Punih šest i pol godina od operacije Nesklad, poznate afere s bojenjem tunela na autocesti prema Splitu, podignuta je optužnica protiv tadašnjih čelnika HAC-a Marija Lovrinčevića i Jurice Prskala, te direktora Skladgradnje Slavena Žužula. Optuženi su i tadašnji direktor građenja u HAC-u Goran Legac, te glavni inženjer Željko Kandžija.
Kriminal u HAC-u
Riječ je o slučaju koji je označio početak raspada tadašnje uprave HAC-a, uz koju su kasnije vezane još neke afere, no niti jedan slučaj do sada nije pravomoćno okončan. Afera Nesklad tek je zapravo na početku. HAC se našao i u središtu sumnji u izvlačenje novca preko Fimi medije čime su, kako se sumnja, punjeni crni fondovi HDZ-a.
Iz optužnice proizlazi da su čelnici HAC-a omogućili Žužulu da naplati višestruko veće cijene premazivanja bojom cijevi tunela Sveti Rok i Mala Kapela.
Sve je navodno započelo još 10. studenoga 2008. godine kada je izvođačima koji su već imali zaključene ugovore stigao dopis iz HAC-a. U njemu ih je Legac izvijestio da se premazivanje bijelom bojom za beton na lijevim cijevima tunela Sveti Rok izdvaja iz njihovih ugovora. Prema dokumentaciji bila je ugovorena vrijednost radova za tunel Mala Kapela u iznosu od 2,624.538 kuna, a za tunel Sveti Rok 2,388.375 kuna.
Natječaj za bojenje tunela
Nakon toga Lovrinčević i Prskalo sastavili su novi zahtjev za nabavu. U njemu se tražilo premazivanje bojom obloge lijevih i desnih cijevi tunela Mala Kapela i Sveti Rok. Kao procijenjena vrijednost nabave bili su navedeni iznosi od 36 milijuna kuna.
Kako bi, prema tvrdnjama tužiteljstva, pogodovali Žužulu, u natječajnu su dokumentaciju dodali i uvjet stručne i tehničke sposobnosti ponuditelja. Tako je budući izvođač morao imati najmanje 200 zaposlenih na poslovima antikorozivne zaštite, a to, stoji u optužnici, nije imalo baš nikakvog uporišta u vrsti javne nabave što je raspisana.
Ipak, Lovrinčević je tu natječajnu dokumentaciju potpisao, pa je Prskalo 8. siječnja 2009. godine donio odluku o početku postupka javne nabave s tim uvjetima koji su bili prilagođeni Skladgradnji.
Dvostruko više plaćeno
Slaven Žužul ubrzo se sa svojom tvrtkom javio na natječaj, kako je i dogovorio sa čelnicima HAC-a, te ponudio bojenje tunela za 35,567.161,68 kuna. Ponudi je priložio i dokaze o ispunjavanju traženih uvjeta stručne i tehničke sposobnosti. Njegova ponuda je i prihvaćena, te je potkraj veljače iste godine zaključen ugovor o premazivanju bojom obloge tunela Mala Kapela i Sveti Rok na autocesti Zagreb-Split-Dubrovnik.
S obzirom na potpisani ugovor, Skladgradnji je HAC platio punu cijenu, a istražitelji sumnjaju da je tim potezom HAC oštećen za 17,717.176,68 kuna. Naime, procjenjuje se da bi stvarna vrijednost radova iznosila 17,849.985 kuna.
Nezakoniti otkazi
Iako su u međuvremenu i Lovrinčević i Prskalo i Legac i Kandžija smijenjeni sa svojih funkcija, te dobili otkaze u HAC-u, sud je utvrdio da je to učinjeno nezakonito.
Lovrinčević (lijevo) i Prskalo (u sredini) tvrdili su da nisu krivi
Početkom ove godine Lovrinčević i Prskalo oslobođeni su krivnje za još jedno pogodovanje Žužulu i njegovoj Skladgradnji. U pitanju je gradnja odmorišta uz autocestu kod Ploča koje nije bilo predviđeno, niti potrebno, ali ga je HAC platio više od 58,5 milijuna kuna. No, sud je zaključio da je u pitanju bila dobra poslovna odluka.