Hrvatski trgovci bilježe pad prometa, a svjetski rast

Pad prometa trgovine na malo u studenom 2009. u odnosu na isti mjesec 2008. je 15,8 posto. Uskoro će stići i rezultati za prosinac, blagdanski mjesec, no rezultati bi mogli biti poražavajući.

13.1.2010.
15:16
VOYO logo

Iako se očekivalo da bi trgovina na malo prema kraju godine mogla početi s usporavanjem pada to se nije dogodilo.

Naprotiv, negativni su trendovi u studenom 2009. intenzivirani pa je prema posljednjim podacima Državnog zavoda za statistiku zabilježen realan pad od 15,8% u odnosu na studeni 2008.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nominalan godišnji pad prometa u trgovini na malo iznosio je 14,9%.

Na nepovoljne trendove u maloprodaji dominantan utjecaj ima situacija na tržištu rada popraćena relativno snažnim potrošačkim pesimizmom i nepovoljnim očekivanjima. Naime, rast nezaposlenosti i povećanje fiskalnih nameta, izravnih i neizravnih, smanjili su raspoloživi dohodak kućanstava pa je i potrošnja smanjena, pokazuje analiza RBA.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Promatrajući nominalne promjene prometa u trgovini na malo po trgovačkim strukama, najznačajniji pad prometa na godišnjoj razini i dalje bilježi prodaja motornih vozila - čak 61,5%, a kumulativno, u prvih jedanaest mjeseci 2009. u odnosu na isto razdoblje 2008., pad iznosi 58,4%.

U odnosu na studeni 2008., rast prodaje zabilježen je kod prodaje kruha, peciva, tjestenine i slatkiša (9%), prodaje u ljekarnama (4,2%), kozmetičkih i toaletnih proizvoda (2,6%) i prodaje duhanskih proizvoda (1,4%).

U svim ostalim kategorijama u promatranom je razdoblju zabilježen pad, pri čemu je najbitnije istaknuti pad u nespecijaliziranim prodavaonicama pretežno živežnim namirnicama, koje čine 35,6% ukupne trgovine, a u kojima je pad na godišnjoj razini iznosio 2,9% te 12,1% na mjesečnoj. U prvih jedanaest mjeseci u odnosu na isto razdoblje 2008. realni pad iznosi 15,6%, a budući da nije izgledno naglo poboljšanje potrošnje stanovništva, u prosincu očekujemo nastavak negativnog trenda odnosno dvoznamenkastu stopu pada.

Trgovci u svijetu bilježe rast prometa

No, drugi scenarij, piše Jutarnji list bilježi se u svijetu. Unatoč krizi, vodeći globalni maloprodajni lanci uspjeli su povećati svoj promet za 5,5 posto. Tako je prema podacima konzultantske tvrtke Deloitte 250 najvećih svjetskih trgovačkih lanaca u protekloj fiskalnoj godini ostvarilo ukupni promet od 3,8 bilijuna dolara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izvještaj ove kuće pokazuje da je globalna recesija ipak utjecala na profitabilnost poslovanja koja se u sektoru maloprodaje smanjila sa 3,7 posto u proteklom razdoblju na 2,4 posto u ovom.

U grupi deset najvećih lanaca koji ostvaraju više od 30 posto ukupne prodaje vodeći je i dalje američki Wal-Mart koji je ostvario promet od 401,2 milijarde dolara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Slijedi francuski Carrefoure s prometom od 127,9 milijardi dolara, a treći je njemački Metro s prometom od 99 milijardi dolara. Metro je na trećoj poziciji zamijenio britanski Tesco, piše Jutarnji list.

Prethodni članci:

arti-201001120129006 arti-201001111026006

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo