Hrvati u IKEA-i godišnje potroše 50 milijuna eura

3.6.2010.
13:58
VOYO logo

Konačno je potvrđeno da IKEA otvara svoj prvi centar u Hrvatskoj. S obzirom na ranija brojna prolongiranja, možemo li računati da će do ljeta ili jeseni 2012. centar u Rugvici otvoriti svoja vrata? Kako sada stvari stoje, optimistični smo u pogledu mogućnosti da 2012. završimo sve potrebne radove i otvorimo prvu IKEA-inu robnu kuću u Zagrebu i Hrvatskoj. U kojoj je fazi pribavljanje dokumentacije i je li s HAC-om dogovoreno prometno rješenje? Tko će na kraju platiti premještanje naplatnih kućica i gradnju pristupa s autoceste? Prvi i važan korak učinjen je prošlog tjedna kada je Općina Rugvica donijela odluku o izmjeni prostornog i urbanističkog plana, čime se omogućava razvoj općine i tog dijela Zagreba u smjeru velikih infrastrukturnih projekata poput našeg. Što se tiče suradnje s HAC-om, ona je na vrlo visokoj razini. Nedavno smo imali nekoliko vrlo obećavajućih sastanaka i IKEA je otvorena za suradnju na realizaciji novog prometnog čvorišta na tom području, od kojeg bi velike koristi, osim nas, imali grad Zagreb, Dugo Selo te sama Općina Rugvica. Kada govorimo o izmještanju naplatnih kućica, morate znati kako je to projekt HAC-a, za koji planovi postoje već nekoliko godina, puno prije dolaska IKEA-e u Hrvatsku. Nama su ti planovi bili jako važni pri evaluaciji lokacije kod čvorišta Ivanja Reka te u konačnici odluke o kupovini zemljišta. Posao će naći oko 700 radnika dnevno iz građevinske industrije, dok će po završetku radova i otvorenja posao pronaći oko 2750 radnika, od čega će 250 biti zaposleno u IKEA-inoj robnoj kući. Je li istina da je IKEA-in dolazak sponzoriran na način da je kupljeno poljoprivredno zemljište koje će zahvaljujući Općini Rugvica biti prenamijenjeno? Kupljeno zemljište kod čvorišta Ivanja Reka veličine je 423 tisuće metara kvadratnih, što je optimalno za projekt ove veličine. Malo je parcela takve veličine koje su u potpunosti komercijalne na području grada Zagreba i njegove okolice. Zemljište koje smo mi kupili nije u potpunosti poljoprivredno, nego je jedan dio i sada komercijalan. Naravno da su planovi koje su Zagreb i Općina Rugvica imali na tom području, kao i planovi HAC-a pomogli u prepoznavanju potencijala te lokacije i u konačnici doveli do kupovine zemljišta. Možete li u ovom trenutku reći kada će početi građevinski radovi? U ovom trenutku teško je definirati točno vrijeme početka radova, jer izmjene prostornog i urbanističkog plana Rugvice samo su prvi korak. U narednom razdoblju potrebno je definirati dogovor s HAC-om oko prometnog rješenja i onda možemo učiniti sljedeće korake.

Snimio i montirao: Franjo Tot

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko je ukupno vrijedna investicija i koliko su novca Šveđani do sada uložili u projekt? Ukupna investicija otvorenja IKEA-ine robne kuće i trgovačkog centra prelazi 2,1 milijardu kuna ili oko 300 milijuna eura. Do sada smo u projekt uložili oko 250 milijuna kuna ili 34 milijuna eura, što uključuje i kupovinu zemljišta. No, osim izravnih ulaganja, bitno je naglasiti i neizravna. Naime, za vrijeme trajanja radova na izgradnji robne kuće i trgovačkog centra posao će naći oko 700 radnika dnevno iz građevinske industrije, dok će po završetku radova i otvorenja posao pronaći oko 2750 radnika, od čega će 250 biti zaposleno u IKEA-inoj robnoj kući.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko posjetitelja i koliki promet očekujete u prvoj godini poslovanja u Rugvici? Naša očekivanja idu u smjeru otprilike 3 milijuna posjetitelja i oko 60 milijuna prometa u prvoj godini poslovanja. Virovitički Tvin je jedina hrvatska tvrtka koja već godinama proizvodi za IKEA-u. Hoće li otvaranjem centra u Hrvatskoj takvih poduzeća biti više. Kakva su iskustva iz drugih zemalja? Točno, IKEA već gotovo 20 godina ima iznimno uspješnu suradnju s tvrtkom Tvin i u tom smislu mi smo na tržištu Hrvatske prisutni dugi niz godina. Imali smo nekoliko vrlo obećavajućih preliminarnih sastanaka s proizvođačima iz Hrvatske i nadamo se kako će se iz tih sastanaka razviti želja za međusobnom suradnjom hrvatskih proizvođača i tvrtke IKEA. Bitno je naglasiti kako IKEA-in asortiman ima do 12 tisuća pojedinačnih proizvoda namijenjenih opremanju doma i oni nisu samo vezani za namještaj i proizvode od drveta, nego za cjelokupne potrebe koje svi mi imamo u svojim životnim prostorima. Tako da naši pozivi za suradnju nisu upućeni samo proizvođačima namještaja, nego i drugim industrijama koje koriste materijale iz našeg asortimana, poput stakla, tekstila, metala, plastike i drugih. Što se tiče iskustava drugih zemalja, navest ću primjer Poljske. Poljska je, naime, od samih početaka bila jedna od zemalja gdje je IKEA proizvodila svoje proizvode, no tek razvoj naše maloprodaje u Poljskoj, odnosno otvorenje robnih kuća rezultiralo je velikim porastom izvoza. Tako da već dvadeset godina izvoz proizvoda iz Poljske u druge zemlje prelazi milijardu eura godišnje. I to je prilika za naše hrvatske partnere jer oni ne bi proizvodili samo za robnu kuću u Hrvatskoj, nego za IKEA-ine robne kuće diljem svijeta. Naši pozivi za suradnju hrvatskim tvrtkama idu proizvođačima namještaja, ali i drugim industrijama koje koriste materijale iz našeg asortimana. S obzirom da u Hrvatskoj radna snaga nije jeftina, za razliku od nekih zemalja iz okruženja, mogu li uopće hrvatske tvrtke biti konkurentne po cijenama? Dobar dio asortimana se proizvodi u zemljama poput Italije, Češke, Austrije, u kojima je cijena rada čak i viša nego kod nas. Dakle, uvijek postoje mogućnosti i IKEA je vrlo otvorena i zainteresirana istražiti i uspostaviti partnerske odnose s hrvatskim proizvođačima.

