ZARADA ILI POBOLJŠAVANJE IMIDŽA? /

Na lošem glasu: 'Tvorcu lijeka protiv koronavirusa utrka za profitom mogla bi se obiti u glavu'

Image
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

Kompanija je do sada bila na lošem glasu zbog prodavanja vrlo skupih lijekova

8.5.2020.
8:43
Davor Puklavec/PIXSELL
VOYO logo

Proizvođač jedinog lijeka koji za sada pokazuje sposobnost suzbijanja koronavirusa suočava se velikom dilemom – postaviti visoku cijenu i zaraditi milijarde dolara, ali time navući bijes javnosti i američkih insitucija ili propustiti veliku priliku, ali značajno poboljšati imidž.

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kompanija Gilead Sciences koja proizvodi Remdesivir do sada je bila na lošem glasu zbog prodavanja vrlo skupih lijekova, upozorava Reuters. Naime, kompanija se 2013. našla usred velike nacionalne polemike u SAD-u zbog ogromne cijene Sovaldija, lijeka protiv hepatitisa C.

Za jednu tabletu 1000 dolara

Iako se Sovaldi pokazao kao znatno poboljšanje u terapiji te bolesti u odnosu na ostale lijekove podjednake cijene, javnost je bila zgrožena njegovom cijenom od 1000 dolara za jednu tabletu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Visoka cijena ‘zapalila’ je američku javnost i potakla raspravu o poštenoj cijeni lijekova na recept i ekstraprofitu farmaceutskih kompanija. Sedam godina kasnije Gilead je opet u središtu pozornosti, čak i svjetske javnosti, nakon što su klinička ispitivanja pokazala da njegov eksperimentalni antivirusni lijek Remdesivir ubrzava oporavak oboljelih od COVID-19.

U istraživanju koje je proveo Gilead, 62 posto pacijenata liječenih Remdesivirom u ranoj fazi bolesti bilo je otpušteno iz bolnice, u odnosu na 49 posto pacijenata koji su lijek dobili kasnije. Američka Agencija za hranu i lijekove stoga je ekspresno odobrila njegovu široku primjenu u liječenju bolesti koja je poharala svijet.

Naravno, financijaši s Wall Streeta odmah su izračunali potencijalnu zaradu, piše Poslovni dnevnik. Analize govore da bi Remdesivir mogao donijeti najmanje 750 milijuna dolara iduće godine ako bi se prodavao u cijelom svijetu, a 1,1 milijardu dolara tijekom 2022. godine.

Naravno, pod uvjetom da u iduće dvije godine ne bude pronađeno učinkovito cjepivo protiv koronavirusa. Na krilima nade u učinkovitost Remdesivira vrijednost dionica Gileada od početka godine porasla je za 20 posto, dok je cijela burza u minusu od 12 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, analitičari farmaceutske industrije smatraju da bi Gilead – ali i ostale kompanije uključene u istraživanje lijekova i cjepiva protiv koronavirusa – trebao izbjeći percepciju da je pandemija velika prilika za zaradu.

‘Zbog velikog negativnog fokusa na cijene lijekova, ovo je iznimna prilika za proizvođače lijekova’, smatra Ed Schoonveld, stručnjak za cijene lijekova u konzultantskoj tvrtki ZS Associates. Prvi potezi čelnika kompanije Daniela O’Dayja govore u prilog tome.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Donacije za 140.000 oboljelih

Naime, Gilead je američkoj vladi donirao doze Remdesivira dovoljne za terapiju najmanje 140.000 pacijenata, a koje će biti raspoređene po bolnicama u SAD-u. Na sastanku s predsjednikom Donaldom Trumpom prije tjedan dana O’Day je kazao kako terapija treba biti dostupna svima koji ju trebaju.

Procjene koliko bi lijek trebao stajati uvelike se razlikuju. Institut za klinička i ekonomska istraživanja koji procjenjuje učinkovitost pojedinog lijeka kako bi odredio njegovu cijenu smatra da bi maksimalna cijena trebala iznositi 4500 dolara za 10-dnevnu terapiju.

Na tom tragu razmišlja i dio investitora s Wall Streeta koji očekuju da će Gilead postaviti cijenu od 4000 dolara po pacijentu da bi pokrio troškove istraživanja koji se procjenjuju na milijardu dolara. S druge strane, udruga za zaštitu potrošača Public Citizen smatra da bi lijek trebao koštati dolar po danu terapije.

Dio poznavatelja tamošnjeg tržišta lijekova ističe da bi se Gileadu utrka za profitom mogla obiti u glavu. Naime, u najekstremnijem scenariju, kompanija riskira da vlada poništi patentna prava na lijek radi zaštite javnog zdravlja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
nedelja
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo