SPEKTAKL U SVEMIRU / Divovski asteroid projurio pored Zemlje!

Znanstvenici su s nestrpljenjem promatrali nebo, jer pokraj Zemlje je projurio golemi asteroid. No, opanosti nije bilo jer je od našeg planeta prošao na udaljenosti od 57 milijuna kilometara. U NASA-inom timu zaduženom za asteroid, koji svi opisuju kao 'onaj koji je u povijesti ubio dinosaure', ključnu ulogu imala je i jedna Hrvatica.

1.6.2013.

Asteroid 1998 QE2 promjera 2700 metara, otprilike kao devet kruzera, prošao je nedaleko od Zemlje.

"Za obične ljude ovo nije bio posebni događaj - nije bio dovoljno blizu da bi imali nekakav spektakl na nebu", rekao je AnteRadonić, voditelj Planetarija Tehničkog muzeja u Zagrebu.

Iako je otkriven još prije osam godina, tek nakon što se približio, grupa NASA-inih znanstvnika, među njima i jedna Hrvatica, otkrili su njegovo najzanimljivije obilježje. "To je bilo prilično iznenađenje za nas. Čini se da je riječ o binarnom asteroidu", rekla je MarinaBrozović.

To znači da asteroid 1998 QE2 ima mali mjesec koji se vrti oko njega.

"Iskorištene su velike radarske antene, ona od 300 metara u Portoriku, pa onda velika antena u Kaliforniji da bi se dobile kvalitetne radarske slike", kaže Radonić.

Foto: RTL

Od našeg je planeta bio udaljen 15 puta više od Mjeseca. Točnije blizu 58 milijuna kilometara. Za obične teleskope - predaleko. "Čak i najjači optički teleskopi poput Hubblea ovaj asteroid mogu vidjeti tek kao tračak svjetlosti", objasnila je Brozović.

Za razliku od meteorita koji se raspao iznad ruskog grada Čeljabinska ovaj asteroid nije predstavljao opasnost. Gusto će zato biti 2029., kada asteroid Apofis, promjera 270 metara, proleti na samo 38 tisuća kilometara od Zemlje, dakle kroz područje u kojem kruže sateliti. No veći problem su oni za koje još ne znamo.

"Opasni su oni koje astronomi još nisu otkrili, ima puno manjih asteroida koji lutaju uokolo Zemljine staze", kaže Radonić.

Da bismo se pokušali obraniti od asteroida koji juri prema Zemlji, za njega bismo trebali znati najmanje godinu ili dvije ranije.

KSW 94