Velike kompanije nude proizvode za siromašne

Gospodarska kriza u jugoistočnoj Europi stigla je i do polica u dućanima, pa su velike prehrambene kompanije uvele strategije koje već godinama primjenjuju u afričkim zemljama.

28.8.2012.
15:36
VOYO logo

Mini-porcije, jednostavna ambalaža i recepti za niskobudžetne obroke - tako industrijski proizvođači reagiraju na rastuće siromaštvo u zemljama jugoistočne Europe pogođenima krizom. Pritom se služe strategijama koje se već godinama primjenjuju u afričkim i azijskim zemljama u razvoju: nude manje porcije ili manja pakiranja bez luksuzne opreme da bi zadržali i kupce skromnijeg budžeta. Branša se očito priprema na to da će zbog gospodarske krize idućih godina morati sniziti svoja očekivanja u ostvarivanju utrška na ovom dijelu svijeta.

Unatoč svemu, dobro zarađuju

"Ako jedan Španjolac sada još potroši samo 17 eura kada ode u nabavku, onda mu više ne mogu prodavati prašak za rublje koji bi ga stajao pola njegovog budžeta", objasnio je šef velikog britansko-nizozemskog koncerna Unilever za Europu Jan Zijderveld u intervjuu listu Financial Times Deutschland. "U Indoneziji prodajemo pojedinačna pakiranja za dva do tri centa i unatoč tome dobro zarađujemo. Mi znamo kako se to radi, ali smo u Europi u godinama prije krize to bili malo zaboravili", kaže menadžer.

U Španjolskoj je Unilever već počeo prodavati prašak za rublje Surf u pakiranjima za samo pet pranja. U Grčkoj isti koncern nudi manja pakiranja pirea od krumpira i majoneze, dok se osnovni proizvodi poput čaja i maslinovog ulja pod posebnom markom prodaju po vrlo niskoj cijeni, prenosi Deutsche Welle.

Juha u vrećici za samo jedan tanjur

I konkurencija je reagirala. Koncern Nestle proizvodi već godinama liniju "Popular Positioned Products" (male porcije s niskim cijenama, kao što su na primjer jedna Maggi-kocka, Nescafe za jednu šalicu ili juhu u vrećici za samo jedan tanjur) dijelom i za europsko tržište. Istovremeno se stalno radi na izmjenama u recepturi kako bi se, pored standardnih juha, mogao ponuditi i jednostavniji proizvod s puno manje sastojaka - po nižoj cijeni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Šef koncerna Henkel Karspar Rorsted je pak nedavno, prilikom predstavljanja bilanci za aktualni kvartal, bio vrlo skeptičan prema razvoju situacije u južnoj Europi. Kriza u Grčkoj, Španjolskoj, Italiji i Portugalu, rekao je, još će godinama gušiti rast utrška na tom prostoru. Henkel na takve procjene već od kraja prošle godine reagira s posebno jeftinim pakiranjima, na primjer, tekućeg deterdženta za pranje rublja - bez poklopca za doziranje i praktičnog otvora za izlijevanje. Jedan glasnogovornik koncerna tvrdi da ti proizvodi jako dobro prolaze kod kupaca.

Unatoč ovakvom razvoju, glasnogovornik Nestlea ne računa s korjenitom promjenom prehrambenih navika zbog gospodarske krize. Hrana i piće tradicionalno igraju važnu ulogu na jugu Europe, kaže on. Tako se u Italiji, Francuskoj i Španjolskoj na hranu troši 16 do 18 posto prihoda, a u Njemačkoj tek 11 do 13 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
ksw
NE PROPUSTI 21. VELJAČE!
VOYO logo
Još iz rubrike
Image
SKUPLJE ZADUŽIVANJE /

Imate kredit? Stručnjak izračunao koliko će se povećati rata u 2024: 'Na simulaciji kredita od 100.000 eura…'