Umjetnik koji nije vidio niti jednu svoju izložbu

U Kini ga nazivaju izdajicom, pornografom, kriminalcem. No, na Zapadu je Ai Weiwei popularan kao malo koji drugi umjetnik. U Berlinu se ovih dana otvara njegova do sada najveća izložba.

31.3.2014.
14:26
VOYO logo

Tjedan dana prije otvorenja, u izložbenim prostorijama u Martin-Gropius Bau, vlada gotovo stoički mir. 6.000 drvenih stolaca postavljaju se polako i vrlo precizno u prostor baš kao i mramorne ploče teške i do nekoliko tona. Nigdje se ne osjeća nervoza a ni užurbanost i to iako su radovi Ai Weiweija u Berlin, zbog loših vremenskih uvjeta, brodom stigli s tjedan dana zakašnjenja. "Mi uvijek od samog početka planiramo ovakve zastoje", kaže Garang, 39-godišnji suradnik kineskog umjetnika za Deutsche Welle.

"Ai Weiwei nam je dao jasne planove i mi ih se pridržavamo. Uvečer fotografiramo što smo postavili i šaljemo mu putem maila na uvid. Ovisno o njegovim željama, drugi dan ujutro unosimo promjene", kaže Garand. Ovakav način postavljanja neke izložbe je dakako vrlo neuobičajen, no u ovom slučaju – jedini mogući. Ai Weiwei naime ne može napustiti Kinu; vlasti su mu oduzele putovnicu i već mu ju godinama odbijaju vratiti. Točnije, od 2011. godine, kada je po posljednji put uhićen i na tri mjeseca odveden u tajni zatvor. Razlog koje su vlasti tada navele bila je navodna utaja poreza.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pod stalnim nadzorom

No, iako ne smije napustiti Kinu, Ai Weiwei je aktivan i dalje. Na svom blogu redovito piše i traži, ofenzivnije no ikada ranije, uvođenje slobode govora, tiska i mišljenja u Kini. "Stoga ne i čudi da je vladi u Pekingu trn u oku. Ne smije izlagati svoje radove a zabranjeno mu je i javno iznošenje mišljenja. Sve što objavi, vlasti odmah pokušavaju blokirati, izbrisati, cenzurirati. U samom njegovom ateljeu se nalazi desetak video kamera. Svatko tko uđe u taj prostor, također bude sniman…", navodi Gereon Sievernich, direktor Martin-Gropius Bau u Berlinu koji je kineskog umjetnika u više navrata posjetio u Pekingu.

Zbog restrikcija kojima je izložen u svojoj domovini, 57-godišnji Ai Weiwei u međuvremenu je već navikao raditi izložbe na ovakav način. No, zbog toga su mu potrebni dobri suradnici. Jedan od njih je već spomenuti Garang. On kao i nekolicina drugih stolara već godina pripadaju krugu njegovih suradnika, piše Deutsche Welle.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Apel Angeli Merkel

S druge strane pak se postavlja i pitanje zašto kineske vlasti ovom umjetniku ne dozvoljavaju putovanja i odlaske u inozemstvo, no dopuštaju postavljanje njegovih izložbi. U Berlinu objašnjavaju da time Peking zapravo šalje poruku koja glasi – "Evo, on smije raditi, to mu nitko ne zabranjuje. Ako je vama na Zapadu on dovoljno dobar, u redu – za nas u Pekingu, nije."

U međuvremenu Inicijativa berlinskih kulturnih institucija pokušava izvršiti politički pritisak. Njihov apel upućen je direktno kancelarki Angeli Merkel koja bi se prema njihovom mišljenju, osobno trebala založiti za slobodu kretanja kineskog umjetnika. Hoće li oni imati uspjeha, te hoće li za otvorenje svoje izložbe, Ai Weiwei možda ipak uspjeti doći u Berlin, to se za sada još uvijek ne zna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

http://www.dw.de/ai-weiwei-provokator-bez-putovnice/a-17527537

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo