Građanski odgoj od jeseni postaje obavezan predmet za učenike šestih razreda osnovne škole, a godinu nakon toga priključit će im se i učenici sedmih razreda osnovne i prvoga razreda srednje škole, da bi do školske godine 2016./17. u program bili redovno uključeni i učenici osmog razreda osnovnih te drugog razreda srednjih škola.
Prijedlog je to Nacrta Odluke o donošenju Nastavnog plana i programa Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole predstavljenog danas u Zagrebu.
Plan aktivnosti na provedbi GOO-a predstavio je u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta načelnik Sektora za potporu sustavu i programe EU MZOS-a Darko Tot. Prema prijedlogu, u školskoj godini 2014./15. građanski bi odgoj bio obvezan predmet samo za učenike šestih razreda osnovne škole s 35 predviđenih školskih sati.
Od školske godine 2015./16. GOO će kao obvezan predmet imati 6. i 7. razredi osnovne, te 1. srednje škole. "U trećoj godini taj će nastavni plan biti zaokružen tako da ćemo imati kontinuitet od 6. razreda osnovne do 2. srednje škole, što znači da će učenici nakon pet godina imati ukupno 175 sati nastave vezane uz GOO u čemu će Hrvatska biti u samome europskome vrhu po broju sati obaveznog predmeta", kazao je Tot.
Kao obvezan predmet provodit će se jedan školski sat tjedno, ili ukupno godišnje 35 sati. U svim ostalim razredima, to jest od prvog do petog razreda osnovne te u trećem i četvrtom razredu srednje škole teme iz građanskog odgoja i obrazovanja provodit će se međupredmetno, odnosno, implementirani u ostale predmete.
Provedba GOO-a u skladu je s ciljevima obrazovanja i suvremenim trendovima razvijenih europskih obrazovnih politika utemeljenih na četirima cjelinama: obrazovanje o ljudskim pravima, političko obrazovanje, obrazovanje za mir i obrazovanje za demokraciju.
Nastavnici i učitelji koji će predavati taj predmet proći će stručno usavršavanje u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje počevši od srpnja ove godine, pa kontinuirano tijekom školske godine 2014./15.
U prvoj godini, provedba nastavnog programa GOO-a stajat će četiri milijuna kuna, za što su sredstva već osigurana, a cjeline koje će naši učenici prema danas predstavljenom nacrtu od iduće godine slušati u šestom razredu su: Građanin, građanka; Demokratska zajednica; Socijalne vještine i društvena solidarnost; Kulturni identitet i međukulturni dijalog; Gospodarstvo, poduzetnost, upravljanje financijama i zaštita; te Zaštita okoliša i održivi razvoj potrošača.
Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović napomenuo je da je riječ o potpuno novom nastavnom planu i programu za građansko društvo i demokraciju, koji će iz temelja promijeniti razvoj nekih vrijednosti kod naših mladih generacija.
Napomenuo je kako brojne analize i ankete u školama pokazuju da učenici u velikoj mjeri uopće ne razumiju ulogu građana i vlasti u demokratskim procesima. No, istraživanje provedeno među učenicima 12 osnovnih i srednjih škola koji su tijekom protekle dvije godine sudjelovali u eksperimentalnom programu GOO-a pokazalo je da je ta nastava počela mijenjati školu u smjeru demokratske zajednice odlučivanja, istaknuo je Jovanović.
"Nakon provedene dvogodišnje eksperimentalne faze u 12 osnovnih i srednjih škola, više nitko u Hrvatskoj nema pravo i ne može reći da su građanski odgoj i obrazovanje nepotrebni", kazao je ministar.
Napomenuo je da je riječ o iznimno kvalitetnom programu u kojemu nema ničega spornog, a svi koji žele mogu svoje argumentirane komentare dati do 26. svibnja, tijekom javne rasprave otvorene danas na stranici ministarstva www.mzos.hr.
Nakon javne rasprave od lipnja kreće analiza i objava sažetka javne rasprave, na temelju koje će 30. lipnja biti objavljen nastavni plan i program, nakon čega će uslijediti priprema učenika i nastavnika za provedbu GOO-a.
Članica povjerenstva koje je radilo na pripremanju Nastavnog plana i programa GOO-a Vedrana Spaić Vrkaš napomenula je da je njegovo uvođenje obveza demokratske vlasti. "Hrvatska time ulazi u ozbiljan proces praćenja, provjere, vrednovanja i adaptiranja kako bi građane pripremila za njihovu vrlo odgovornu ulogu aktivnih građana i donositelja odluka u demokraciji", istaknula je Spaić Vrkaš.