo rasti. U pravilu, nagli rast cijena na svjetskim tržištima mogu uzrokovati katastrofe, a kratkotrajni pad cijena natprosječan urod neke poljoprivredne kulture", kaže Bilić.
Pad cijena je nerealan
Pad cijena je nerealan, kaže stručnjak za poljoprivredu, jer poljoprivredni proces traje godinu do godinu i pol dana, i kad bi tijekom njega došlo do spuštanja cijene prehrambenih proizvoda, tvrtke bi jednostavno propale.
Što se tiče poljoprivrednih proizvoda, njihova cijena ne bi trebala rasti kaže Bilić, jer je ponuda robe na tržištu stabilna. No, zaključuje, nikada se ne zna jer "pohlepa je uvijek bila najveći razlog za dizanje cijena".