VAŽNO OTKRIĆE / Uspjeh znanstvenika: Otkrili kako virus manipulira stanicama da bi se replicirao

Foto: Ilustracija: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Znanstvenici s ETH u Zurichu i Sveučilišta u Bernu otkrili su koji mehanizam koronavirus koristi

11.9.2020.
Ilustracija: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Znanstvenici sa Saveznog tehnološkog instituta ETH u Zürichu i sa Sveučilišta u Bernu u novom broju znanstvenog časopisa Nature Structural and Molecular Biology objavili su rad u kojem se otkriva mehanizam pomoću kojeg koronavirus manipulira ljudskim stanicama kako bi osigurao svoje repliciranje.

DNEVNIK BITKE S BOLESTI /

Matej i Barbara preboljeli su koronavirus, ali im je promijenio život: 'Tijelo mi je drhtalo, izgubili smo osjet okusa i mirisa'

DNEVNIK BITKE S BOLESTI /

Ovaj znanstveni rad pomoći će u razvoju lijekova i cjepiva protiv novog koronavirusa,a glavni znanstvenik ovog istraživanja je ugledni hrvatski molekularni biolog prof. dr. sc. Nenad Ban. Ukratko, riječ je o procesu nalik na gusarsko otimanje broda u kojem virus preuzima kontrolu nad zaraženom stanicom jer svaki virus ovisi o resursima i molekularnoj mašineriji stanice kako bi se razmnožavao. Ovdje se otkriva mehanizam koji koronavirus koristi kako bi postigao stvaranje svojih proteina umjesto staničnih, što ne samo da poboljšava stvaranje novih virusa već i smanjuje imuni odgovor protiv infekcije koronavirusom, piše Večernji list.

''Prije naših otkrića i sličnih otkrića tima znanstvenika u Njemačkoj nije se znalo kako virus preotme stanične kapacitete u svoju korist. Ovi rezultati ključno pridonose razumijevanju životnog ciklusa virusa SARS-CoV-2 i njegove interakcije s našim stanicama za infekcije'', ističe Ban.

U radu se govori što se događa u stanici nakon ulaska virusa, objašnjava: ''Virus ovisi o biološkim procesima u stanicama kako bi se reproducirao. Jednom kad virus uđe u stanice, po uputama njegova genetičkog materijala počne sintetizirati nove viruse koji izađu iz te stanice i inficiraju nove uzrokujući simptome bolesti. No stanice imaju i vlastiti obrambeni sistem kojim se bore protiv takve invazije virusa – to je tzv. prvi nivo obrane, koji se događa u prvim minutama nakon infekcije, prije nego što se mogu razviti antitijela, za što treba nekoliko dana''.

''Zbog toga virus, čim uđe u stanicu, mora spriječiti stanicu da proizvede obrambene molekule, ali istodobno i iskoristiti stanicu da bi se virus reproducirao. Upravo to je svrha prvog proteina koji virus sintetizira (tzv NSP1 – virusni protein broj 1). Mi smo otkrili kako se taj protein veže na ribosom da bi inhibirao sintezu proteina u stanici koja  se pokušava boriti protiv virusa'', opisuje Ban i upozorava da, kao što je slučaj sa svim aktivnostima što se tiče razvoja novih lijekova za COVID-19 ne možemo očekivati da će se ova nova saznanja moći jako brzo primijeniti.

KSW 94