Film, kao i pripadajući mu trailer posebno naglašavaju poslijeratna pretjerivanja u broju jasenovačkih žrtava, a redatelj to ilustrira izvatkom iz Vjesnika naslova: "Mnoge leševe iz Jasenovca Sava je donijela do Zagreba“, te narator gledatelja poučava da bi to značilo da je Sava morala teći uzvodno.
Kako je otkrio portal Lupiga, tekst s tom opremom je onaj s naslovnice Vjesnika s istim datumom, koji se može pronaći u Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici, ali s naslovom: "U Trstu, Istri i Slovenskom primorju uspostavljena naša vojno-pozadinska i građanska vlast". Tekst koji se nalazi ispod naslova u Sedlarovoj verziji je isti, a govori o Trstu, što znači da u Sedlarovoj verziji Vjesnika tekst nema veze s naslovom.
Intervju novinarke N1 s Jakovom Sedlarom prenosimo u cijelosti:
Na portalu Lupiga objavljena je usporedba naslovnice Vjesnika do 15. svibnja 1945. godine, koju ste vi iskoristili u traileru, a zatim emitirali u filmu, a iz koje proizlazi da se radi o fotomontaži.
Znam, sad su me i oni zvali i sve što mogu kazati je da smo snimali original. To je posebno izdanje, vidio sam tu kompletnu stranicu i to nije ono što ljudi očekuju vidjeti u arhivama, gdje ne postoje svi brojevi. Znate da je iz njih dosta ukradeno i odneseno.
Usporedba dvije naslovnice istog lista istog datuma
Jeste li primijetili da su sumnjivo velike praznine oko tog naslova, netipične za vrijeme kada su se novine ispunjavale tekstom od margine do margine, te da naslov nije poravnat s ostatkom teksta i da su oštećenja nastala baš na broju i datumu izdanja kako bi im se teže iščitalo o kojem se originalu radi?
Nemam pojma, zaista ne znam.
Jeste li vidjeli da tekst ne odgovara naslovu, odnosno da je tekst s vaše naslovnice identičan onome koji je snimljen u Vjesniku, i da se tiče Kardelja i Trsta, a ne Jasenovačkih žrtava?
Nisam čitao tekst ispod naslova. Zašto bi mi to izgledalo sumnjivo, to je bio originalni list. Da sam ja dobio fotokopiju, ja bih išao gledati sve. Gledajte, bila su četiri lista i tekst o Jasenovcu se nalazio na unutrašnjim stranicama.
Koji je bio naslov na tom članku?
Isti kao i na naslovnici. Ja sam tražio sve što se tiče Jasenovca u arhivama, ali ovo sam pronašao u jednoj privatnoj kolekciji, u Beogradu.
Ali ne možete reći tko je izvor za taj primjerak?
Ne mogu vam kazati tko su ljudi koji su meni prodavali stvari. To su vam lopovi koji su se toga domogli na različite načine. Oni neće reći da su lopovi, uvijek će vam reći da su to naslijedili ili dobili od nekoga.
I vi smatrate da su to vjerodostojni izvori?
Da. Znao sam da se radi o lopovima i nije me to zanimalo. Ja sam to vidio na orginalnom papiru, kad smo snimali taj dio, to su bile originalne novine i osobno mi ništa nije bilo upitno. A to je samo bilo namijenjeno pokazivanju ludosti sistema koji je tada vladao.
Vi posjedujete svoj primjerak?
Ne posjedujem, košta previše.
Akcija ‘Pomozimo Jakovu Sedlaru da prepozna fotomontaže’
Ali posjeduju ga vaši izvori koje nećete otkriti ni zbog utvrđivanja autentičnosti?
Ne mogu vam, gospođo, kazati tko su ti ljudi, to su izvori s kojima ja radim. Sulude se stvari našle u njihovim rukama, to nije jedanostavan posao. To je ista ekipa koja je s mrtvog Tita uzela prsten i ukrala ga. Nitko od njih neće reći da je nešto ukrao, već da su do toga došli na drugi način, ali fizički sam bio kad smo snimili tu naslovnicu.
Dakle, nastavit ćete i surađivati s njima.
Apsolutno. Oni imaju različite filmske materijale, negative ukradene iz NDH, koje su građani ondašnje NDH uzimali iz ustanova, ti ljudi posjeduju i te materijale. Ja se s tim zezam od osamdesetih godina.
Kako komentirate izjave Slavka Goldsteina koji je naveo da vam je film pun falsifikata, ali i izjavu veleposlanice Izraela koja je izjavila da film vrijeđa osjećaje obitelji žrtava Jasenovca?
Sasvim sigurno ne vrijeđam nikoga, niti sam ovo radio zbog revizije. Ja ne branim nikoga u tom filmu - ni partizane niti ustaše. Ja sigurno nisam koristio lažne podatke, sve povijesne stvari treba sagledati i iz drugog kuta, mimo propagande. A Slavko Goldstein je amater, bavi se poviješću kao što se niz ljudi bavi poviješću, on nije za to kvalificiran. Nije istina da sam išta falsificirao i da se bavim revizijom.
Veleposlanica također navodi da je u filmu prikazana istina koju vidi Jakov Sedlar.
Svaki čovjek radi film po onom kako on to vidi, ali moje viđenje nije viđenje slijepog čovjeka. Goldstein je prespavao do 1945. i 1951. godine u kojemu su komunisti ubijali ljude u Jasenovcu, u to ne vjeruje i povjerovao bi samo da mrtvi Tito ustane iz groba i da mu kaže to. To je moje viđenje stvari, apsolutno. A da li se oni slažu, ne znam. Neka pogledaju Zafranovićev film.
Zamjera vam se i što je kraj filma uobličen u svojevrsnu tjeralicu protiv novinara Ferala i drugih javnih osoba, što se ne može dobronamjerno tumačiti u ovim trenucima kada se događaju napadi na javne osobe i novinare.
Ja sam pod napadom već dvadeset godina, jer sam bio za neovisnu hrvatsku državu! Je*e mi se što će se o meni pisati, jer sam pod napadom tih liberalnih fašista već dvadeset godina, a nisam ništa drugo rekao za njih osim da su liberalni fašisti. Jedan Tomić, na primjer, ne spada uopće pod moje područje interesa, već pod sanitarije, ako me razumijete.
Ne, pojasnite.
Znate na kojeg Tomića mislim, onoga što su polili kantom govana. To je možda vulgarno za reći, ali ja sam sportaš, kad vas netko uhvati za jaja, i vi njega uhvatite za jaja, inače niste sportaš nego kreten. Razgovaram na isti način s njima kako oni razgovaraju samnom. Očekujte da vas stigne ono što ste radili. A ja ni o kome nikad nisam ništa loše rekao.
Nikad?
Prvi nisam nikad rekao loše ni protiv koga. Nađite mi jednu i ja ću se objesiti, zaključio je Sedlar u razgovoru za televiziju N1.