Konformni kamatnjak, visina oscilacije valute, efektivna kamatna
stopa, prinos na depozit - u šumi skupih pojmova, teško se snaći,
pa krediti često neugodno iznenadi.
U Europi su potrošači ipak malo bolje zaštićeni, pa kako se Unija
bliži, HNB poziva na javnu raspravu kako bolje informirati
građane o kreditima. Objavili su nacrte Odluka i u sljedećih
desetak dana otvoreni su za prijedloge.
„Ovo je korak prema Europskoj uniji, a ponovno na neki način
korak unatrag u odnosu na hrvatske građane“, komentirala je
Branka Lukačević-Gregić, ekonomistica
Udruge Franak.
Crni scenarij poput onog s kreditima u švicarcima i dalje je
moguć. No, najveća novost jest da od prvog dana sljedeće godine
banke građanima prije potpisivanja ugovora o kreditu moraju dati
jedan poseban obrazac.
U njemu će između ostalog morati pojasniti rizik promjene tečaja,
sve naknade i provizije, način obračuna kamate, rokove otplate te
posljedice neplaćanja i pravo potrošača da odustane od ugovora.
Međutim, i dalje nedostaje bitna stvar vraća li se kredit u
anuitetima ili ratama.
Sitna slova i nerazumljive formulacije na uvjetima poslovanja,
banke trebaju ukloniti. Tekst mora biti jasan i shvatljiv
potrošačima, lako dostupan, a 15 dana prije izmjena treba se
objaviti sažetak i objašnjenje.
HNB će staviti banke koje to neće provoditi na internetsku listu
srama. Budući kreditno zaduženi donekle će se moći
zaštititi.
„Korisnik kreditne usluge bi trebao uzeti jednu ovakvu ponudu kod
banke, jer će banka sad biti obvezna od prvog siječnja davati
takve ponude, s tom ponudom otići odvjetniku i financijskom
savjetniku. I to je to“, pojasnila je Branka
Lukačević-Gregić.
Svoje prijedloge HNB-u će poslati i udruga banaka. Tvrde,
podržavaju transparentnost.
„Trendovi su u Europskoj uniji da se ide na jačanje zaštite
potrošača što među ostalim uključuje transparentnost svih
informacija, svih troškova, svih naknada i financijsku
pismenost“, naglasio je direktor Hrvatske udruge banaka,
Zoran Bohaček.
HNB poziva na javnu raspravu, ali pred kamere ne žele. Tako ne
znamo ni hoće li pokušati smanjiti štetu koju već trpi 150.000
građana s kreditima u švicarcima, velikim dijelom, jer su
informiranje i zaštita potrošača - izostali.
HNB nakon godina nebrige o potrošačima uvodi nova pravila za banke. Prije potpisivanja ugovora o kreditu morat će dati više informacija i pojasniti uvjete. Banke koje neće poštovati preporuke završit će na listi srama HNB-a, a iz udruge Franak kažu kako je to premalo i prekasno.