"Od 1. srpnja postajemo jedinstvena europska carinska služba. U okviru toga, moramo imati nekakve potpuno nove zadatke za koje smo se pripremali.
Jedinstveno carinsko područje sastoji se od 28 zemalja, za koje vrijede jedinstveni propisi i štite se interesi zajedničke gospodarske i fiskalne unije. Obuhvaća oko 500 milijuna stanovnika, a nadzire godišnje u prosjeku 2,2 milijarde tona robe vrijednosti 3.300 milijardi eura.
Promet bez carinskih formalnosti
Robni promet sa članicama EU odvijat će se bez carinskih formalnosti - roba će na osnovu fakture ili drugog dokumenta slobodno putovati preko svih unutarnjih granica bez nadzora.
"Jedina obveza privrednika je da do 15. u mjesecu za protekli mjesec evidentira fakture u INTRASTAT-u, i to samo ako promet robom godišnje nadmašuje 1,7 milijuna kuna", kazao je Grabar.
Prijenos robe preko granica EU
Carina se neće naplaćivati u slučajevima putovanja u druge članice EU, budući da je kretanje putnika i robe slobodno, no to je drugačije regulirano kada su u pitanju zemlje izvan EU. Osobna prtljaga putnika se neće naplaćivati, a putnik se oslobađa i plaćanja carine na robu za vlastitu uporabu ako njena vrijednost ne prelazi 300 eura.
Za zračni putnički promet taj limit iznosi 430 eura, a za putnike mlađe od 15 godina 150 eura. Osobe koje žive u pograničnom pojasu sa zemljama izvan EU bez carine mogu unositi robu vrijednu 40 eura. Bez carinjenja će se moći uvesti i 200 cigareta, 100 cigarillosa, 50 cigara, 250 grama duhana, 50 mililitara parfema i 250 mililitara toaletne vode. Od alkoholnih pića moći će se bez carine preko granice prenijeti do dvije litre pića, ovisno o udjelu alkohola, četiri litre vina te 16 litara piva.
Poštanski promet
Što se tiče poštanskog prometa sa zemljama izvan EU, pravne osobe će međusobno ga moći koristiti bez PDV-a i carinske naknade ukoliko ne prelaze 22 eura vrijednosti, dok limit za fizičke osobe iznosi 45 eura. Na pošiljke koje prelaze te iznose, a manje su vrijednosti od 150 eura, plaćat će se PDV, ali ne carina. Ukoliko se prijeđe taj iznos, plaća se oboje.
Što se tiče kupovine preko interneta, limiti u odnosu na važeća pravila jesu povećani, pa je carina manja nego do sad. Grabar ističe i da hrvatski državljani "moraju steći osjećaj da ono što naruče iz EU neće plaćati carinu, osim poštanskih usluga".
Za vozila kupljena unutar EU, vrijedit će i posebni porez na automobile koji će se plaćati ovisno o cijeni i količini emisije stakleničkih plinova, dok će se na vozila van Unije plaćati i porez i carina i PDV.
Olakšice za građane su veće nego što su važeće do 1. srpnja - moguće će biti uvesti robu do vrijednosti od 300 eura za osobnu upotrebu, a dosad je to bilo 1.000 kuna.
EORI broj ključan za poslovne subjekte
"EORI broj je broj bez kojega u budućnosti neće nitko moći funkcionirati u carinskom prometu", kazao je. Preko 6.500 dosad dodijeljeno EORI brojeva u nadležnim carinarnicama ovisno o mjestu sjedišta tvrtke. Na graničnim će prijelazima ostati policija i kontrolirat će se putnici jer Schengenska granica nije povučena između Hrvatske i zemalja izvan EU.
Olakšice za građane
Kontinuitet teritorija EU je prekinut kod Neuma, a ondje se putnici i roba moraju kontrolirati. U putničkom prometu prtljaga se prijavljuje carinskim službenicima i tu nema promjene. Za robu čija vrijednost ne prelazi 10.000 eura koja treba prijeći taj prijelaz obavezan je račun, a iznad te vrijednosti obvezne su sigurnosne isprave.
"Sve žive životinje osim (do pet čipiranih) kućnih ljubimaca neće moći prolaziti kroz Neum", kazao je, dodajući da će morati ići trajektom preko Ploča do Pelješca. Ovo je pravilo obrazloženo zdravstveno-sanitarnom situacijom u BiH.
Ne vjeruje da će doći do gužvi kod Neuma, jer je, kako tvrdi, javnost obaviještena na vrijeme, ali se i Carinska uprava pripremila infrastrukturno i po broju službenika te se očekuje da će se brzo prilagoditi novim pravilima.
Grabar je upitan o novoj raspodjeli prihoda od carinjenja.
"Projekcije ne mogu biti točne jer nestankom granica otvara se mogućnost da naši privrednici carine robu u bilo kojoj luci bilo gdje u EU, no u svakom slučaju ćemo imati manji prihod u proračunu nego što ga imamo sada", zaključio je.
Izjavio je i kako će hrvatski građani na graničnim prijelazima ići kroz prolaze kao državljani EU, "što ne znači da nas policija neće kontrolirati i zagledati nalazi li se u automobilima osoba trećih zemalja".