Izložba nacističkih propagandnih plakata u vlasništvu Mirka Ilića

U sklopu Festivala tolerancije – 7.

6.5.2013.
11:08
VOYO logo

Spomenuti plakati bili su dio Velike antimasonske izložbe (što je bio sinonim za antisemitizam), koja je – nakon okupacije nacista 1941. – bila otvorena u listopadu 1941. u Beogradu. Financirali su ju Nijemci, koji su težili produbljivanju već rasplamsale mržnje spram Židova.

"Riječ je o sedamnaest originalnih plakata od sveukupno dvadeset, koje sam uspio pronaći u SAD-u. To je bila čista propaganda, jer su tom izložbom pokušavali uvjeriti ljude zašto su Nijemci dobri, a ostali zli, tj. da iza zla koje manipulira svijetom stoje Židovi", kaže Mirko Ilić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najznačajniji osvrt na izložbu napisao je Steven Heller, jedan od najistaknutijih američkih grafičkih dizajnera, teoretičara, kritičara i renomirani predavač njujorškog Fakulteta vizualnih umjetnosti. Po njemu, središnja tema izložbe bila je uvriježena krvna kleveta, navodna židovska (u ovom slučaju židovsko-komunističko-masonska) zavjera o svjetskoj dominaciji. Pored same izložbe, postojala je i velika količina propagandnog materijala: više od 200 000 različitih brošura, 60 000 postera, 100 000 letaka, 108 000 primjeraka devet različitih vrsta ilustriranih kuverata, 176 filmskih isječaka, četiri poštanske marke, itd.

Posteri su prenosili poruku da su Židovi drevni neprijatelji srpskog naroda i da Srbi ne trebaju čekati Nijemce kako bi započeli s istrebljivanjem Židova. Judaizam, portretiran na stereotipan, ortodoksan način, predstavljen je kao izvor svjetskog zla. Taj način antisemitističke propagande Židove je prikazao istodobno kao kapitaliste i komuniste, kao varljivu cionističku silu koja vlada nad svim aspektima europskoga, štoviše svjetskoga ekonomskog života. Materijale su proizveli grafički umjetnici i dizajneri koji su imali predloške izrađene u Njemačkoj, u nacističkom propagandnom ateljeu u Berlinu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ovu izložbu prikazujemo u sklopu Festivala zato jer je jako važno vidjeti da se neka ikonografija i neki rječnici s vremenom ne mijenjaju. Ono što su u fašističkoj Njemačkoj radili i govorili, pojavljuje se i sad. Ne tako dobro dizajnirano i lukavo smišljeno, ali se pojavljuje. Rječnik je zapravo identičan. I nešto što izgleda kao daleka prošlost, to ustvari nije", zaključuje Mirko Ilić.

Cjelokupni postav izložbe "Antimasonski plakati" sačinjava 17 izvornih te 3 plakata replicirana na dimenzije postojećih koji će biti otisnuti prema fotografijama plakata izvornoga postava iz 1941. Izložba je realizirana u suradnji s Veleposlanstvom Sjedinjenih Američkih Država, američkom neprofitnom organizacijom AIC Foundation Inc te Ministarstvom kulture RH.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo
Još iz rubrike
Image

Artistico predstavlja zanimljiv festivalski program i poziva na najkreativniju nabavku poklona

Još iz rubrike
Image

Artistico predstavlja zanimljiv festivalski program i poziva na najkreativniju nabavku poklona