Riječ je o sredstvima koja su HAC-u potrebna kako bi vratio sve kreditne obveze koje na naplatu dolaze ove godine. Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka - Zagreb do kraja godine moraju vratiti nešto više od milijardu eura kredita, piše Jutarnji list.
Natječaj se provodi u dva kruga. Banke su predale svoje neobvezujuće ponude a krajnji rok za dostavu obvezujućih ponuda je 5. lipanj. Prema tvrdnjama naših sugovornika novi krediti moraju biti realizirani do kraja lipnja jer u protivnom bi banke mogle početi aktivirati naplatu kredita što bi pak dovelo do potunog kolapsa državnih financija.
Kako za ovaj kredit Vlada mora izdati državno jamstvo, mora ga odobriti i Europska komisija. Naime, sve banke traže mišljenje Europske komisije da li je izdano državno jamstvo istovremeno i državna potpora.
Kako Jutarnji doznaje, razgovori s predstavnicima Europske komisije vrlo su teški jer u Bruxellesu smatraju kako su Hrvatske autoceste tvrtka na tržištu koja ima svoje prihode od cestarine i naknade iz goriva i da bi državno jamstvo za kredit zapravo bila državna potpora.
Ogromne kamate
Očekuje se ipak da će EK popustiti, jer bi u suprotnom HAC vjerojatno morati izraditi novi program restrukturiranja što bi u konačnici oduljilo proceduru izdavanja državnog jamstva i dobivanja kredita. Prema tablici kreditnog zaduženja za HAC je upravo ova godina financijski najteža jer mora otplatiti 685, 1 milijun eura glavnice plus pripadajuće kamate.
Do 2031. godine HAC ukupno na ime glavnice, uključujući ovu godinu, mora vratiti 3,3 milijarde eura! Tijekom ove godine HAC mora otplatiti kreditne obveze po 38 ugovora o zajmu.
Premašen limit
Prema tvrdnjama stručnjaka gradnju autocesta trebalo je završiti 2008. godine kada je dostignut maksimalan dopušteni iznos investiranja od oko 29 milijardi kuna. Kako je od tih 29 miolijardi čak 21,3 milijarde trebalo namaknuti kreditima, izračunato je kako HAC iz svojih prihodas može vraćati anuitete kredita. No, HDZ-ova Vlada, nakon pobjede na izborima 2003., u potpunosti odbacuje taj model financiranja i odlučuje po svaku cijenu nastaviti gradnju autocesta jer zapravo nema nikakav drugi razvojni projekt. Donose se odluke o gradnji autoceste prema Pločama, Osijeku, Podravskom ipsilonu i prema Sisku.