Trgovci namještajem i drvoprerađivači strahuju od dolaska švedskog lanca. Prema nekim procjenama, u tim branšama posao bi moglo izgubiti čak 10 tisuća ljudi. Koliki udio na hrvatskom tržištu planirate imati nakon par godina poslovanja? Nitko se ne treba bojati našeg dolaska. I u drugim zemljama je bilo takvih bojazni, koje se na kraju nisu ostvarile. Naš plan je u prvoj godini ostvariti između 50 i 60 milijuna eura prometa. Koliki postotak tržišta će to biti, uistinu je teško spekulirati. No, bitno je naglasiti kako hrvatski kupci, prema našim procjenama i analizama, već sada potroše oko 50 milijuna eura u IKEA-inim robnim kućama diljem svijeta i Europe, a najviše u nama susjednim zemljama, poput Austrije, Italije i Mađarske. Naš plan za prvu godinu poslovanja jest preusmjeriti već postojeći promet i potrošnju hrvatskih kupaca u robnu kuću u Hrvatskoj, od čega koristi može imati cjelokupno hrvatsko gospodarstvo.

Je li IKEA-in tim u međuvremenu uspio pronaći lokaciju na splitskom području? Za sada još uvijek nismo, ali i dalje tražimo i analiziramo taj dio tržišta. Unatoč velikom broju trgovina namještajem i činjenici da moraju platiti carinu, Hrvati još uvijek hrle u IKEA-ine centre u Austriji i Italiji. U čemu je tajna IKEA-inog uspjeha? Nama je iznimno drago da je IKEA prepoznata kao kvalitetan i dobar izbor. To potvrđuje i 50 milijuna eura prometa godišnje, koliko kupci iz Hrvatske potroše u IKEA-inim robnim kućama već sada. A tajna uspjeha u biti i nije tajna, IKEA je prepoznata po jednostavnim, funkcionalnim i dobro dizajniranim proizvodima za opremanje doma, po cijenama koje su toliko pristupačne da ih si uistinu mnogi, mnogi ljudi mogu priuštiti.

Molbe za posao... Kako IKEA ima percepciju vrlo atraktivnog poslodavca, u sjedište IKEA-e Hrvatska već stižu molbe za posao. Građani se svakodnevno javljaju i šalju svoje CV-e, ali regrutacija i zapošljavanje većeg broja ljudi koji će raditi u robnoj kući počet će tek kada bude blizu datum otvorenja centra u Rugvici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Narudžbe iz Njemačke... Stalno zovu i potencijalni kupci i raspituju se za proizvode i mogućnost narudžbe. Ima i onih koji preko ureda u Zagrebu žele naručiti proizvode koje su vidjeli negdje u IKEA-inim centrima u Njemačkoj ili Austriji, te traže dostavu u vikendicu na moru! Iz IKEA-e poručuju da takva mogućnost za sada ne postoji.

Od Sv. Nedelje do Rugvice... Dolazak IKEA-e u Hrvatsku spominjao se još 1990. godine. Tada je Šveđanima za oko zapela lokacija u Sv. Nedelji. Zbog rata je sve bilo prolongirano, a kasnije je to zemljište postalo premalo, jer se promijenila globalna filozofija kompanije. Naime, uvidjelo se kako postoje tržišni potencijali sinergije IKEA-ine robne kuće i trgovačkog centra. Zemljište velike kvadrature, za centar kakav će niknuti u Rugvici, nije bilo lako pronaći.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo