Privatni sektor generator je rasta, a Hrvatska je vrlo atraktivna stranim ulagačima, no mora provesti reforme koje će ih privući, ukratko bi se mogao sažeti govor veleposlanika SAD-a u Hrvatskoj Jamesa B. Foleyja koji je u četvrtak popodne održao u prostorijama Školske knjige u Zagrebu.
U predavanju 'Poslovanje i ulagačka klima u Hrvatskoj', koje je organizirao zagrebački Institut za inovacije, Foley je dao podršku najavljenim reformama te je pozvao Vladu da ih hrabro provede jer svi pokazatelji govore kako Hrvatska nije konkurentna unatoč velikim potencijalima i komparativnim prednostima.
'Amerika vjeruje u Hrvatsku'
"Amerika vjeruje u Hrvatsku. Hrvatska ima brojne prednosti, ali ih ne koristi. Došlo je doba za promjene", poručio je Foley. Kao najveće zapreke istaknuo je antipoduzetničku klimu, administraciju, nepredvidljivu poslovnu okolinu i uvjete poslovanja te nefleksibilno radno zakonodavstvo. U Hrvatskoj vlada antipoduzetnička klima, a to potvrđuju i razna svjetska istraživanja. Najznakovitiji su sigurno indeksi konkurentnosti i ekonomskih sloboda prema kojima je Hrvatska jako nisko plasirana.
"U Hrvatskoj danas ne postoji pozitivna ulagačka klima, to kažem kao prijatelj Hrvatske. Na svim je razinama stav prema potencijalnim ulagačima neprijateljski, a na lokalnoj razini postoje brojne zapreke njihovim projektima", kazao je veleposlanik Foley.
Do takvoga je zaključka, kaže, došao nakon brojnih kontakta s poduzetnicima.
Različiti mentaliteti
Usporedio je Foley mentalitet i odnos prema poduzetništvu u Americi i Hrvatskoj te ustvrdio kako su u SAD-u pojmovi biznismen i profit iznimno pozitivni, a u Hrvatskoj se na poduzetnike sumnjičavo gleda. Razloge tomu vidi i u utjecaju društvenog i ekonomskog uređenja iz socijalističke Jugoslavije. U Americi je privatni sektor generator gospodarskog razvoja i otvaranja novih radnih mjesta, a vlada ima ulogu regulatora, dok se u Hrvatskoj glavna ekonomska inicijativa očekuje od države, od koje se očekuje i socijalna sigurnost.
Hrvatska bi, smatra Foley, trebala naći najprikladniji gospodarski model kako bi što konkurentnija ušla na tržište EU od pola milijarde ljudi. Naveo je primjer Njemačke, koja je socijalno osjetljivija od SAD-a, jer se država više miješa u ekonomiju, ali je unatoč tome jako uspješna i konkurentna. Ključ razvoja je konkurentnost, ističe Foley, a bez obzira na zapreke i nedostatke, Hrvatska ima ono što bi svaka zemlja mogla poželjeti.
"Zemlja je privlačna investitorima, ali je potrebna želja za promjenom. Razumljivo je da Hrvati žele sačuvati okoliš, kulturu, tradiciju i način života, ali žele imati i posao. Građani si trebaju odgovoriti na pitanje – žele li investicije, osobito strani kapital", zaključio je Foley.